Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Inga "fria kanaler"

  1. #1

    Inga "fria kanaler"

    Har min antenn på karlstad sändaren som släckte dom analoga sändningarna idag och nu kan jag inte se TV4 Plus, TV4 Fakta, TV4 Värmland, TV4 Film, TV6, CNN, TV400,Kunskapskanalen, SVT Extra, SVT24 Värmlands, SVT2 Tvärsnytt, SVT1, SVT2 Tal txt, SVT1 Tal txt, Barnkanalen, SVT2 Värmlandsnytt.. Har kollat på www.teracom.se och där står det att de näten har bytt kanal.. hur gör jag för att få igång dom.? Kör Gemini på en dm500..

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    1. Manuell sökning på de nya frekvenserna.
    2. Editera terrestrial.xml. (Bättre lösning). Och sedan göra en ny kanalsökning.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    Hmmm.

    1. Manuell sökning på de nya frekvenserna.
    2. Editera terrestrial.xml. (Bättre lösning). Och sedan göra en ny kanalsökning.
    Har editerat terrestrial.xml med de nya frekvenserna (www.teracom.se) och gjort en ny kanalsökning men det hjälper inte..

    boxen hittar kanaler på 546mhz 642mhz men på 650mhz och 674mhz hittar han inga o det är där 1,2,4 tv400 mm ligger.. men söker jag manuellt på 650 och 674 med min gamla box så hittar han de kanalerna på dom frekvenserna

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    135
    Tackad
    1 gånger
    Citat Ursprungligen postat av whitesox Visa inlägg
    Har editerat terrestrial.xml med de nya frekvenserna (www.teracom.se) och gjort en ny kanalsökning men det hjälper inte..

    boxen hittar kanaler på 546mhz 642mhz men på 650mhz och 674mhz hittar han inga o det är där 1,2,4 tv400 mm ligger.. men söker jag manuellt på 650 och 674 med min gamla box så hittar han de kanalerna på dom frekvenserna
    Jag har exakt samma problem!
    Hur har du lyckats ändra på /share/tuxbox/terrestrial.xml?
    Jag gjorde så att jag kopierade innehållet i den filen och gjorde en ny, som jag sedan ändrade till rätt frekvenser och lade i var/etc.
    Stod att man kunde göra så på Leatherface's forum.
    Har ju fortfarande inte lyckats ändrat på den filen som ligger i /share/tuxbox/

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    det går inte eftersom endast /var är skrivbar... terrestrial.xml ska ligga i /var/etc om du editerar den själv...
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    135
    Tackad
    1 gånger
    Fick min att funka i går
    Ringde teracoms kundtjänst och frågade vilka frekvenser som gällde i kristinehamn.
    Har ju provat med Karlstads frekvenser för Kristinehamn (utkiksberget - vattentornet) fanns ju inte med på deras frekvenslista.
    Dessa frekvenser är det som funkar om du kör mot vattentornet i Kristinehamn.
    28 = 530
    30 = 546
    31 = 554
    42 = 642

    Annars kan du ju ringa teracoms kundtjänst och fråga vilka frekvenser som gäller där du bor.
    Teracoms kundtjänst
    är bemannad alla dagar
    kl 08:00-22:00
    Tel: 0771-91 00 85

  7. #7
    Jag har ingen framgång med kanalsökningen.
    (DM500T GP 3.?)

    Bor i Karlstad och har bytt frekvenser i terrestrial.xml och provat både automatisk och manuell sökning men får inte in SVT1 osv (Teracom Nät1). Andra transpondrar verkar funka men inte den som har kanal 43 (650Mhz). Har dubbelkollat frekvenserna med Teracom och dom stämmer...

    Provade en factory reset och satt upp allt igen men fortfarande ingen träff på SVT1 eller någon annan kanal på det som Teracom kalla Nät1.

    Tips någon...
    Har riktigt svårt med vissa
    Linu* zealots här på forumet !
    KÖR FÖR F*N DET OS SOM DU GILLAR BÄST Å HÅLL KÄFT!

  8. #8
    ..löste sig när jag gjorde en manuell sökning (igen) men satt Gaurd,LP och HP till Auto.
    Har riktigt svårt med vissa
    Linu* zealots här på forumet !
    KÖR FÖR F*N DET OS SOM DU GILLAR BÄST Å HÅLL KÄFT!

  9. #9
    jag har en terrestrial.xml som funkar nu... om någon är intresserad..

Liknande ämnen

  1. Vill se fria marknätet i ett "ComHem hus"
    Av motormannen i forum Boxer
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-02-03, 09:41
  2. "fria" kanalerna på en dreambox?
    Av michaelk i forum Viasat
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-15, 19:40

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss