Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: stark signal pixlar

  1. #1

    Angry stark signal pixlar

    Hej
    Har em macab superbol m 4 huvuden astra thor eutelsat o sirius. 4vägsswitch Satellitmottagare samsung. Parabolinställningen är optimerad Signalen är 8 av 10 möjliga enl satellitsökare.
    Men nu har canal 5 på canal digital börjat pixla. signalstapeln är svajig när man kollar den i mottagaren.
    Kopplar man förbi switchen är det ingen skillnad. Även på de andra huvudena är det maxsignal vid parabolen men svagare i mottagaren dock inga pixlar
    någon som har en lösning på mysteriet?

  2. #2
    malin
    Gäst
    En stark signal är bra men det är inte det viktigaste. Vad du behöver är en signal av god kvalitet, dvs en signal med bra signal/brusförhållande. Brus och störningar ska vara låga värden av i förhållande till "hela" signalen. Signal/brusförhållande brukar även kallas SNR (Signal to Noise Ratio men även Carrier to noise ratio (C/N)) Se även http://4m.se/index.php?page=info&act...kta%20om%20LNB

    Att du får störningar kan bero på flera orsaker. Du säger att parabolen är optimerad så vi utesluter den. Vi utesluter även din switch.

    Kvar finns:
    1) Yttre störningar (ex trådlöst nätverk, radiosändare av något slag)
    2) Fukt eller dålig kontakt i kablaget
    3) Dålig/skadad kabel
    4) Dålig/skadad LNB (Vissa är ostabila vid ex kall väderlek)
    5) Fel på mottagaren
    6) Något är i vägen (exempelvis ett träd)

    Titta på dina kontakter och se om de kan ha fått in fukt. Fungerar inte det så prova att montera en LNB av lite högre kvalitet. (Gå inte bara efter lägsta brustal, det betyder ingenting ifall övriga värden är dåliga). Fungerar inte det så montera en annan mottagare på prov. Hjälper inte det så byt ut koaxialkabeln till något bra. Om du har problem med störningar väljer du naturligtvis en koaxialkabel med flera skärmar. Koaxialkabens viktigaste uppgift vid sidan om att leda signalen är att skärma av ovidkommande strålning!!

    Lycka till och glöm inte berätta hur det gick!

    Malin

  3. #3
    Tack Malin för att du svarar
    1.finns inget såvitt jag vet
    2.kollat ingen korrosion vare sig vid LMB eller switch eller ut från switch
    3.Kablar ser hela ut
    4.I så fall är samtliga LNB skadade
    5. Fråga är om mottagaren kan dämpa signalen så att det pixlar
    6.Nada träd.
    På ett LNB /Thor matar jag två mottagare lågbrushuvud, de övriga sirius astra och hotbird går till en mottagare.
    Jag har också mätt signalstyrkan mellan utgående switch och mottagare samt även vid mottagare. Switchen är kollad (lyser som den ska på rätt lnb)
    Pixlarna kommer vid regn och berär alla LNB och alltså alla satelliterna. Det borde tyda på att signalen från parabolen ändå är svag. Felet har kommit nu som jag upplever det.
    Man måste ju kompromissa lite med sidriktningen med 4 LNB och då kanske man inte kan optimera helt.
    men med helt fri sikt borde det inte vara så här pixligt.
    Ska också mäta signalstyrkan på mottagare nr två.

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av atte Visa inlägg
    Tack Malin för att du svarar
    1.finns inget såvitt jag vet
    2.kollat ingen korrosion vare sig vid LMB eller switch eller ut från switch
    3.Kablar ser hela ut
    4.I så fall är samtliga LNB skadade
    5. Fråga är om mottagaren kan dämpa signalen så att det pixlar
    6.Nada träd.
    På ett LNB /Thor matar jag två mottagare lågbrushuvud, de övriga sirius astra och hotbird går till en mottagare.
    Jag har också mätt signalstyrkan mellan utgående switch och mottagare samt även vid mottagare. Switchen är kollad (lyser som den ska på rätt lnb)
    Pixlarna kommer vid regn och berär alla LNB och alltså alla satelliterna. Det borde tyda på att signalen från parabolen ändå är svag. Felet har kommit nu som jag upplever det.
    Man måste ju kompromissa lite med sidriktningen med 4 LNB och då kanske man inte kan optimera helt.
    men med helt fri sikt borde det inte vara så här pixligt.
    Ska också mäta signalstyrkan på mottagare nr två.
    Litet tillägg
    Jag kollade upp signalstyrkan på den andra mottagaren som LNB Thor matar(dubbelhuvudet alltså). den matas direkt in av en koax och går alltså inte via switchen.
    Både styrka och kvalitet låg runt mellan 65 och 70 procent. Fråga är om det är så bra styrka att det inte ska pixla vid regn.
    I detta fallet har vi bara LNB och parabolen kvar.
    Ska kolla vidare i morron och justera parabolen efter mottagare nr två och se om jag kan få upp värdet.

  5. #5
    malin
    Gäst
    Hej atte!
    Glöm inte att också vrida LNB:n i sin hållare några grader tills högsta kvalitetet nås. Det är inte så att det är en "Titanium 0.2 twin lnb" ? Dessa har vi testat med samma resultat som du nämner. 65-70% som du har är säkert inget exakt mått utan något man "uppfunnit" i mottagaren men det låter lågt.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av malin Visa inlägg
    Hej atte!
    Glöm inte att också vrida LNB:n i sin hållare några grader tills högsta kvalitetet nås. Det är inte så att det är en "Titanium 0.2 twin lnb" ? Dessa har vi testat med samma resultat som du nämner. 65-70% som du har är säkert inget exakt mått utan något man "uppfunnit" i mottagaren men det låter lågt.
    Nu ska du få lite mer data. har ett triax på thor med 4 utgångar varav två används.
    resterande är enkelhuvuden.
    Jag har kollat upp både höjdvinkel och sidvinkel jag har vridit på triaxen men det ger ingen höjning. Det maximala jag får utpå Thor är 65 i signalkvalitet och 75 i signalstyrka på min canaldigitalbox combo som fär ena signalen.
    den andra går till min samsung där också de tre andra går via switchen
    där är det en skala på 25 streck och samtliga satelliter parkerar exakt i mitten dvs 12 eller 13. Några transpondrar svajar.
    canal5transpondern på thor som var den som pixlade när det regnade stannar även den på 12-13.
    Det känns som att det är kompromissen som drabbar mig. Har insett att jag egentligen bara behöver tre huvuden Astra sirius och Thor.
    Fråga är om man kan arrangera om dem på ngt sätt för att utnyttja parabolen bättre?

  7. #7
    malin
    Gäst
    Får du bättre signal på Thor om du tillfälligt sätter dit ett av dina singel-LNB?

  8. #8
    ska kolla det har ett extra lnb ngnstans

  9. #9
    malin
    Gäst
    Hur gick det atte, hittade du vad som var problemet? Det skulle vara roligt att få reda på vad det var som krånglade för dig!

Liknande ämnen

  1. Vissa kanaler funkar en stund sedan pixlar ...
    Av mrzimmerman i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-22, 18:07
  2. Pixlar
    Av Maria i forum Boxer
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-24, 17:52
  3. Pixlar o ljudvippar på Comhem!
    Av CoolGate i forum Com Hem
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-31, 14:11
  4. Viasat pixlar ( Ber= runt 1000 )
    Av bellenoire i forum Dreambox
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-12-06, 20:13
  5. [LÖST] jpg pixlar
    Av mejlaleif i forum Boxer
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2002-12-23, 00:31

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss