Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 18

Ämne: Parabolstorlek i mitt fall?

  1. #1

    Question Parabolstorlek i mitt fall?

    Hejsan,

    Jag funderar på att skaffa parabol
    Min fråga är vilken storlek som räcker för mig, jag bor i Halland och vill kunna ta emot både CD och Viasat på samma parabol.
    Jag bor i lägenhet så jag är tvingad att ha den inne på balkongen, har EJ inglasad balkong så den sitter ute fast "inne" på balkongen.
    Vad är minsta storleken som jag klarar mig med?
    Går det med en Triax på 54cm eller måste jag upp i storlek till en 64cm?
    Vet att det fungerar med en 78cm för det har jag lånat och provmonterat med, men jag vill ju ha en så liten som möjligt för att den inte ska ta så stor plats.

    Tack på förhand.

  2. #2
    Donator
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    483
    Tackad
    8 gånger
    Mitt tips är att ta kontakt med en lokal handlare som vet vad som krävs för dina behov.

  3. #3
    Jo visst kan man göra det. Har redan frågat ett par stycken, problemet är bara att de säger att man ska ta en 78cm för att vara på den säkra sidan
    Tänkte mer om det var någon som hade provat själv med lite mindre parabol.
    Vad är det för storlek på den som CD skickar med om man tar ett abb. hos dem?

  4. #4
    Donator sleddogs avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    1 355
    Tackad
    21 gånger
    Jag kör en 72*66 CM med 2 huvuden och det är inga problem alls, jag bor ca 20 mil norr om dig...
    Så 64 CM skulle jag satsa på om jag vore du för att vara säker.

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2008
    Inlägg
    340
    Tackad
    11 gånger
    Det finns gott om fall där olika personer är av den bestämda åsikten att en TD64 INTE räcker för Thor och Sirius. De som anlitar en installatör ändrar sedan snabbt åsikt. Sedan finns det de som klarar av att själva få det att fungera med en TD64.

    Kort svar: Ja, det går men det är inte alla som får till det.

    Jag vill inte svära på detta, det är fortfarande tidigt på morgonen för mig, men jag har för mig att du med fördel kan använda Triax 3 graders DuoBlock. Det kan lika gärna vara tvärtom, att det absolut inte fungerar med ett sådant men det kan säkert någon annan här bekräfta.

  6. #6
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    berggren, du kan ta emot CD eller Viasat på en 40-45cm parabol. Viasat är dock att föredra om du ska ha liten parabol det är säkrare. Ska du ta emot båda så måste man nästa ha en 60-70cm parabol, det funkar nog inte med mindre.

    Fast jag antar att du är mest intresserad av CD pga deras HDTV utbud, men skaffa en liten 40-50cm och kör den mot CD, det bör funka bra, även om det kanske blir knas ibland pga väder och så ?

    Därav bolagen säger att man ska ha 60-70cm för dom vet att då finns det marginal och folk får inte problem. Mot viasat kan man dock köra med liten 40-45cm, det är många som har den parabolen som köper paket från viasat.

  7. #7
    DennisOlof:
    Ja, det lutar åt en 60cm parabol så ställer man in den mot CD och så sidmatar jag mot Viasat iom att den är den starkare signalen. Så borde det inte bli några problem tycker jag.
    Har som sagt en 80cm parabol uppsatt idag för att kontrollera så jag kunde ta emot signaler alls, har suttit uppe nu i vinter och det har funkat bra på de kanaler som man kan se gratis i alla fall. Inga problem med snö på LNB'erna eller armen heller trots all snö som faktiskt kommit i Varberg i år.
    Lutar åt en Triax64 som då har måtten 60X65cm eller en Gibertini65 som har måtten 67X71.
    Frågan är vilken av dessa som är den bästa parabolen? Enligt vissa sidor så ska ju Gibertinin ge bättre signal men det kanske bara är försäljningssnack för att man ska köpa en dyrare parabol?
    Hur som helst så kommer sakerna att inhandlas i Tyskland då det är halva priset på nästan allt.

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2008
    Inlägg
    340
    Tackad
    11 gånger
    Om du ska handla från Tyskland kan du gott välja en Kathrein. De där tallrikarna är det bra kräm i.

  9. #9
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    berggren, det bästa om du ska ha en liten parabol är ju att satsa på kvalite eller en parabol som ger bra signalstyrka, dom i plast brukar vara sämst. Då borde man slippa problemet med allt för mycket signalförlust.

    40cm är ju för litet tror jag, men 60*65 går nog bra, och mycket riktigt, kör mittenhuvudet mot CD och sidmatningen från Viasat det går nog bra.

  10. #10
    En Toroidal T55 funkar utmärkt i Halland/Småland. Liten och smidig och möjlighet till ännu fler satelliter.

Liknande ämnen

  1. Parabolstorlek GBG
    Av yugo i forum Övrigt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-06-17, 22:45
  2. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-02-27, 17:03
  3. Får ej i gång mitt M2
    Av sveab i forum Canal Digital
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2005-01-19, 15:57
  4. Ska jag hämta ut mitt MII?
    Av Dizzy_dan i forum Canal Digital
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-01-17, 18:57
  5. Parabolstorlek
    Av conta80 i forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2003-12-25, 14:20

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss