Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: VM, TV4 och MPEG

  1. #1

    VM, TV4 och MPEG

    Om man har en lite större TV (typ 32" Widescreen och uppåt) ser man att TV4:s sändningar från VM har tydliga "artifakts". Det ser ut som när en JPEG-bild komprimerats för hårt. Tydligast syns det runt spelarna när de rör sig. I SVT:s sändningar från VM syns inga sådana artifakts.

    Kan det vara Com Hem som sänder ut TV4 med en hårdare komprimering eller har TV4 försökt spara bandbredd på det här sättet?

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    det märks även på satellitsändnigarna men comhem/boxer komprimerar det ännu mer... på boxer kör dom bara cbr dessutom så då det blir sportsäningar och annar som kräver högre bandbredd så räcker det inte till med VBR hade det blivit lite bättre iaf... kanske dom gör likadant även på comhem... nu märker man av det mest på lcd/plasma... kör man med en vanlig crt så syns det inte lika tydligt om man nu inte sitter med näsan mot tvn förstås
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  3. #3
    Jopp, helt rätt Leatherface. CH har både CBR, lägre bitrate och om jag inte missminner mig även sämre upplösning och tyvärr gäller det inte bara TV4. Att SVT har bättre kvalitet än t.ex. TV4 på ett så kasst kabelnät som CH beror för det första på att SVT är must carry och för det andra på att de ställer högra krav för att man ska få sända deras kanaler. Kanalerna får s.a.s. inte ändras kvalitetsmässigt eller på annat sätt. Annars får man med deras jurister att göra. Detta försätter kabeloperatörer i en lite prekär situation. De måste sända ut kanalerna, men måste samtidigt ge SVT mer utrymme jämfört med andra kanaler, p.g.a. de kraven som ställts upp. Jag ska väl säga att TV4 inte ställde samma krav senast jag kollade.

  4. #4
    Jag är tvungen att titta på Sverige - Paraguay på det analoga, eftersom bilden på tv4 är så jävla usel, ibland blir det nästan som slowmotion..

    Satt och hade super bild på min Sony KDL 40V2000 när jag såg England - Trinidad på SVT, och nu kan jag knapp se.. Va fan e de dom håller på med.. Komprimerar sönder bilden! SUCK!

  5. #5
    Är det samma på Boxer med TV4? Har ju en 32 tums WS men märker ingen skillnad.

    Enda nackdelen med SVT IMHO är att man måste slä över mellan SVT-kanalerna vid en VM-match.
    MC-buren MV-Coach.

    SÖK via SÖK-funktionen! Frågor ställs i forumet, INTE till mig!

  6. #6
    Jag kopplade upp min Force 1144T för att kolla om samma skillnader mellan SVT och TV4 finns även på Boxer. Efter att ha tittat på en match på vardera kanal kan jag klart säga "ja". Ett exempel: I TV4:s sändningar syns tydligt s.k. "mosquito noise" i området runt spelarna. På SVT är det mycket bättre. Det är en vanlig 32" CRT jag har.

  7. #7
    Skönt att höra att det inte är min TV det är fel på. Men det är fruktansvärt jobbigt att se på sport när bilden förstörs så. Hur skall de klara av att sända HD-TV om de redan nu har problem med komprimeringen? Allt snack om att digital-tv ger bättre bild är bara nonsens om man har comhems utbud...
    Suck, nu blir det till att ringa och klaga igen!

Liknande ämnen

  1. mpeg 4
    Av ynot i forum Boxer
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-09-09, 20:32
  2. mpeg-4
    Av rottweiler i forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-01-29, 19:44
  3. MPEG till DVD
    Av wessa i forum Övrigt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2004-07-31, 08:47
  4. avi till mpeg
    Av rottweiler i forum Övrigt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-05-30, 19:17
  5. mpeg på DVD
    Av BenkeBus i forum Övrigt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-02-26, 17:59

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss