Hejsan

Jag har precis skaffat IPTV efter att jag fått fiber indragen i lägenheten. Då jag sedan länge varit van att ha boxer via htpc och Mediaportal så känns det nu jobbig att vara hänvisad till att se och hantera tv via Serverados rekommenderade box Motorola VIP1963. Visst jag kan se alla kanaler jag vill se och det är faktiskt väldigt pålitlig hittills. Men EPG och funktionaliteten i boxen suger totalt. Måste tex leta reda på varje instans av ett program jag viss se och manuellt markera det för inspelning vilket ju blir enormt irriterade om man vill spela in många saker. Jag skulle vilja kunna få in kanalerna i htpcn och helst i Mediaportal.

Frågan är om jag kan det? Jag kan faktiskt halvt besvara frågan själv. Jag får in kanalerna nu när jag tagit reda på vilka adresser de ligger på men det verkar som att de flesta kanalerna är krypterade. Jag kan dock se vissa kanaler från SVT inklusive SVT1 HD. Så långt så har det känts ganska bra. Nu när jag undersökt lite mer om standarden för öppen iptv så har jag fått reda på några saker. Serverados system är baserat på att man har en STB (Set top box tror jag det står för) som avkrypterar strömmarna med sk softkeys och jag tror att krypteringsystemet kallas Simulcrypt. Trafiken mellan boxen och nätet verkar vara dels multicast till boxen, tcp trafik mellan boxen och nån server där boxen verkar ha en privat IP-adress (typ 10.0.x.x) samt hämtningar av info till boxen via http-protokollet. Jag har lyckats sniffa reda på min box id, mitt kund-id och boxens MAC-adress. Borde man inte med all denna information kunna hitta ett sätt att avkryptera strömmarna? Finns det redan fungerande lösningar? Bäst av allt vore om det fanns ett IPTV-kort liknande STBn som man bara satt i datorn och kunde ta emot trafiken direkt. Finns det såna tv-kort?
Jag betalar ju redan för abonnemanget men önskar jag kunde använda det på ett bättre sätt. Hoppas nån kunnig person kan hjälpa mig.