Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: kommando i Telnet till DB500c

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    152
    Tackad
    3 gånger

    kommando i Telnet till DB500c

    Tjenare alla där ute i det avlånga landet.
    Har en liten fråga.

    Jag går in och kontaktar min box (servern) genom telnet. Sedan startar jag newcamd manuellt genom att skriva in
    /var/bin/newcs_1.30 -c /var/bin/config/newcs.xml

    Sedan kommer en lista upp, tickandes med mina andra boxar i huset med meddelanden att ECM skickas och att dom andra boxarna loggar in.

    Sedan någon gång då och då tappar jag kontakten med servern på en av mina andra boxar. (den är online).
    Frågan är då. Hur kan jag få upp en lista på vilka boxar som fortfarande mottar signaler från servern. Finns det något kommando för att få upp den här listan med vilka boxar som mottar ECM genom Telnet.

    Och ännu hellre, vad kan det bero på att boxen tappar kontakten med servern ibland. Den börjar fungera om jag rebootar servern igen.

    Så det blev alltså två st frågor.

    1: Finns det något kommando i Telnet för att se vilka boxar som är i kontakt med servern, och om dom mottar ECM eller inte.

    2: Vad kan det bero på att en av boxarna tappar kontakten med servern ibland, trots att den är online och de andra tre boxarna i hemmet fungerar.

    Uppställningen jag har här hemma är:
    Server: DB500c med NewCS 1.30
    "Klienter" 3st DB500c med mgcamd 1.24

    Server boxen har jag aldrig några problem med, två av boxarna kan tappa kontakten ibland (några veckors mellanrum)

    Tack på förhand,
    Hugleik

  2. #2
    [quote=Hugleik;122402] Så det blev alltså två st frågor.

    1: Finns det något kommando i Telnet för att se vilka boxar som är i kontakt med servern, och om dom mottar ECM eller inte.
    Telnet är ett protokoll som kan förbinda två stycken processer som normalt finns på olika datorer. När du använder telnet med default port hamnar du i dreamboxen kommandoshell. Där startar du newcs. Använd telnet med ett annat portnummer (som du har deklaretat i newcs.xml) och du kommer åt newcs menu.
    2: Vad kan det bero på att en av boxarna tappar kontakten med servern ibland, trots att den är online och de andra tre boxarna i hemmet fungerar.
    Lite mer info, tack

Liknande ämnen

  1. telnet till boxen
    Av Eduardo i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-11-09, 10:38
  2. fel på detta telnet kommando?
    Av mr_richard i forum Övrigt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-07-13, 15:37
  3. Får ingen kontakt till telnet?
    Av peosat i forum Dreambox
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2010-04-06, 19:15
  4. DB500c till PC
    Av Dado2002 i forum Dreambox
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-08-03, 14:25

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss