Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Komma igång

  1. #1

    Question Komma igång

    Hejsan
    Kan jag använda min DM500Si som så kallad server till att se även hd-kanalerna från cd ?

    Törs man sätta i gång DM-boxen (den är ny o inte startad) utan byte av någon programvara i den (köpt via crownsat för ca. 2 mån sen) ?

    Någon bra guide hur jag får det att fungera ?

    DM500Si
    CD-hdbox
    Phoenix läsare
    HtPc-dator med en usb-stick (markbundet)
    Inget tv-kort än (har frågat om tips här vad som fungerar bra men får inga svar) ?

    Måste komma till skott, men var börjar jag ?
    Ett tvkort är ju det första, men vad fungerar bäst ?

    Raymond

  2. #2
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Att du inte får några svar beror på att du begär näst intill det omöjliga...

    Du vill ha guider för:
    1. Grundläggande uppstart av Dreambox och få igång programkort.
    2. Konfigurera cardsharing inom hemmet.
    3. Ansluta en CD originalbox via Alex eller liknande lösning.
    4. Bygga en HTPC med DVB-S och DVB-T och koppla den till cardsharing.

    Och du verkar inte ha några förkunskaper om detta?

    Folk som kan en del av detta har att göra flera månader med att få igång allt som du önskar dig. Att begära att någon skall guida en total newbie som du verkar vara genom allt detta är ett mastodont-projekt som ingen har lust med. Därför får du inga svar.

    All info du behöver finns i forumet här om du läser. Dela upp ditt projekt i olika delar. Beta av en del i taget och ställ frågor allt eftersom du stöter på problem så skall du se att du får svar.

    Det finns ingen färdig guide att köra igenom på 20 minuter för att få igång allt det du önskar dig. Däremot finns det guider på de flesta av de delprojekt jag listade ovan. HTPC-projektet är dock en stor bit som kan göras på många olika sätt så där finns ingen färdig "guide" att köra efter. Däremot finns det gott om inlägg från folk som har gjort liknande saker om du söker lite.

    Jag skall hjälpa dig lite med projekt 1.

    Det är ingen fara att köra igång din DM500Si med den image som ligger i från fabrik. Det brukar vara en Gemini-image i boxarna från Crownsat. Kanske inte den allra senaste, men den fungerar nog.

    Dra igång den. Titta runt i menyerna. Gör dina inställningar för de satelliter du vill kunna ta emot och gör en kanalsökning.

    Sedan kollar du igenom Blue Panel och installerar fyra saker:
    NewCS
    NewCS config
    mgcamd
    mgcamd config

    När du gjort det borde du få bild på kanalerna med ditt programkort. Du kanske också får installera gSub för att få text på vissa kanaler.

    När du kommit så här långt kan du börja ge dig på punkt 2 i listan.

    Lycka till! :thumbup:
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #3

    htpc

    Ok,jag måste göra så även om dreamboxen bara skall användas som server ?
    Fungerar db som server även till hd-kanalerna ?
    htpc-maskinen är ju redan färdig så när som ett dvb-s2 kort.
    Har du något bra tips på ett fungerande kort, det måste vara lågprofil och helst pciE ?
    Någon extern box vill jag undvika.
    Det var bara en sådan komma i gång hjälp jag efterfrågat.

    Kan jag koppla db via ethernet till datorn så jag kan testa bilden som du säger,kan inte hålla på att koppla in scart i plasman
    då jag sitter lite bunden i en rullstol.

    htpc-maskinen är ju redan kopplad med hdmi,o bild från marken med en sticka fungerar riktigt bra (de fria).


    :thumbup:

    RedRay

  4. #4
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Jag vet inte riktigt vad du menar med att dreamboxen bara ska vara server? Ska du inte använda den för att titta på TV?

    I vilket fall så är det NewCS som skall installeras och konfigureras. Att sedan också installera och konfigurera mgcamd så du kan titta på dreamboxen är väldigt enkelt.
    Du måste nog tyvärr ansluta en skärm till dreamboxen medan du konfigurerar den. Sedan när den är färdigkonfigurerad går det komma åt den via nätverket.

    Dreamboxen kan fungera som server även för HD-kanalerna.

    Vad gäller HTPC är det inget jag sysslat med så där har jag inga tips på kort tyvärr.

    Börja som sagt med att försöka få bild på dreamboxen med originalkort i läsaren. När du lyckats med det är det enkelt att lägga till en klient (HTPC:n).
    Men eftersom jag inte pysslat med HTPC så vet jag inte vilken mjukvara du skall använda för att köra en klient på den.

    Om du skriver vad du använder för programvara på HTPC:n så är det kanske andra som kan tipsa om det.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  5. #5
    Seniormedlem Bogdans avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    602
    Tackad
    20 gånger
    En DB är ju asenkel att ha som server så inget fel med det. Dock så skulle jag ha en DM500 som server för det räcker mer än väl. Drar lite ström också.

Liknande ämnen

  1. Komma igång
    Av 40hz i forum Dreambox
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-12-05, 07:04
  2. DM-500c Komma igång.
    Av balderis i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-10-31, 21:34
  3. Komma igång!
    Av bn i forum Övrigt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2004-07-24, 23:45

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss