Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Bilden försvinner

  1. #1

    Bilden försvinner

    Hej,

    Jag har ett litet problem med min dm800se.

    När jag tittar på en HD/ej HD kanal så försvinner bilden i 2-3 sekunder och det knastrar ganska mycket beroende hur högt volymen är. Detta händer kanske 2-3 gånger i timmen eller mer och ibland kan det gå flera timmar utan att det händer. Nu undrar jag om det är tunern som håller på att gå sönder. Jag har provat att titta på en fri kanal och samma sak händer där. Bytt hdmi kablage med samma resultat. Bilden blir svart under några sekunder och sedan kommer den tillbaka, har även sett nu att istället att bilden försvinner så förekommer det störningar i bilden som små artefakter.

    Är det någon som har haft liknande problem?
    Uppskattar om någon kan komma med förslag på vad som jag kan göra.
    Tack.

  2. #2
    Seniormedlem Jicaralas avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Inlägg
    291
    Tackad
    24 gånger
    Citat Ursprungligen postat av aliala Visa inlägg
    Hej,

    Jag har ett litet problem med min dm800se.

    När jag tittar på en HD/ej HD kanal så försvinner bilden i 2-3 sekunder och det knastrar ganska mycket beroende hur högt volymen är. Detta händer kanske 2-3 gånger i timmen eller mer och ibland kan det gå flera timmar utan att det händer. Nu undrar jag om det är tunern som håller på att gå sönder. Jag har provat att titta på en fri kanal och samma sak händer där. Bytt hdmi kablage med samma resultat. Bilden blir svart under några sekunder och sedan kommer den tillbaka, har även sett nu att istället att bilden försvinner så förekommer det störningar i bilden som små artefakter.

    Är det någon som har haft liknande problem?
    Uppskattar om någon kan komma med förslag på vad som jag kan göra.
    Tack.
    Tryck upp infobalken när detta händer och kontrollera SNR- och BER-värdena. Om du får höga BER-värden just då så kan det tyda på dålig antennsignal. Skulle kunna vara glapp i (eller dålig) antennkabel. Testa isf. med en ny antennkabel, klass A eller testa att pilla lite försiktigt på kabeln där den går in i tunern (testa att snurra lite osv) och se om det blir bättre.

  3. #3
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Och som vanligt !!! Byt PSU !!!
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Jicarala Visa inlägg
    Tryck upp infobalken när detta händer och kontrollera SNR- och BER-värdena. Om du får höga BER-värden just då så kan det tyda på dålig antennsignal. Skulle kunna vara glapp i (eller dålig) antennkabel. Testa isf. med en ny antennkabel, klass A eller testa att pilla lite försiktigt på kabeln där den går in i tunern (testa att snurra lite osv) och se om det blir bättre.
    Har gjort detta och det visade sig att mottagningen var opåverkad. Testade pilla lite i hdmi kabeln och då fick jag mer störningar. Antigen måste jag byta en till kabel eller så är hdmi kontakten i dm800 känslig. Kan man byta ut en hdmi-kontakt ?

Liknande ämnen

  1. Bilden försvinner i 10-20 sekunder !
    Av X-Files i forum Canal Digital
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2004-04-20, 06:23
  2. Bilden försvinner med M2
    Av storfors i forum Canal Digital
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-02-06, 18:38
  3. Bilden försvinner efter ca 20 sek
    Av valentindvd i forum Viasat
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2003-10-20, 23:05
  4. Bilden försvinner efter 2-3min
    Av sphinx i forum Com Hem
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-09-27, 13:48
  5. [LÖST] bilden försvinner!
    Av farbror_joakim i forum Viasat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-03-19, 07:09

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss