De har stängt den analoga hos mig i höstas. Sedan dess har jag vägrat att ansluta mig till deras digitala nät och använt mig av DB-T:s fria kanaler (1:a, 2:an, 4:an och 6:an). Men fick ge mig i Jul, då trycket från de övriga i fam. blev för stort.
Comhems smal = samma som DB-T:s fria kanaler. Altså comhem skinnar dig på ca 40:- då det är gratis i DB-T.
Du kan dessutom se DB-T:s fria i alla TV:er, bara du har nån slags box (internt/externt för DBT).
I Comhem är får du betala antalTV:r x 40:- (ex. 3 TV:er = 3x40=120:-, dessutom tillkommer (tror jag) kortkostnad på 30:-/kort o månad)
I det analoga hade jag mediumutbudet för ca 190:-.
Jag kunde se ALLA kanaler på SAMTLIGA TV:er (3st).
Total kostnadför mig: 190:-
Hade jag beställt filmkanaler (tex TV1000...), så hade jag kunnat se även dessa på SAMTLIGA TV:er.
I det digitala:
mediumutbud: ca200:- MEN kan ses endast i 1 (EN)TV. DESUTOM tillkommer kortavg på 30:-/mån (=180:-/halvår)
Kostnad för mig: 200 + 30 + 100 + 30 (100+30 för tvillingskort för 2: TV) + 100 + 30 (tvillingskort för 3:e TV) dvs. 490:-/mån !!!!
Detta under förutsättning att man kan ha 2 st tvillingskort. Jag är inte helt säker på det. I så fall får man beställa ytterligare ett abbonnemang till fullt pris och då blir slutnotan 590:-.
Hade jag beställt dessutom filmkanaler (tex TV1000...), så kan jag se dessa ENDAST på 1 (EN) TV.
Nu spyr jag galla över comhem, men alla leverantörer gör likadant, altså alla ska ha en känga.

Att Comhem kommer släppa smalutbud fritt under 2010 är bara något som de måste göra. De har ju tagit betalt i minst 3 år för det som är gratis.


PS: Vad skulle ni säga om att man ska betala TV-licens per mottagare/TV isf. per hushåll, bara för att man har gått över från analoga sändningar till digitala.