Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: är jag ute och cyklar?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    131
    Tackad
    1 gånger

    är jag ute och cyklar?

    har läst ganska mycket nu och sätt att, att servra från dreamboxen inte rekomenderas utan att man ska göra det från en dator och då behöver jag köpa en USB Phoenix/Smartmouse-interface ? eller?
    om jag nu gör så att jag servrar från en linuxburk, kan jag då koppla upp mig hos en kompis (dvs om jag har en dreambox)

    då så till rubriken, är jag ute och cyklar?:errf:

    sen en dum fråga säkert men.
    måste alla klienter ha en varsin parabol om jag tex sharar CD eller via**t?

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2003
    Inlägg
    761
    Tackad
    3 gånger
    Det är inga fördelar med att serva från en pc med kortläsare, snarare tvärtom. Att folk gör det ändå beror bara på att dom redan har en lämplig server och läsare sen tidigare, och möjligen att dom leker med dreamboxarna så till den milda grad att ständiga reboots/ominstallationer blir ett problem. Även om man tänkt sig sådan användning av sin box så är det vettigare/billigare att köpa en extra dm500 enbart för att serva kortet, jämfört med alternativen.

    Att använda en pc (linux, win eller osx) introducerar bara en lång rad möjliga felkällor som de flesta inte har några praktiska möjligheter att komma runt. Det är inga som helst vinster vad gäller kapacitet eller stabilitet. En 500/600 box hänger sig *aldrig* om allt stämmer, och om dom trots allt det så är det i regel på grund av tunern/demuxern (signalstörningar, elektriska störningar). Den perfekta kortservern är en eller flera dm500 i standby (gärna en billig kopia) där dvb-tunern inte ens används, och där ingen mjukvara annat än newcs snurrar... har själv observerat flera sådana som kört nonstop i många år utan en enda glitch/card-reinit/omboot/hängning.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    131
    Tackad
    1 gånger
    ok tack för att du tagit dig tid att svara. det uppskattas.

    bara en fråga till om nån kan svara. det är den dumma.

    måste alla klienter ha en parabol om man delar ut CD eller via**t?
    annars är det ju mycket smidigare att köra CS med bo*er,

  4. #4
    Eftersom vi enligt reglerna (som du säkert läst) bara diskuterar CS inom hushållet så räcker det med en parabol.
    Det största felet många datoranvändare gör, är att de inte vet vad de gör, men de gör det ändå !

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    131
    Tackad
    1 gånger
    ok jag förstår. :P

    eeh men om jag nu lägger upp en cardserver (låt säga på en linux-burk)
    LAN
    om jag då vill koppla upp mig från min sommarstuga. går det då till så att jag anger den externa ip-adressen och så kopplar den vidare mig till mitt lokala nätverk hemma via routern.

    eller är jag ute och cyklar igen.

    jag är fast besluten på att få det här och funka. men innan jag går och köper allt så tänkte jag att det är bättre att ställa alla grundfråger innan, så jag inte tar mig vatten över huvet.

    om jag har fel så vore jag tacksam för en simpel förklaring, inga detaljer what so ever.

  6. #6
    Svar ja, samt att du måste sätta upp parabol även på sommarstugan
    Det största felet många datoranvändare gör, är att de inte vet vad de gör, men de gör det ändå !

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    131
    Tackad
    1 gånger
    Citat Ursprungligen postat av T-bird Visa inlägg
    Svar ja, samt att du måste sätta upp parabol även på sommarstugan
    svar ja? att ajg hade förstått rätt eller att jag var ute och cykla:P

  8. #8
    Lämna cykeln hemma du
    Det största felet många datoranvändare gör, är att de inte vet vad de gör, men de gör det ändå !

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    131
    Tackad
    1 gånger
    hehe okok tack för svar, som vanligt, det uppskattas

Liknande ämnen

  1. e säkert ute o cyklar men....
    Av magellan69 i forum Com Hem
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-07-22, 05:58
  2. Är jag helt ute och cyklar eller ?
    Av ankaon i forum Canal Digital
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-05-24, 19:45

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss