Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Sömnlös hårddisk!

  1. #1

    Sömnlös hårddisk!

    Tjena.
    Varför stannar inte min hårddisk i min DM600?
    Jag har aktiverat standbytid till 2 min och valt att inte ha någon swapfil men man hör ändå att det skrivs till hdd´n hela tiden. Jag har ju inte installerat något på den. Epg-cachen skrivs väl bara när man man slår av boxen? Vad kan det vara som accessar den hela tiden?
    Jag har två mounts som jag undrar över. sysfs och tmpfs, som devices. Vad är de till för?


    The Duke

  2. #2
    Är det ingen som har en idé eller gissning åtminståne? Om jag stannar den via meny dröjer det bara några sekunder innan den väcks upp igen.

    Livslängden kommer ju att bli helt kass. Det är en WD 320 Gb.

  3. #3
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Hårddiskar slits mindre om de snurrar jämt än om de startar och stoppar. Hårddiskar är gjorda för att snurra jämt.
    Sen är det en annan sak att man kanske vill stoppa dem p.g.a. oljud eller något.

    Jag vet inte vad det är som gör att din disk snurrar hela tiden, men du behöver nog inte vara rädda att den inte ska hålla för det.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  4. #4
    Jag har upptäckt att boxen sparar timeshiftfiler på hårddisken kontinuerligt fastän ingen timeshift görs. Filerna blir ca 20-25Mb stora och sen påbörjas en ny hela tiden. Drygt 200 Mb på 10 minuter. Inte undra på att hdd'n inte kan somna. Vad är det här för nåt?

    Jag kör en kompis backupkopia i boxen. Allt annat fungerar ju bra så jag vill ju helst inte flasha om.
    Kom med förslag.

    OM jag nu ska flasha om, vilka config.filer bör jag ta kopia på. Jag kör cccam i denna boxen, från en annan box i gästrummet.

    Gott Nytt År

    The Duke

  5. #5
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Nu kan jag inte DM600 men om jag jämför med andra mottagare så brukar det fungera som så att om timeshift är aktiverad så spelar boxen hela tiden in den kanal du tittar på. Boxen kan ju inte veta när du kommer att vilja stoppa eller backa i en direktsändning. Därför sparas hela tiden de senaste 30 minuterna så att du alltid kan backa upp till 30 min. Du kan också välja att spela in ett program som redan startat och har det då gått mindre än 30 min. sedan det startade så får du med hela programmet i inspelningen.

    Enda sättet att stoppa denna hårddiskaktivitet är om du kan avaktivera timeshift i menyerna nånstans.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  6. #6
    Du har rätt Atomized.
    I timeshiftmenyn finns en kryssruta som säger "Timeshift", och läser man undertexten som kommer upp så står det faktiskt "Permanent timeshift". Jag trodde ju att man var tvungen att ha den kryssad för att ha timeshift, men det måste man ju inte.
    Skillnaden är att när jag kör igång shiften nu, så kan jag inte backa tiden till innan starttillfället, men så var det på min Dilogbox som jag haft i många år så det är ju en smal sak.

    OCH det bästa är ju att hårddisken nu kan få gå i standbyläge.

    Tack för hjälpen :thumbup:

    The Duke

Liknande ämnen

  1. internt hårddisk
    Av wiak i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-10-09, 08:16
  2. AD-HD hårddisk!
    Av Tonny11 i forum Mjukvara
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-02-15, 00:01
  3. USB Hårddisk
    Av Tonny11 i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-11-23, 20:00
  4. Hårddisk i DM-600
    Av Maddof i forum Dreambox
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-10-08, 23:56
  5. hårddisk Dm7025
    Av gollen i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-09-15, 13:16

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss