Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Diseqc switch

  1. #1

    Diseqc switch

    En fråga som kanske inte hör här . har idag 2 paraboler med 2 st lnb var . Alla 4 lnb går in i en 4 portars diseqc switch som är kopplat till min DM .
    En parabol riktad mot Thor/Sirius och den andra till HB/Astra . Nu vill jag göra om den andra parabolen till HB/Eutelsat W2 ( 13 E +16 E ) . Jag försökte rikta om parabolen hela dagen idag men jag lyckades inte få båda sateliterna in . Efter en ordentlig läsning på nätet kom det fram att det inte går att fixa de två sateliterna med de normala lnb utan att man måste skaffa en så kallad monoblock lnb som klarar av ta emot signaler från satelliter som har avstånd på 3 grader . I sådana lnb är inbyggt en diseqc switch .
    Då undrar jag hur ska det fungera med min DM om jag kopplar en sådan lnb med inbyggd diseqc switch i den befintliga 4 portars diseqc switchen ?
    Någon som vet eller har testat liknande ?

  2. #2
    Hej

    Ingen skillnad mot den vanliga DiseQ


    Du kan alltid skaffa ett justerbart LNB fäste där du kan justera dina LNB i sidled, detta var vanligt på de äldre Europa skålarna från t ex Triax
    //snake

  3. #3
    tack snake . ska kolla om det finns något sådant i butiken .
    frågan är bara om jag kan sätta ihop de standard lnb så nära varandra så att de klarar av avståndet på 3 grader . läste att man löser detta problemet lättast med monoblock lnb

    ifall jag måste gå till monoblock lnb i alla fall då undrade jag om det fungerar över huvudtaget att koppla diseq switch till diseq switch . det blir ungefär det som jag får göra om jag skaffar en så kallad monoblock lnb med inbyggt diseq . ???

  4. #4
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Precis som du säger måste det nog till monoblock för att klara 3 graders skillnad. Normala LNB går inte att sätta så tätt.
    Och det ska gå att kaskadkoppla två DiseqC switchar efter varandra som du tänkt att göra. Men det är en djungel och man måste lära sig begrepp som DiseqC nivåer och uncommited switches m.m för att få till det.
    Det går alltså att göra men jag har inte kunnat få fram någon lättfattlig lathund för hur man gör. Så bered dig på en del studier för att få till det... ;-)

  5. #5

Liknande ämnen

  1. Motor och DiseqC switch
    Av Lucky64 i forum Dreambox
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-04-15, 15:59
  2. Diseqc 8/1 Switch
    Av FSS i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-05-29, 15:42
  3. Vilken DiSEqC switch?
    Av MyB5 i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-12-09, 15:36
  4. Kass diseqc switch?
    Av chester11 i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-11-10, 22:38
  5. Hyro 8-vägs DiSEqC Switch + DM7025
    Av MrMgoo i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-09-13, 23:17

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss