Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 32

Ämne: Eutelsat W2 16 grader

  1. #1

    Eutelsat W2 16 grader

    Hej!Undrar om någon kan hjälpa mig. Har en nokia mediamster 9800 sBehöver lite hjälp angående Eutelsat W2 16 grader.Försöker få in kanaler men lyckas ej.Jag får in 16 kanaler bla en som heter BNTV och ligger på en styrka av 6,5db på den.Det jag vill få in egentligen är kanaler som heter TotaltvHar försökt med allt. Trixat med elevationen, finjusterat med parabolmotormen får dom inte in överhuvuttaget.Är det min utrustning som inte klarar va den signalen eller?Otroligt att jag får in vissa kanaler som finns på den satelliten ochvissa inteVad ska jag göra?Tacksam för svar! :'(MVH//Malisan

  2. #2
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Kan du få in Hotbird utan problem ? om du kan ställa in parabolen för den och det blir perfekt, dvs lutningen på parabolen osv, då ska det bara vara frågan om att "vrida" själva parabolen lite åt sidan.

    Vilken på parabolen behöver oftast inte justeras, bara i enstaka fall, tänk på att mycket små justeringar är det som gäller, det är känsligt när man ändrar mycket.

    Jag tror också du kanske måste ställa in parabolen manuellt, vet inte hur en parabolmotor fungerar men vad jag vet vrider den ju bara parabolen mot öster eller väster.

  3. #3
    Jag har jättebra signal på Hotbird 13 grader. Ligger på en 13,5 DB på hotbird. Det som är det otroliga är att jag får in vissa kanaler på Eutelsat och då ligger jag på en 6,5 db i styrka. Men jag förstår ej varför jag inte får in bla. Totaltv. Elevationen på parabolen är på 22 grader. och motorn är på 60 grader Med hotbirden är jag jättenöjd. Men eutelsat ger mig mardrömmar. Jag har även finjusterat med motorn och får dunder signal, men jag förstår inte att jag inte får dom kanalerna jag vill ha. Dessa har jag problem med: 11095 H 27300-3/4,11178 V 27500-3/4,11428 V 30000-5/6, 11554 V 30000-7/8. Denna får jag in utan problem: 12538 V 4340-1/2. Förstår inte, om jag får in den sistnämnda borde jag få in dom andra också

  4. #4
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Hmm, har du provat att försöka få in gratiskanalerna, dom som inte är krypterade.

    Finns flera transpondrar med dessa, kan ju vara värt försöka med detta först för att veta att allt fungerar som det ska. Sedan kan man fråga sig varför du får så stort tapp i signalstyrka. När jag mäter med instrument på parabol riktad mot Canal Digital ligger jag runt 60-75db, viasat ger lite mer runt 85db

    Astra borde ge runt 50db. Å andra sidan kanske det är värden från din box och då går det ju inte att jämföra. Däremot är det konstigt att du får 12.5 från hotbird och hälften från den andra.

    Kan vara det som påverkar din mottagning av transpondrarna, en del dekodrar är dåliga på svaga signaler eller satelliter. Kolla kablarna och allt och se om du kan få bättre signal på hotbird. Antar att din LNB är rätt monterad, det kan påverka mottagning när man växlar mellan H och V. Vinkeln (vridningen) är ju nästan noll grader. Kanske inte har någon betydelse.

  5. #5
    Gratis kanalerna får jag in, men vissa bara. Nokia har troligen sin egen skala då den visar 12,5 db. Dock när jag tittar på pendeln så är den rör,gul,grön på hotbird. När den har grönt är det bra signal. Men på Eutelsat W2 så ex: BNTV kanalen visar den, röd,gul
    Vilket är så där. Har en tallrik på 80 cm Vet inte om det är boxen som är dålig. Har en lnb på 0,2 db i brusfaktor. Input:

    Low Band : 10.7 ~ 11.7 GHz
    High Band : 11.7 ~ 12.75 GHz

    Output Frequency Range:

    Low Band : 950 ~ 1950 MHz
    High Band : 1100 ~ 2150 MHz

    L.O. Frequency Low Band:

    9.75 GHz High Band :
    10.60 GHz L.O. Frequency


    Har vridit och vänt utan resultat

  6. #6
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Knepigt. 80cm ska räcka fint, och vilket brustal man har på LNBn är inte så viktigt, det funkar ju uppenbarligen på hotbird utan problem.

    Det enda jag kan förstå är just som du säger, att boxen visar röd/gul vilket då kanske innebär att boxen anser att signalen är för svag men vad jag kan förstå är den satelliten likvärdig med hotbird så det borde funka.

    Jag har ingen aning om hur man fixa det eller vad som kan vara problem, märkligt.

    Har du möjlighet att prova en annan box eller låna av någon du känner för att prova om det skulle fungera ? lite långsökt men kanske hjälper ?

  7. #7
    @Malisan

    TotalTv kör ju någon form av Videoguard, är du säker på att din box har stöd för det?
    Det största felet många datoranvändare gör, är att de inte vet vad de gör, men de gör det ändå !

  8. #8
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    T-bird, såg också det men man borde i alla fall kunna få in alla gratiskanaler på dom andra transpondrarna samt bra signal och bild.

    Plus man ska kunna få in kanalen även om det står "encrypted" eller vad det är, beror på box såklart.

    Mystiskt är det i alla fall

  9. #9
    Det var det jag trodde också, boxen stöder det inte, men man borde få in en signal ändå då det är en digital signal. På vissa frekvenser får jag in signal och på vissa inte. Mycket märkligt. Jag är inställd på satelliten och får in vissa kanaler men att jag inte får in andra kan jag inte förstå

  10. #10
    Nokians tuner är nog inte den mest känsliga på marknaden, så jag skulle nog rekomendera att byta ut den. Min Relook 400, Neotion 601 och CD Combobox klarar t.ex. av att ta emot BBC på 28,2ö, vilket min Nokia 9802 eller 9902 inte klarar av. Dessa har några år på nacken, så det finns säkerligen boxar som har mer känsliga tuner än mina.

Liknande ämnen

  1. Eutelsat w4 36 ö
    Av pacmyc i forum Dreambox
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-10-01, 18:36
  2. Får inte in eutelsat w2
    Av Medo i forum Övriga mottagare
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-07-08, 12:28
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-09-24, 08:29
  4. Eutelsat W2 16grader
    Av PIRATKING i forum Övriga mottagare
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-12-08, 19:09
  5. Eutelsat W2 16 Grader
    Av PIRATKING i forum Övriga mottagare
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-06-08, 17:03

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss