Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: A-Kassa i Utlandet?

  1. #1

    A-Kassa i Utlandet?

    Jag jobbar i Schweiz, och är med i deras A-kassa. Har blivit uppsagd till 30/4.

    Nu undrar jag vad är bäst att min arbetsgivare skriver som orsak till att jag ska sluta min anställning. För att jag ska ha störst chans att tillgodoräkna mig A-kassan i Schweiz när jag flyttar hem till Sverige. (Har pratat med A-Kassan om att jag kan tillgodoräkna mig tiden i A-kassan här) Men man vet aldrig med A-kassan, hur dom bedömer en.....

    Ska han skriva att jag har haft en projektanställning?

    Eller att jag har varit anställd under en bestämd tid?

    Nàgon som vet?

  2. #2

    A-Kassa i Utlandet?

    Tillsvidareanställning är väl den lämpligaste anställningsformen att gå ut i arbetslöshet ifrån. Sen måste du haft jobb drygt ett år också. Hur länge betalar den schweiziska A-kassan ut? Den kan väl betala till dig även om du flyttar hem till Sverige? Någon som är säkrare än jag i detta?
    Som svensk vet jag att du kan dra till exv. Spanien och söka jobb och ha utbetalning från svensk A-kassa. Men Spanien är EU och det är inte Schweiz men Schweiz har väl samma status som Norge?

  3. #3
    Ang. A-Kassan i sverige: Man är inte berättigad till akassa om man är tex säsongsanställd. Fram tills nu så har dom inte ifrågasatt nått men nu börjar det dyka upp fall där säsongsanställda blir nekade akassa.

    Fackets tanke är iof inte helt fel eftersom dom enda som vinner på säsongssanställda är företaget man jobbar åt. Facket vill naturligtvis få bort säsongssanställning helt. Men det blir i slutändan oss säsongare som drabbas.

    EDIT: btw... jag börjar jobba på måndag, första arbetsdagen i år... varit "ledig" (läs arbetslös) sedan sista november. Jag tycker synd om dom som är långtidsarbetslösa, för efter några månader så hade man inte ens motivering att kliva upp ur sängen. Kämpa på!
    // Herman

    Höjt bensinpris?
    Det stör inte mig, jag tankar alltid bara för 100 kr i-alla-fall!

  4. #4
    A-kassa och poker är livet

  5. #5
    Jag tycker det är ganska skönt att jobba jag.
    // Herman

    Höjt bensinpris?
    Det stör inte mig, jag tankar alltid bara för 100 kr i-alla-fall!

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Hermansson
    Jag tycker det är ganska skönt att jobba jag.
    Ja jo, trivs man på sitt jobb så visst. Men jag lider inte av att vara arbetslös.. hade jag haft jobb hade det blivit mindre av min favoritsysselsättning poker. Man får liksom se det positiva :wink:

Liknande ämnen

  1. hjälp bor i utlandet och....
    Av oszkar i forum Dreambox
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-05-11, 06:21
  2. viasat och CD i utlandet??
    Av mike_g i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-02-18, 21:27

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss