Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: s-video till scart

  1. #1

    s-video till scart

    Hej, när jag kopplar s-videosladden från datorn till en scart blir det svartvit bild på min tv,
    vad behöver jag för att fixa det?
    förrutom en ny tv förstås,,

  2. #2
    Din Tv klarar sannolikt inte av att hantera en s-video signal. Försök att ställa om signalen i datorn till komposit så får du färg.

  3. #3
    ja, men kör du nvidia eller ATI ?
    Dreambox 800HD PVR flash: - LT5 SP6 - USB barry allen: n/a
    Dreambox 7020Si PLi® Jade Final
    Dreambox 500-S PLi® Jade MaxVAR
    Samsung 9500 VIA CI -EMU
    MP3.5 Usb firmware 4.2
    stab- HH120 usals

  4. #4
    Kontrollera i grafikkortsinställningarna vilket tv-standard som är vald. Förmodligen så är NTSC valt, men din tv:n klarar nog bara PAL. Prova att byta mellan olika.

  5. #5
    Eller så kopplar du ihop de båda ground stiften i s-video kabeln.

  6. #6

  7. #7
    eller gör så här http://www.comhit.net/viewtopic.php?...ight=vga2scart så får du bättre bild dessutom. tänk på att det även är busenkelt att tillverka sig till ATI radeon korten. då behövs det inga kretsar alls.

    Edit: om du fortfarande har problem med svartvit och du har nvidia å de inte spelar nån roll hur du gör. så ladda hem TVTool där bockar du bara komposit fast du kör S-Video då får du säkert färg. TVtool funkar INTE till ATI kort därav ville jag veta om du kör geforce (nvidia) eller ATI.
    Dreambox 800HD PVR flash: - LT5 SP6 - USB barry allen: n/a
    Dreambox 7020Si PLi® Jade Final
    Dreambox 500-S PLi® Jade MaxVAR
    Samsung 9500 VIA CI -EMU
    MP3.5 Usb firmware 4.2
    stab- HH120 usals

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av gump
    tänk på att det även är busenkelt att tillverka sig till ATI radeon korten. då behövs det inga kretsar alls.
    De blir inte svårare bara för att man slipper löda i ketsar, de blir snare svårade då man ska löda på sladd ar som sitter 2 mm från varrandra. Jag har själv byggt både sladden till Nvidia och till Radeon och Nvidia va helt klart den enklaste.

    Sedan så hjälper de inte att man kryssar för att man använder komposit om man har en s-video kabel i datorn. De säjer ju sig självt. De är nämligen helt olika signaler. Köp i stället så sådan addapter som jag länkade till. De funkar hur bra som hällst.

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Snouser
    Citat Ursprungligen postat av gump
    tänk på att det även är busenkelt att tillverka sig till ATI radeon korten. då behövs det inga kretsar alls.
    De blir inte svårare bara för att man slipper löda i ketsar, de blir snare svårade då man ska löda på sladd ar som sitter 2 mm från varrandra. Jag har själv byggt både sladden till Nvidia och till Radeon och Nvidia va helt klart den enklaste.

    Sedan så hjälper de inte att man kryssar för att man använder komposit om man har en s-video kabel i datorn. De säjer ju sig självt. De är nämligen helt olika signaler. Köp i stället så sådan addapter som jag länkade till. De funkar hur bra som hällst.
    tro mig de funkar visst att kryssa komposit. eftersom både jag själv och flera av mina polare gjort så. Gforce4 TI4600 funkar det på och äldre kort, nyare törrs jag inte svara på. att komposit och s-video de är olika signaler verkar inte geforce bry sig om. detta gäller givetvis i TVTool progget som jag beskrivit om.

    den dosan du snackar om är nog iofs bättre att köpa än att krångla med en massa program. nu har han iaf en bra massa många alternativ att testa med iaf.


    De KAN bli enklare att löda ATI kabel får jag väl säga då. om man köper färdiga skarv kablar kapar dom på mitten och bara löder komponenterna emellan scart och vga kontakten. då är juh det mesta redan färdig-lött.
    Dreambox 800HD PVR flash: - LT5 SP6 - USB barry allen: n/a
    Dreambox 7020Si PLi® Jade Final
    Dreambox 500-S PLi® Jade MaxVAR
    Samsung 9500 VIA CI -EMU
    MP3.5 Usb firmware 4.2
    stab- HH120 usals

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av gump

    den dosan du snackar om är nog iofs bättre att köpa än att krångla med en massa program. nu har han iaf en bra massa många alternativ att testa med iaf.


    De KAN bli enklare att löda ATI kabel får jag väl säga då. om man köper färdiga skarv kablar kapar dom på mitten och bara löder komponenterna emellan scart och vga kontakten. då är juh det mesta redan färdig-lött.
    Sladden som går mellan TV & Datorn som andvänds för radeon kostar 2500:- för 6m tror ja de va. Så de är nog bättre att "krångla" med lödning

    Gör man som du säjer och klipper av en sladd och lödar i hop så funkar de säkert bra, men man får ju då en stor klump på mitten av kabeln. Gör amn den "riktigt" så ser den ut som den är köpt, altså ingen dosa på mitten. Sedan ska de lödas in motståd och sånt, då ja vetekatten om de bli enklare. Men men, han får testa på och se vad han kommer fram till.

    De där du säjer om kompisit och svideo. Hur funkar de? Väljer du svideo så får du svartvitt och switchar du över till composit så får du färg (genom mjukvara). Eller är de så att du inte har någon bild alls på svideo och får bild genom composit?

Liknande ämnen

  1. Scart till komponent
    Av edde1 i forum Övrigt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-09-11, 20:40
  2. hdmi till scart
    Av rottweiler i forum Övrigt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-07-02, 16:20
  3. Digital tv .ts fil till dvd video
    Av Jare i forum Mjukvara
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-12-02, 18:40
  4. gör om musik video till 3gp till mobil
    Av power28 i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-07, 14:57
  5. Boxer till TV utan Scart?
    Av kaksi i forum Boxer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-12-08, 04:13

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss