Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 13

Ämne: STOR Parabol och Astra 2D

  1. #1

    STOR Parabol och Astra 2D

    Nu är det så att jag kanske kommer att få tag i en mycket stor parabol. I klassen 180-200cm.

    Min tankar gick genast tillbaka till Astra 2D och ITV. Jag vill verkligen kunna se ITV, Hur är mina möjligheter? Jag bor strax söder om Göteborg och har läst om folk i närheten som har lyckats så skriv inte att det är omöjligt. Om jag nu lyckas att kamma hem denna gigantiska wookpanna så kommer jag att försöka tills det går.

    Nu kör jag en DM600s mot Thor och Sirius. Klarar mottagaren i 600 modellen att fånga upp så svaga signaler eller skall man satsa på en annan mottagare? i så fall vilken?
    Om min nuvarande box pallar med, kan man köra en 4-portrs switch mot alla tre sateliter eller är det för stora signalförluster i den?

    Vilken LNB bör man ha? Vet inte hur parabolen ser ut mer än att den är stor. Ser LNB-hållaren likadana ut för alla paraboler av denna storleken?

  2. #2
    Här har du information från de som kan se Astra 2D. Antagligen är det en fokalmatad disk och troligtvis skall du ha en C-120 LNB med ett matarhorn, men du kan ju pröva med en vanlig LNB och se om det fungerar.

    http://www.astra2d.com/sweden.htm

  3. #3

  4. #4
    Okej ska kanske förtydliga min fråga lite grann. Klarar Tunern i DM600s att ta emot Astra 2D. Och i så fall går det att koppla in parabolen via en Diseq-switch?

  5. #5
    Jag tar emot Astra 2D (tillsammans med Thor, Hotbird & Astra 1 via Diseq-switch) med min DM600S. Varför skulle inte tunern klara det?

    Tyvärr får jag inte in så många kanaler, men det beror på att jag inte har någon stor parabol (T55:a) och att jag inte hunnit fintrimma inställningen. The Fight Network fungerar i alla fall utan problem.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    45
    Tackad
    6 gånger
    Hej

    jag får in alla kanaler på astra 2d med en 180cm i göteborg

    en transponder som är väldigt svår här..10906 V och det är itv3 och itv3+1
    dom har jag bara bild på ibland

    men itv1,2,4 mm går fint

    lycka till

  7. #7
    HI Tamos

    What make of dish, feedhorn and LNB are you using ?

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    45
    Tackad
    6 gånger
    hi bodge

    its a 180cm presskraft dish with c-120 feedhorn and 0,3db invacom lnb

  9. #9
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    c-larsson, det mest avgörande för Astra2D mottagning i hela landet är storleken på parabolen man använder.

    Samt om det är offset eller en primed focused.

    Har man 2meter eller större och primär fokuserad får man in det ganska enkelt.

    Krävs inte någon super LNB eller annat. Det skadar dock inte att köra med matarhorn.

    SMW LNBs är mycket bra, kostar dock en slant.

    Bara testa och se, du kanske behöver ta hjälp av någon som kan "finjustera" din parabol när du monterat upp den. Det krävs oftast mer än en satbeeper för att få klockren signal.

  10. #10
    Okej, så min box eller switchen kommer inte att vara den begränsande faktorn i detta fallet?

    Vad är skillnaden på "Prime Focused" och "Offset"?

    Sitter förmodligen ett analogt huvud på denna? Går det att motera ett vanligt LNB eller får man gå och köpa en med c120 direkt?

Liknande ämnen

  1. Vart hittar jag billig stor parabol.
    Av PrOsOn i forum Övrigt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-03-24, 09:28
  2. Stor skillnad på 110cm eller 120cm parabol?
    Av mdredfox8 i forum Canal Digital
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-09-05, 12:02
  3. Hur stor parabol för Sirius och Thor I Schweiz?
    Av mdredfox8 i forum Övriga mottagare
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-08-04, 14:35
  4. Hur stor parabol behöver jag?
    Av mdredfox8 i forum Canal Digital
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-06-03, 14:52

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss