Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Bindningstid

  1. #1

    Unhappy Bindningstid

    Hej

    Jag har alltid varit nöjd med ComHem och inte förstått varför så många klagar. Men nu har de blåst mig totalt.

    Jag nappade på ett telefon-erbjudande om förlängning av mina abonemang (TV + Bredband). Erbjudandet var sockrat med högre hastighet och flera månader gratis.

    Då jag visste att jag skulle flytta så frågade jag specifikt om ifall jag kunde säga upp avtalen och fick svaret, "ja självklart om du flyttar till ett icke ComHem-hus". Med det beskedet så tog jag erbjudandet.

    Nu när jag ska säga upp avtalen så visar det sig att det går inte alls. Jag måste betala bindningstiden ut. När jag sedan frågar varför de sa annat på telefonen när jag tog avtalet så fick jag svaret att det var ett telemarkitingföretag som ringde och "de hade kanske inte berättat hela sanningen".

    Vad gör jag? Nu sitter jag fast med 13 månader att betala?
    Mitt enda hopp är att nästa hyresgäst vill ta över mitt abonemang.

    Har någon nån idé om hur jag ska slippa "böta" tusentals kronor för att bli av med ComHem?

    /Ansy

  2. #2
    Stå på dig, självklart ska du INTE betala om du blev lovad det.

    Spelar ingen roll om det är ett telemarketing företag, dom måste ge dig korrekta uppgifter, åtmintstone vad jag vet.

    Om compost vägrar, anmäl till ARN, det är mitt tips!

  3. #3
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    ansy_74, det är nog svårt att göra något. Det är inte alls säkert det gäller som du påstår toks. Sedan är det så att oavsett vad man säger över telefon är det skriftligt i avtalen som går "före" det muntliga. För att skydda sig ytterligare bör man spela in sådana typer av avtal samt få ett papper som bekräftar vad man kommit överens om från just comhem. Då kan man utan problem vinna en juridisk tvist.

    Om det nu är ett telemarketingföretag, frågan är då var Comhem har skrivet i avtalet med det företaget, det kanske inte hjälper att dom "talade osanning" och att man kanske inte kan komma åt dem.

    Jag tycker du ska ringa comhem och fråga vad du kan göra, såklart kan den nya ägaren ta över abonnemanget men jag har för mig man kan överlåta det på annan person som kan använda det som då bor i comhem anslutet hus.

    Precis som folk som säljer CD eller Viasat abonnemang på blocket. Det borde gå att göra samma sak, iofs får du inte igen hela kostnaden men du kan ju bjuda på 3-4mån eller något vid försäljningen. Så får man hoppas det går att sälja det vidare.

    Sedan om du råkar flytta till ett hus där det är Comhem, då gör det ju inget för då kan du i alla fall utnyttja den tiden du har kvar på abonnemanget.

  4. #4
    Jag råkade ut för samma sak med Boxer. Trots att jag skriftligen blev lovad via ett email så hänvisade de till användaravtalet. Surt som det var så fick jag bita i den kostnaden och hosta upp för 8 månader som jag inte ens kunde få in Boxer i mitt "comhem-hus". Men stå på dig, jag orkade inte sitta i telefon i timmar för den lilla slanten det handlade om för mig.

    Citat Ursprungligen postat av ansy_74 Visa inlägg
    Hej

    Jag har alltid varit nöjd med ComHem och inte förstått varför så många klagar. Men nu har de blåst mig totalt.

    Jag nappade på ett telefon-erbjudande om förlängning av mina abonemang (TV + Bredband). Erbjudandet var sockrat med högre hastighet och flera månader gratis.

    Då jag visste att jag skulle flytta så frågade jag specifikt om ifall jag kunde säga upp avtalen och fick svaret, "ja självklart om du flyttar till ett icke ComHem-hus". Med det beskedet så tog jag erbjudandet.

    Nu när jag ska säga upp avtalen så visar det sig att det går inte alls. Jag måste betala bindningstiden ut. När jag sedan frågar varför de sa annat på telefonen när jag tog avtalet så fick jag svaret att det var ett telemarkitingföretag som ringde och "de hade kanske inte berättat hela sanningen".

    Vad gör jag? Nu sitter jag fast med 13 månader att betala?
    Mitt enda hopp är att nästa hyresgäst vill ta över mitt abonemang.

    Har någon nån idé om hur jag ska slippa "böta" tusentals kronor för att bli av med ComHem?

    /Ansy

  5. #5
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    galonia, ofta är det så.

    Det är först när man har ett kontrakt påskrivet där det står att det kan sägas upp under rätt omständigheter osv. Det hjälper inte juridiskt att man blivit lovad per telefon osv. Här kan man dra paralleller med just telefonförsäljning att om saker ska sälja via telefon måste man "spela in" samtalet för att det skall vara juridiskt gångbart, sedan får man såklart ett kontrakt som bekräftar detta.

    Som tur är kan man dock numera sälja eller överlåta abonnemang på andra personer, det går hos de flesta leverantörer, men man måste ju hitta någon som vill ta över det.

  6. #6
    Har själv sagt upp mitt abbonemang i förtid, var dock noga att poängtera i kundtjänst att det gäller flytt till annan fastighet som ej har Comhem. Deras policy är att man får betala hälften av kvarvarande bindningstid.
    Så mitt tips är ring igen, det beror på vem man pratar med i kundtjänsten.

Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-01-01, 20:53
  2. 24 månaders bindningstid?
    Av Coolee i forum Com Hem
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2004-10-04, 19:44

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss