Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: BoxId & ViaS*t

  1. #1

    BoxId & ViaS*t

    Hej
    Har precis fått hem ett Vias*t-kort och tänkte dra igång detta på min dreambox. Kör NewCS 1.50 och MGCamd. Dreamboxen är en 500S med Gemini 4.30

    Jag har fått deras egna mottagare som jag inte tänkte använda, jag har även fått ett kort med ett BoxId (02xxxxxxxxx), totalt 11 siffror.
    Vad ska jag lägga för boxid i db-n?

    Har kört en del tester men får det inte att fungera. Loggen i NewCS säger CW=000.....
    ECM -> Not Ok

    Vad gör jag för fel?

  2. #2
    behövs inget.. men aktivera kortet i din orginalbox först bara.

    edit:inget att oroa sig för om du parar kortet med boxen heller.. mitt kort funkar perfekt. i både cam dreambox och pc med kortläsare.

    edit2: anledningen är att newcs bl.a fixxar detta själv. om du skulle stöta på problemet någon gång. för att du kör någon helt annan server typ. så är de de 10 första sifrorna du ska skriva från din orginalboxs "serienr" d.v.s. box id.
    Dreambox 800HD PVR flash: - LT5 SP6 - USB barry allen: n/a
    Dreambox 7020Si PLi® Jade Final
    Dreambox 500-S PLi® Jade MaxVAR
    Samsung 9500 VIA CI -EMU
    MP3.5 Usb firmware 4.2
    stab- HH120 usals

  3. #3

    Tack & Följdfråga

    Tack för svaret!!

    Eftersom jag är tekniskt intresserad så undrar jag naturligtvis varför jag måste aktivera den i originalboxen först?

    Om jag kört kortet i NewCS med felaktigt Box-id, (de sista 10 siffrorna) kommer inte kortet att fungera då. Paras kortet ihop med mottagaren när man sätter i kortet i en NDS-box första gången eller levereras det programmerat med "rätt" Box-Id

    Finns det några bra länkar till var man kan läsa mer om NDS / BoxId osv.

    Om NewCS klarar detta automatiskt, det betyder väl att jag kan flytta kortet mellan olika dreamboxar utan att ändra BoxId i Dreamboxen varje gång (om jag har olika Vias*t -kort.

    Tacksam för svar.

  4. #4
    jepp du behöver inte ändra box-id för olika viasat kort. korten kommer i "Virgin-mode" så tippar på att de är helt stängt för att fngera. bl.a därför att kortet skall kunna paras om du t.ex redan har en box som fixxar NDS. finns t.ex gamla nokia boxar som kan det. är faktiskt inte helt 100% säker på att du måste para kortet för att kunna aktivera det men är det til 99.99999%. om jag har förstått detta rätt så är denna box-id okrypterad på kortet sen. det är därför det är så "lätt" att emulera. (om man jämför med vad CD:s conax chippairing kan ställa till med, den är dessutom krypterad)tidigare versioner av gbox måste ha boxid i configen. tidigare versioner i newcs vet jag inte? i så fall i de allra första versionerna, jag minns inte själv om de var nödvändigt.

    men en del säger att de aldrig behövts men att de är nagra bl.a som behöver boxkey. du kan senare om du av någon anlednning vill testa det i en orginal nds box. "släppa" ditt tidigare box-id. de kan du göra om du har ett konto på viasats hemsida.eller kanske ringa å släppa boxid:t och para till valfri nds box. du ska även kunna ringa viasat och uppge box-id till din orginalbox för att få se "fria" kanaler utan kort. jag har dock ej testat det på min box. då jag inte vet vad som händer när man knutit kortet till en box, kör kortet i en dreambox och sen öppnar orginal boxen som är knuten till kortet för fria kanaler utan kort.
    Dreambox 800HD PVR flash: - LT5 SP6 - USB barry allen: n/a
    Dreambox 7020Si PLi® Jade Final
    Dreambox 500-S PLi® Jade MaxVAR
    Samsung 9500 VIA CI -EMU
    MP3.5 Usb firmware 4.2
    stab- HH120 usals

Liknande ämnen

  1. Vias** släckt?
    Av mixbox i forum Viasat
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-08-02, 23:00
  2. Bästa kort för vias..?
    Av boho999 i forum Viasat
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-03-19, 18:42
  3. [LÖST] Att kommer igång med ViaS.
    Av MrWeah i forum Viasat
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-02-06, 15:27
  4. vias. 3 pinkoder per/DYGN?
    Av Larso i forum Viasat
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-12-01, 22:20
  5. Trenger hjelp. VIAS*T
    Av Nergy i forum Viasat
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-10-24, 09:42

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss