Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Önskar förslag på en enkel Comhem instalation

  1. #1

    Önskar förslag på en enkel Comhem instalation

    Med min Dreambox 500c och mitt comhem abonemang och en Linux server vill jag:
    -titta på de kanaler jag prenumererar på.(Kortet i boxen)
    -kunna spela in tv program på min server.
    -spela upp film, musik & bilder som ligger på min server.

    Om det är någon här som gör det jag vill göra med min Deambox så tar jag tacksamt emot tips.

  2. #2
    1. Stoppa in kortet i boxen och konfa den så att du kan kolla på dina kanaler.
    2. Mappa en nfs enhet under /mnt/hdd på dreamboxen så kommer allt du spelar in landa på din server.
    3. Musik och bilder är inga problem, men om du ska kolla på film så är de en massa jobb. För Musik och bilder så är de bara att dela ut en mapp på någon dator och mappa den i din Dreambox, simple as that. Om du ska kolla på bilm måste du streama filmen (om de inte är mpeg2), guidena för att göra de hittar du om du söker.

  3. #3
    Tackar,
    En liten följdfråga, vilken image och vad behöver jag för att konfigurera så kortet kan användas?

    Så fort jag fixat en Nollmodemkabel så jag kan ladda i ny image.
    Jag får lalla ner på stan å leta reda på en.
    Återkommer.

    Nu har jag en original image så att jag ser att boxen funkar, nu till att få den att fungera som jag vill.
    1) vilken image rekomenderas.
    2) hur ställer jag in så den hittar mitt comhemkort som sitter i boxen?

    jag tror helt enkelt att mitt problem är för enkelt, jag har ett grundläggande problem att jag inte fattar hur jag får igång de kodade kanalerna, kortet som fungerar i den boxen jag fått från comhem får jag inte att fungera i dreamboxen.

    Jag har lagt in en image Gemini 3.5 och försökt att lägga till cam, Newcamd men jag är bortom förståelse hur jag sedan gör för att få igång de kodade kanalerna.

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    med min image behöver du inte confa nåt den har cam confad för att att direkt funka med kort i boxen... camen har iofs lite problem med uppdateringar hos vissa tyvärr men de går att ladda ner andra cams som funkar bätter färdigconfade med...
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  5. #5
    OK tack för tipset, jag laddade hem den senaste från länken i i din signatur, laddar in den nu i boxen, men det tar en hemskt lång tid.. jag använder Flash Wizard PRO 6.3 och den tar en himla tid på sig vid 90% på "writing and verifying Cramfs memory partition" men jag ser att något händer iaf, jag får låta den gå...
    Eller rekommenderar du att jag skall att köra DremUp?

    Eddit.
    Japp provade DreamUp, gick lysande, startade om, kanalsökte, så långt fungerar allt med att titta, nu får jag kasta mig över servern å få den å fungera.

    Tack för hjälpen

Liknande ämnen

  1. Önskar filer från Enigma2 på en DM800
    Av richard_roe i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-09-29, 10:47
  2. Instalation av newcs på pc samt box
    Av Thulle i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-10-16, 21:26
  3. Enkel fråga
    Av Dempa1 i forum Canal Digital
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2004-03-07, 22:46
  4. Önskar tips på bästa pris på boxen
    Av mkamf i forum Övriga mottagare
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-01-30, 17:47
  5. Enkel fråga!
    Av matte78 i forum Canal Digital
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2003-08-08, 00:57

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss