Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 16

Ämne: Stereo på fler kanaler i analoga grundutbudet.

  1. #1

    Stereo på fler kanaler i analoga grundutbudet.

    Märkte imorse att TV3, Kanal5, TV6 och MTV hade fått NICAM stereo i analoga grundutbudet här i Uppsala!

  2. #2
    Tekniken går framåt
    7.62mm - One size fits all. xx/

  3. #3
    Jo, eller så har comhem nya chefer. Förut sa de att det "inte fanns plats" för fler stereokanaler analogt.

  4. #4
    Kan det vara att någon av cheferna bor i Uppsala? För här är det i alla fall ingen stereo på de där kanalerna... trots att det numera är en futtig investeringskostnad på någon tusing per kanal för att få det där NICAM-ljudet.

  5. #5
    Av en slump så hörde jag en kollega som bor i Uppsala att han hade problem med ljudet när han kopplar in sin nya TV just på trean. Hans gamla tjock-TV fungerar tydligen bra. Är det någon inställning som måste ändras på TV:n?

    Problemen började just igår.

  6. #6
    Hej!

    Just igår hade Comhem problem med ljudet på den analoga versionen av TV3 och TV6 i Uppsala. Detta bekräftades också om man ringde till deras kundtjänst. Om problemet kvarstår idag har jag inte hunnit testa ännu. Ljudet på den digitala versionen av kanalerna var det inget som helst problem med i alla fall inte för mig.

  7. #7
    comhem har hållt på och bråkat med ljudet. Igår hade de ställt in NICAM DUAL I på en del kanaler, men på TV3 låg ljudet på NICAM DUAL II, som inte är default på de flesta TV(man måste manuellt ändra i TV menyn), när ljudet sänds som DUAL I/II blir det i mono. Idag har de lagt tillbaka ljudet i NICAM STEREO, men TV4Sport, TV8 och Kanal9 sänds i analog Dual I/II (ingen NICAM). Vet inte om comhem har tänkt att det ska vara stereo på alla kanaler eller om de endast håller på och grejjar, men nu har de iaf bevisat att de visst kan sända NICAM STEREO på alla kanaler analogt(förr i tiden sa de att det tog för mycket plats).

  8. #8
    Kan väl tänka mig att detta beror på hur kanalerna är placerade; t.ex. analoga kanaler bredvid bredbandsmuxen eller någon annan mux o.s.v., men även det borde egentligen inte vara något större problem, eftersom det bara är att skyffla om kanalerna så att det funkar. Detta har de ju gjort tidigare. Däremot förvånas jag av att de inte pluggat in NICAM på fler orter. Jag vet inte hur nytt detta är, men i Malmö var det gammal go' mono på de flesta kanalerna och här i sun city är det också mono. Ingen NICAM så långt örat kan höra.

  9. #9
    Nu har comhem tagit bort stereo, och återgått till mono på t.ex TV3, Kanal5, TV6, MTV. De tror väl att ingen vill byta till digital-tv om de har stereo i grundutbudet. Men att det är tekniskt möjligt har man ju sett nu iaf.

  10. #10
    Enligt comhem så har de planer på att börja med stereo på alla analoga kanaler i grundutbudet snart.

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-09-10, 09:27
  2. Grundutbudet i Uppsala, stereo och WSS.
    Av mangez_79 i forum Com Hem
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-06-23, 19:15
  3. Fler kanaler till CD
    Av OA i forum Canal Digital
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-05, 17:44
  4. CS och fler kanaler (DM-500T)
    Av jocke4u i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-19, 12:50
  5. Ev. fler kanaler
    Av Frallan i forum Boxer
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2003-09-28, 19:38

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss