Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 14

Ämne: DM800 problem vid byta av kanal

  1. #1

    DM800 problem vid byta av kanal

    Har just köpt en ny DM800HD med hårddisk, installerat gemini2-380-dm800-200809261349.nfi. Allt fungerar bra - förutom...

    a) Vid byte av kanal så får jag ofta "Tuningen misslyckades". Om jag då går till Satfinder och hoppar mellan Sirius och Thor, så får jag fin signal igen. Och kan då gå tillbaka och byta kanal till någon annan kanal. Men om jag därefter försöker byta kanal igen så händer samma sak igen. Har provat att justera parabol (ökat från 9,3 db till 14 db på bägge sat.). Har ställt om tuner inställningar från att vara "enkel" till "avancerat", och ställt om diseq till repeat sequence och att diseq kör en repeat 3 ggr vid kanalbyte. Fungerar något bättre efter dessa åtgärder. Men det är fortfarande problem vid ca 2 av 3 kanalbyten...! Ibland får jag en känsla av att tunern eller något relaterat till tunern krashar och jag måste boota om boxen för att igen kunna välja någon kanal.

    b) Vid sökning av kanaler så hittades ett antal HD-kanaler. Tex BBCHD, TV4HD etc. Men jag ser inte till Canal digitals HD-kanaler? Varför kommer de inte upp? Och - problemet ovan med med att tuning misslyckas händer alltid när jag försöker titta på en HD-kanal.

    Någon som har haft liknande problem? Möjligt lösningar?

    Mvh
    erli

  2. #2
    ComHit Crew deass avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Inlägg
    5 749
    Tackad
    88 gånger
    Prova med en ny switch på din parabol
    Alla frågor/problem som ni har angående servern kan ni ställa till mig via pm. Övriga frågor ska ställas i forumet under respektive avdelning.

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    152
    Tackad
    7 gånger
    Citat Ursprungligen postat av erli Visa inlägg
    Har just köpt en ny DM800HD med hårddisk, installerat gemini2-380-dm800-200809261349.nfi. Allt fungerar bra - förutom...

    a) Vid byte av kanal så får jag ofta "Tuningen misslyckades". Om jag då går till Satfinder och hoppar mellan Sirius och Thor, så får jag fin signal igen. Och kan då gå tillbaka och byta kanal till någon annan kanal. Men om jag därefter försöker byta kanal igen så händer samma sak igen. Har provat att justera parabol (ökat från 9,3 db till 14 db på bägge sat.). Har ställt om tuner inställningar från att vara "enkel" till "avancerat", och ställt om diseq till repeat sequence och att diseq kör en repeat 3 ggr vid kanalbyte. Fungerar något bättre efter dessa åtgärder. Men det är fortfarande problem vid ca 2 av 3 kanalbyten...! Ibland får jag en känsla av att tunern eller något relaterat till tunern krashar och jag måste boota om boxen för att igen kunna välja någon kanal.

    b) Vid sökning av kanaler så hittades ett antal HD-kanaler. Tex BBCHD, TV4HD etc. Men jag ser inte till Canal digitals HD-kanaler? Varför kommer de inte upp? Och - problemet ovan med med att tuning misslyckas händer alltid när jag försöker titta på en HD-kanal.

    Någon som har haft liknande problem? Möjligt lösningar?

    Mvh
    erli

    Välkommen till klubben, det ska enligt vissa vara en bugg i enigma som gör så att det blir så.
    Satjoey The one and only

    ------------------------------------------------------------------------
    VU+ Duo2 : Blackhole

  4. #4
    ComHit Crew deass avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Inlägg
    5 749
    Tackad
    88 gånger
    Om vi då lyssnar på Satjoey så tycker jag du ska uppgradera till en nya Gemini2 image... Eftersom det kommer 2st nyare sen 3.80 som du kör idag... Senaste är 4.00 som du hittar i vårt filarkiv...
    Alla frågor/problem som ni har angående servern kan ni ställa till mig via pm. Övriga frågor ska ställas i forumet under respektive avdelning.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Deas Visa inlägg
    Om vi då lyssnar på Satjoey så tycker jag du ska uppgradera till en nya Gemini2 image... Eftersom det kommer 2st nyare sen 3.80 som du kör idag... Senaste är 4.00 som du hittar i vårt filarkiv...
    Ok, jag har redan testat byta switch. Blev ingen skillnad. Jag ska ta och prova med 4.00 och se om det fungerar bättre.
    /erli

  6. #6

    Me too...

    Citat Ursprungligen postat av erli Visa inlägg
    Ok, jag har redan testat byta switch. Blev ingen skillnad. Jag ska ta och prova med 4.00 och se om det fungerar bättre.
    /erli
    Jag har intermittent haft samma problem (verkar / låter det som iaf) och i mitt fall så har det tror jag iaf...börjat varje gång med byte från HD- till SD-kanal. I vilket fall som helst så går det ibland att återuppväcka tunern genom att direkt gå tillbaka till senast fungerande kanal, stanna där ca 20-30 s och byta igen. Det fungerar dock inte klockrent alla gånger.

    Problemet har hängt med sedan Gemini 3.80 och jag har nu 4.00 på usb-sticka (BarryAllen). Möjligen har det blivit ngt bättre med nyare image. I flash har jag en uppdaterad OoZoone CVS-image (0.70 2nd stage).
    Jag har googlat frenetiskt efter ngt om detta problem utan hitta ngt alls så jag ngt förvånad att stöta på ngn här som råkat ut för samma? sak.
    Dessutom är jag ngt överraskad över att detta skulle kunna vara ett Enigma2-relaterat problem? Min erfarenhet av relaterade men ej identiska saker lutar åt nog drivisar (bootloader inkl. kassa val av fallback och defaults, initieringsproblem, värme eller sådant) men som alltid när det gäller mjukvara så är det väldigt mycket borde, brukar, skall o.s.v i stället för bara fungerar.

    Jag har en multiswitch i andra ändan och ingen annan maskin ansluten mot den -DM7020, HTPC- har liknande problem.
    En sak som inte får glömmas bort är värme. 800:an blir löjligt varm och jag har sedan i går flyttat min till en plats med bättre förutsättningar för luftcirkulation i ngt svagt/vagt hopp om bättring. Visserligen är 800:an liten och nätt men en i volym dubbelt så stor låda hade inte varit fel. Hobby projekt kanske?

    Lycka till och berätta gärna hur det går...
    DM8000 OpenPLi / DM800 OpenPLi |
    Ubuntu 16.04 OSCam 1.2x.xx

  7. #7
    Rapport: Innan jag provar byta till 4.0 så tänkte jag att jag tar med boxen till en kompis som har en exakt likadan DM800 och kör på hans parabol etc.

    Och där fungerar det bra. Aldrig några problem att byta kanal, testade söka kanaler och Canal Digital HD kanaler kom nu med.

    Slutsats: Det är troligt något med switchen i alla fall. Eller något annat med kablar/huvud etc. Jag provade byta switch tidigare. Har i alla år kört en Clas Olssons switch och bytte tidigare från en gamal sådan till en helt nyinköpt. Men det är ju samma modell. Jag ska ta och köpa en annan modell som helst är mer "lättdriven" för att se om DM800 klarar byta kanal på rätt sätt.
    /erli

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2003
    Inlägg
    911
    Tackad
    145 gånger

    Smile

    Citat Ursprungligen postat av erli Visa inlägg
    Rapport: Innan jag provar byta till 4.0 så tänkte jag att jag tar med boxen till en kompis som har en exakt likadan DM800 och kör på hans parabol etc.

    Och där fungerar det bra. Aldrig några problem att byta kanal, testade söka kanaler och Canal Digital HD kanaler kom nu med.

    Slutsats: Det är troligt något med switchen i alla fall. Eller något annat med kablar/huvud etc. Jag provade byta switch tidigare. Har i alla år kört en Clas Olssons switch och bytte tidigare från en gamal sådan till en helt nyinköpt. Men det är ju samma modell. Jag ska ta och köpa en annan modell som helst är mer "lättdriven" för att se om DM800 klarar byta kanal på rätt sätt.
    /erli
    Jag köpte en på classe men den funka inte på dm800 med den billiga på Biltema för 99.90kr funkar kanon med DM800 :-) Köp den på Biltema!

  9. #9
    Jag köpte en ny switch på expert för ca 150 sek. Och nu helt plötsligt fungerar allt perfekt.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av erli Visa inlägg
    Jag köpte en ny switch på expert för ca 150 sek. Och nu helt plötsligt fungerar allt perfekt.
    Intressant läsning Bytte från min DM7020 till en DM800pvr. Har stundtals problem vid kanalbyten. Tycker också att boxen hänger sig vid byten mellan HD kanaler och vanliga och oftast om de ligger på olika satelliter. Så det är kanske switchen som är boven. Vad hette din switch som du hitta på expert. Skulle va kul att veta vad det är för skillnad på en switch från Biltema och en från Clas Ohlson. Är en HD800 mer känslig på val av diseqswitchar än andra boxar och vad skall en switch i såfall ha för specifikationer för att trumma på som bäst på en DM800. Någon som forskat i detta?? //Dan-C

Liknande ämnen

  1. byta webif dm800
    Av mongot i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-10-29, 16:44
  2. Byta kanal i Gemini med kommando
    Av Ollan i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-06-13, 10:13
  3. Kan inte byta kanal
    Av Spidde i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-13, 18:56
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2004-05-05, 21:22
  5. Långsamt att byta kanal på boxen!
    Av Reddevil i forum Com Hem
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2003-03-13, 10:53

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss