Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Svart bild ComHem/DM600PVR

  1. #1

    Svart bild ComHem/DM600PVR

    Hoj!

    Snabba fakta: Dreambox DM600PVR, ComHem originalkort med mediumabbonemang...

    Köpte min Dreambox i våras, då det blev dags att flytta in i ett ComHem hus, av en enda anledning, att kunna plocka ut inspelat material (tecknade filmer åt kiddsen) och göra lite blandskivor att ha ute på vägarna eller i DVD:n i stugan. Detta är ju inte möjligt med alla "godkända" boxar som säkert alla vet.

    Förstod innan köp att det skulle krävas lite tweaks för att få allt att fungera men den här prylen håller på att göra mig bindgalen...

    Första försöket tog det en vecka att få någon bild överhuvudtaget annat än ComHem's infokanal. Efter MÅNGA trial and errors med olika images och softcams i kombination och timmar på diverse forum fick jag slutligen bild med Pli Iolite och senaste MgCamd.

    Tyvärr inte alla kanaler dock, bland annat CNN och TV6 var fortfarande svarta (ingår i medium) så jag har i helgen flashat om till, först Pli Jade och nu Gemini 4.5, och är åter inne på trial and error vad gäller kombinationer av images och softcams för att få någon bild (återigen bara infokanal...).

    Det kan inte vara så här komplicerat? Jag måste ha bommat något fundamentalt? Jag fixar som synes att flasha images och installera/aktivera softcams men vad mer fattas??? Har laddat ner configfiler för alla softcams jag provat och installerat dom (vad nu dom gör...).

    Har hyfsad PC/teknik-vana men måste jag vara programmerare för att få igång den? Har originalkort och abbonemang och vill ha igång den så att jag kan titta på det jag betalar för.

    Vet inte om jag utelämnat någon relevant info, kan dock nämna att jag saknar ljud och bild men har EPG för kanalen + text-tv i förekommande fall, har även fått upp meddelandet "Can't decode" med någon softcam.

    Inbillar mig att boxen/softcamen inte känner av orginalkortet som sitter i..


    Tips mottages som ni förstår hemskt gärna innan jag provar om boxen klarar ett fall från 4:e våningen... Vilka images och cams kör ni på 600:an om ni har ComHem? Och har ni haft samma problem och hur löste ni dom?

    Psst! Är jättenöjd med boxen som sådan, funkade helt OK med min gamla image men vill ju liksom ha alla kanaler jag betalar för. Och vill inte slita mitt hår i veckor innan jag ser något överguvudtaget. Och vad gäller att plocka över materialet till PC:n så är det inga problem, den delen har funkat exemplariskt över nätverk.

    /Grouse

  2. #2
    när du hade bild i PLI och du hade det med bild från någon kanal från kortet ?
    därfirån skulle du ka bara behövt tweaka dina configs. möjligen skanades uppdateringen för kortet.

    rekommenderar:
    PLI-iolite eller -Jade
    newcs som kortserver
    mgcamd som klient
    ladda även ner configger för
    mgcamd samt newcs.
    gsub för textning på diverse kanaler.
    har du pillat igång detta å du får bild på t.ex svt1 eller annan kanal som inte är free to air. alltså du måste ha bild på kanal du abbonerar på. då ska du bara ställa in lite i mgcamd configgen och möjligen newcs configgen.

    håll dig till pli så länge för de är en stabil image jag vet om. sen kan du testa andra images om du vill. när du börjar känna dig säker på hur man configgar upp en dreambox.
    för pli är bl.a ger 100% stabil box/zapping samt hyffsad bra streaming.

    jag är faktiskt inte så hajj på newcs och mgcamd numera. men du får bäst support på den kombinationen på forum. jag har lämmnat newcs och mgcamd för några år sen å kör annat.

    de är inte senaste mgcamd du ska köra. 1.30d.. den kan vara seg på zapping. utan nått i stil med 1.30a ska funka fint. detta är vad jag tror å läst tidigare om.

    edit: i mgcamd configgen i senare mgcamd version kör många A = 03 annars ska du köra enable läge och inte auto på uppdateringen för kortet.
    tips på hur du configgar finns massvis med exempel i flera trådar här.
    när du laddar ner configgerna för newcs/mgcamd så är dessa default configs som ska fixxa en connect lokalt med kortet direkt.
    du laddar ner allt under downloads med blå knappen
    Dreambox 800HD PVR flash: - LT5 SP6 - USB barry allen: n/a
    Dreambox 7020Si PLi® Jade Final
    Dreambox 500-S PLi® Jade MaxVAR
    Samsung 9500 VIA CI -EMU
    MP3.5 Usb firmware 4.2
    stab- HH120 usals

  3. #3

    Thumbs up Den fick en andra chans...

    Tog tipset (tack gump!) och gick tillbaka till Pli, denna gång Iolite då jag fått för mig att Jade fortfarande bara är RC.

    Flashade för en stund sedan, la in NewCS och MgCamd 1.30a tillsammans med configs och voila!

    Alla kanaler igång, inklusive dom som inte var igång med Helenite.

    Återgår nu till att vara stolt Dreambox ägare och kanske till och med får jag pilla på frugan igen... :lol:

    För andra som kanske har samma problem funkar alltså ovanstående utmärkt hos Com Hem med ett originalkort i boxen. Kan dock nämna att när vi fick originalkortet så fick vi faktiskt aktivera kortet i en "godkänd" box innan det började funka i Dreamboxen (det blev aldrig aktiverat då det satt i Dreamboxen).

    /Grouse

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2003
    Inlägg
    761
    Tackad
    3 gånger
    Isf kommer det sluta funka igen nästa månad... det är ren tur om de default configs man får ner via olika images paket/addon system innehåller vettiga settings för mgcamd/newcs.
    Absolut inget man ska räkna med, och som sagt även om det funkar så saknas i regel setup för emm-forwarding/au i medföljande config exempel.

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-06-11, 12:14
  2. DM600pvr ingen bild bara EPG syns
    Av kalle4242 i forum Dreambox
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-07-30, 19:38
  3. Svart bild på CD
    Av Konduktören i forum Canal Digital
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2004-09-23, 19:35
  4. Svart bild ?
    Av pesund i forum Canal Digital
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-01-01, 22:05
  5. Svart bild
    Av alexa i forum Viasat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-11-01, 10:44

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss