Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 30

Ämne: Problem med min nya DB 500c

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2003
    Inlägg
    162
    Tackad
    2 gånger

    Problem med min nya DB 500c

    Hej!

    Min DB strejkar. Efter att den packats upp och kopplats in fungerade allt bra. Sen var det dax att lägga på en image. Använde DCC och la in Gemini 2.90. Efteråt fick jag bara en svart bild och kunde inte komma åt den med telnet. Det var bara att bita i det sura äpplet och flashade den med DreamUp och nollmodem kabel. DreamUp säger att allt är ok men har fortfarande samma problem. Provar flasha med flera olika images utan resultat. Den ända image jag får bäst reslutat med är gemini 3.20. Då kan jag åtmindstånde logga in på den via telnet och jag får dessutom en bild som det står "The GP" (logga) på. Bilden tänds/släcks med några sekunders mellanrum.
    Någon som har några tips om hur jag ska felsöka? Den kanske tom e trasig?

  2. #2
    Har själv en 500c med GP3.0. Funkar bra.

    Har du testat att göra en erase i DreamUp innan du flashar boxen.
    Jag fick en del rätt skumma biverkningar när jag flasha min box första gången utan att köra erase. Se även till att nätverksladden är urdragen när du flashar med DreamUp (samt att network är urkryssad).

    Lycka till.

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2003
    Inlägg
    162
    Tackad
    2 gånger
    har gjort "erase" men nätverkssladden satt i och vet inte om "network" var urkryssad (rörde den aldrig. om "default" är att den e kryssad så...)
    Tack för tipset. Ska testa det när jag kommer hem ikväll.

    En fundering jag har. När man flashat får man ett absolut utseende av minnet!? Anledningen jag frågar är att jag har läst att Gemini 3.20 MAXVAR ändrar i partitioneringen och att det e då som det gått galet för mig. Kanske har jag laggt på den imagen och när jag sen vill flasha med en annan, får den kanske inte plats pga den nya utseendet av partitionerna.

  4. #4
    Antar att det är Gemini 3.1_MaxVar du syftar på...eller har jag missat nån ny release.?

    Bra fråga. Jag antar att när du gör en erase och laddar in en ny image så får du det du kallar ett "absolut utseende av minnet" alltså partioneringen blir exakt som i imagen.

    Jag har precis flashat 4st 500T med 3.1_MaxVar. Använde Universial DreamUP v1.2.2.0 och det funka kanon på alla 4:a.

    1. Starta DreamUp och anslut boxen via seriekabel men anslut INTE strömsladd eller nätverkskabel.
    2. Kolla så "Use Network" boxen är urkryssad och tryck på connect-knappen.
    3. Stoppa i strömsladden i boxen.
    4. Vänta till dess att DreamUp hittar boxen och laddar upp bootloadern (sker automatiskt).
    5. Tryck på flash-knappen och välj din image. Svara ja på frågan om flash-erase.
    6. Vänta medans uppladdning och flashning pågår (ca 5-7miuter).
    7. Klart. Boota om boxen och kör igenom startup wizarden samt anslut ev. nätrverkskabel...voila färdig!

    Detta har funkat problemfritt för mig på 4st 500T och 1st 500C. Däremot så har en del FTP-program förstört en del konfig-filer när jag tankat in dem. Se till att använda Binary mode när du kör FTP.

    Good luck !

    /Blash

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2003
    Inlägg
    162
    Tackad
    2 gånger
    fortfarande samma problem
    Efter jag har flashat och startat om boxen, så kommer loggan upp "The GP". Efter en liten stund börjar loggan släckas/tändas med ca 5sec mellanrum.

    Någon mer som håller med om att den e trasig eller ska jag försöka med något mer?


    PS! det e Gemini 3.10 o inte 3.20 som jag skrev tidigare. Blandade ihop versionsnummerna

  6. #6
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Teeo
    fortfarande samma problem
    Efter jag har flashat och startat om boxen, så kommer loggan upp "The GP". Efter en liten stund börjar loggan släckas/tändas med ca 5sec mellanrum.

    Någon mer som håller med om att den e trasig eller ska jag försöka med något mer?


    PS! det e Gemini 3.10 o inte 3.20 som jag skrev tidigare. Blandade ihop versionsnummerna
    Ladda hem gemini-imagen på nytt från källan, dvs http://www.i-have-a-dreambox.com/
    Ladda hem Universal DreamUp på nytt (från Dream Multimedia) och installera om.
    Stäng av alla andra programvaror (brandvägg, antivirus och vad det nu kan vara) på din dator när du zippar upp filen och flashar.

    Det känns på något sätt som om filen är skadad eller att DreamUp är korrupt. Har du haft problem med nedladdning av filer annars? Får du alltid samma filstorlekar när du laddar hem en fil 2 ggr? Prova ovanstående 3 åtgärder och se om du inte får ordning på det

  7. #7
    Felet kanske är att du inte installerat nån cam ?

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2003
    Inlägg
    162
    Tackad
    2 gånger
    CAM eller ej så borde jag åtmindstånde fått upp menyer ect. Har även flashat med Original image från dreambox utan resultat.

    Filerna är inte skadade. Imagen jag hämtar är zippad. När den packas upp görs en CRC kontroll. Sen är det ju inte DreamUP som utför själva "flashandet" utan det görs lokalt på dreamboxen. Efter att DreamUP har fört över imagen till boxen görs en ny CRC kontroll och efter det startar själva flashningen som somsagt utförs lokalt på boxen.

    Tack för hjälpen men jag kommer skicka tillbaka den

  9. #9
    Har exakt samma problem. Provat image från andra dreamboxar samt massa nedladdade.

    Dom kanske har ändrat hårdvaran i boxen ?

  10. #10
    ...tror inte det. Köpte 2st 500c för mindre än 3 veckor sedan.
    Båda hade hologramklistermärke på undersidan vilket tyder på tillverkning efter januari i år. Båda dessa har jag flasha framgångsrikt med Universial DreamUp 1.2.2.0.
    Använde Gemeni 3.0 till båda.

    /B

Liknande ämnen

  1. 500C problem (klon)
    Av nator666 i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-09-16, 19:43
  2. Problem med Dreamup (500C)
    Av Domi i forum Dreambox
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-08-22, 23:55
  3. Dreambox 500C problem
    Av wildz i forum Dreambox
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-04-06, 08:01
  4. Problem med 500c i Göteborg?
    Av 57dicken i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-12-07, 12:43
  5. Problem 500c
    Av balderis i forum Dreambox
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-11-01, 19:28

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss