Har aldrig stött på ett forum (http://www.byg*ah*s.se) som så ohämmat ljuger.
Konstigt nog så verkar det enbart gälla det som berör el, allt annat är på nåt vis ointressant.
Det finns en Super moderator som kallar sig "hempularen", han vill framstå som kunnig inom allt som rör el, en riktig "besserwisser" som försöker framstå som "hjälpen från ovan" men som uppenbarligen är ute för att ragga jobb till elfirmor.

Han påstår t.ex att det är olagligt att befatta sig med installationsmaterial, köpt från t.ex Jula å Biltema. Att spika upp sånt på väggen i din kåk, är ett lagbrott, å får endast utföras av en behörig installatör.
Jag har försökt påpeka, att bygga atrapper är inget lagbrott, eller att använda materialet till anläggningar för 12V, 24, 36, 48, o.s.v, nåt som förkommer ofta, när det gäller vindkraft å solceller..., "alla" använder ju samma kablar, dosor, rör, uttag m.m, helt enkelt för det är lätt att hitta delar som fungerar bra..

Men denne "hempularen", har offentligt sagt att jag har fel, å att det jag beskriver, endast får utföras av en behörig installatör/elektriker.
Till saken hör att INGEN får läsa nåt av mina inlägg, dom är borttagna, å ersatt med en kommentar att det innehåller lögner å felaktigheter..

Inte heller får jag veta vad han stöjder sig på..., lagtexter, regelverk, förordningar, eller vad det nu kan finnas, utan det skickar denne ett ombud att tala om för mig, själv vågar han tydligen inte..

Svaret.., ha ha ha, ja det blev "det tänker han inte tala om".., eller nåt liknande, skrev ombudet.

Lite mer galenskaper från "hempularen" som jag glömt nämna.

Denna påstår åxå att installationer inte kan besiktigas, godkännas å sen driftsättas, om inte en behörig elektriker är den som gjort allt jobb tidigare!!!!!!!!
Han skiter fullständigt i, att det finns behöriga elektriker, som nästan inte gör annat än åker runt å inspekterar/kontrollerar/avsynar/besiktigar.., å om allt står rätt till, driftsätter.
Nää, den dumme fan (ursäkta språket, men jag blir så arg) han påstår att jag/du inte får befatta oss med materialet.., det krävs behörhighet för sånt.

Så hur än jag försöker förklara, att det är skillnad på en installation till det befintliga elnätet, å en installtation som ser, å är exakt likadan, men som inte används/ansluts till nåt annat än t.ex 12v.., helt frånkopplat från det vi menar med "det vanliga elnätet".
Jag påstår även att det nät jag byggt för 12V, kan konverteras för att användas till vårt "riktiga elnät".
Allt under förutsättning att det uppfyller kraven som gäller vid kontrollen/besiktningen, så att den behörige elektrikern kan ta på sitt ansvar att godkänna, å därmed driftsätta installationen.
Tror ni "hempularen" medger att det är så?...
Ja vilken vettig, normalt kunnig å behörig elektriker som helst, skulle inte ha några som helst problem med att dissa, ge förslag tiil förändringar, förbjuda, eller godkänna.., vad ni vill, eftersom det finns ett regelverk att gå efter. Inga problem alltså.., men "hempularen" påstår liks förbannat, att det inte går.., allt måste ha satts upp av nånmed behörighet..

humlan.