Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 18

Ämne: Både analog kabel-TV och digital-TV i samma uttag?

  1. #1

    Både analog kabel-TV och digital-TV i samma uttag?

    Här kommer ett par riktiga rookiefrågor!

    Jag bor på ett ställe där vi har ComHem analog kabel-TV i gruppanslutning. Jag har hört att vi också skulle kunna köpa en antenn och sätta upp för att ta in digital-TV från marknätet (i första hand gratiskanalerna) och skicka till husen i samma kablar som analogkabel.TV. För det första, stämmer det?

    För det andra: Då kommer i så fall de som vill köpa sig en box för att titta på gratiskanalerna också att vilja titta på resten av kanalerna i det analoga utbudet. Är det då bara att plugga in nån enkel koppling i uttaget som delar upp det i två så att ena kan kopplas till antennuttaget och den andra till boxen?

  2. #2
    Det borde inte gå, eftersom comhem sänder massa digitala kanaler i sitt nät, och om ni har bredband, och telefoni via comhem så sänds det också i kabeln. Och att då lägga in marksända digital-tv nätets frekvenser i kabel-tv skulle ställa till med stora problem. Om det nu ens går att göra så.

  3. #3
    Vi har varken telefoni eller bredband via ComHem. Eller möjligen nån enstaka boende kan ha det.

    Jag snappade upp detta på ett annat forum: "UHF-området som DVB-T använder är ledigt i kabeln och används inte av ComHem." Där DVB-T är det som den marksända digital-TV:n använder. Fast jag vet ju inte om uppgiften är rätt.

  4. #4
    Om ni inte har uppgraderat nät så bör inte comhem ha några frekvenser över 450 Mhz. Så det kan ju fungera, hur det ska gå till praktiskt vet jag inte riktigt.

  5. #5
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    hejknoppen såhär är det.

    Visst går det och ni kan göra på följande sätt. Det hela beror förståss på vad Comhem godkänner. Men om ni inte har "3-hål-i-väggen" och inte Bredband från Comhem bör det inte vara några problem.

    Vi har själva en huvudcentral här med 22 analoga kanaler från satellit (vi har 20 dekodrar till) men inte pluggat in för våra underförstärkare orkar inte driva ut signalen.

    Att skicka ut kanalerna digitalt förmodar jag inte går precis som någon annan sa, dessa ligger oftast på 450-850Mhz området, mer eller mindre. Och era underförstärkare i nätet (om det är äldre nät) går nog bara upp till 450Mhz. Dessutom för krångligt om alla ska köpa box, helt onödigt.

    Det klart enklaste och billigaste att göra för eran del är följande. Kan vara svårare att hitta någon som kan hjälpa er om ni inte finns i stockholms området.


    1. Skaffa en bra digital TV antenn (antar ni har bra signal osv) men det kan ni få en installatör att fixa åt er samt kolla mottagning osv.

    2. Antennen bör sitta i närheten av den central eller huvudpunkt som distribuerar de analoga Comhem kanalerna idag. Men det kan installatören fixa åt er. Där monterar ni upp 3-6 dekodrar av typen MacAB (http://www.macab.se) DT-1610T med inbyggd A2-stereo modulator. Beror på hur många marksända kanaler ni ska skicka ut.

    Är man egen förening och äger nätet som vi gör här kan ni ju även "fuska" om ni vill och köpa boxer kort, dela det med cardsplitter till några flera dekodrar å skicka ut t.ex. Canal + Film osv. Men det är ju *host* olagligt.

    Man behöver också en splitter så att man kan skicka ner signalen och dela den till respektive dekodrar.Därefter är det bara att ta en analoga signalen ut från modulatorn (från dekodrarna) och koppla in i nätet ni har nu. Ställa in vart kanalerna ska ligga (här måste man nog fråga Comhem hur man ska göra). Det är möjligt man kan lägga dom vart man vill men det får ni ta reda på vad som gäller.

    På det här sättet behöver ni inte skaffa boxar, inte byta underförstärkare, inte byta tv-uttag. Det enda som behövs är att man installerar de nya kanalerna i sin TV genom att ställa in den.

    Då kanalerna är gratis osv kostar det inget att ta emot eller skicka ut dem. Det kostar lite ström men inget mera.

    Jag vet inte om Comhem vill göra detta åt er men det är nog inga problem att få detta utfört av någon installatör (om man inte vill göra det själv, men det tar ju tid). Det finns flertalet firmor som pysslar med detta i gula sidorna.

    Exempel på företag.

    Antenn & Digitalteknik i Stockholm AB
    http://www.ad-teknik.se/

    Fästpunkten Antenn och Signalteknik
    http://www.fastpunkten.se/

    Finns flera i gulan (sök på antenn). Tänk på att det måste vara företag som pysslar med just fastighetsnät som kabel-tv eller liknande. Det går inte med vanlig radio TV handlare.

    Dom kan iofs hänvisa dig till någon som kan hjälpa er, men annars säljer dom mest prylar och kanske pysslar med installationer i villor.

    Skicka PM om du behöver veta mera eller undrar något.

  6. #6
    Stort tack DennisOlof. Din lösning ska studeras vidare.

  7. #7
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Ingen fara hejknoppen, det är alltid bra att ha information om vad som gäller i stora drag så att man inte blir lurad eller hänger med.

    Precis som när man ska köpa bil, gäller veta vad man ska leta efter, hålla koll på fällorna så man inte köper grisen i säcken osv.

  8. #8
    Mysteriet tätnar...
    Boxers kundtjänst låter meddela att det inte existerar nån annan teknisk lösning än att alla har varsin box. (Jag ringde för att fråga om man kunde få grupprabatt på kabelkanalerna vilket man inte kunde.)
    Jag ska nog ta och ringa nån installatör istället. Kundtjänster har ju haft fel förr!

    Edit: Även digitaltvovergangen.se meddelar att gemensam avkodning kan göras (digital till analog). Ger detta en sämre bild än om jag omvandlar via box inne i huset?

    Edit2: Hehe, på fråga till statens egen frågetelefon ang. digitalTV om bildkvaliteten försämras med central avkodning så fick jag svaret (typ): Jag vet inte, ingen annan här vet och jag vet inte vem du ska ringa istället!

  9. #9
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    HAHAHA, ja du det där känner jag igen. TOTALT mörker. Jag hade samma problem men efter ett års studier inom området, dvs läsa böcker leta information. Testar och undersökning av vår egna central TV anläggning så vet jag hur det ligger till.

    Boxer har helt fel, dom fattar ju inte ett smack, men det är ju kundtjänst. Du behöver vända dig till någon som kan och de två företagen jag postade ovan dom vet vad dom pratar om.

    Vart i Sverige bor du ? området, stad ?

    Du kan alltid kontakta MacAB, även om ni som förening inte kan köpa av dem direkt är dom jättebra. Ni kan utan problem få hjälp av dem garanterat. Jag tycker dessutom att MacABs utrustning är bra och jag har hört att i branchen föredrar deras utrustning.

    http://www.macab.com/helpdesk/kont_oss.htm

    Självklart blir bilden bättre om det är digitalt och alla har en box. Problemet med digitalt är att det ställer större krav på underförstärkare och annat, det är helt klart enklare att köra ut kanalerna analogt, det blir mindre problem precis som jag beskrev ovan samt kostnader och annat.

    Alternativt kan jag ringa dig eller skicka ett e-mail över vad du behöver veta. Kan skicka över några bilder på en anläggning hur den ser ut.

    Jag kan bara svara på mail idag och imorgon efter detta blir det först på måndag.

  10. #10
    Om ni nu har ComHem så är det som leverantör så är det dom som äger all utrustning inklusive alla sladdar ända fram till uttagen i varje lägenhet.

    Att tro att dom skulle tillåta att man sände egna grejer i deras kabelnät måste vara fria fantasier.

    Om man i ett eget kabelnät sände ut centralt avkodade Boxerkanaler så är dom ju analoga i kabeln och har ingen bättre kvalitet än det var förr med ren analog TV.

    Ska du se Boxer så får du skaffa en egen inomhusantenn + box
    Det största felet många datoranvändare gör, är att de inte vet vad de gör, men de gör det ändå !

Liknande ämnen

  1. Analog-Digital
    Av Brobben i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-30, 21:45
  2. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-11-27, 13:01
  3. canal digital hyr box analog eller digital?
    Av reecord i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-06-12, 22:37
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-03-03, 09:53
  5. Box till både Viasat och Canal Digital
    Av Sweguy i forum Övriga mottagare
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-02-03, 18:27

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss