Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Öka styrka+kvalité på satellit signal?

  1. #1

    Öka styrka+kvalité på satellit signal?

    Jag har två separata paraboler med viasat på ena och canaldigital på andra. Sen en dreambox dm800hd se. Parabolerna är säkert 10-12 år gamla. Vad kan jag göra för att förbättra signal+kvalité på dessa LNB.er?

    Anledningen att jag frågar är för att signalen är både svag och dålig i min dreambox (snr: hoppar allt mellan 0-18 dB) ber: 0 (thor)

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Byt LNB, byt kablag/kontakter, byt diseq.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    337
    Tackad
    26 gånger
    En gammal parabol är inget fel i sig, men här har storleken betydelse. Stor parabol->stor förstärkning.
    Vill du ha bra med styrka, skall man alltså ha stor parabol, ca 90cm borde räcka för att täcka det närmaste. Vill du ta emot några satelliter som är väldigt svaga, så får man gå upp i parabolstorlek, vilket kanske blir aktuellt om man t.ex. flyttar utomlands (typ sydeuropa) och vill ta emot de svenska satelliterna, då kanske man måste upp i 3m paraboler som är riktade mot Sirius och Thor.
    Men med ca 90cm här i Sverige, tar du emot de vanligaste satelliterna.
    Sedan LNB som matkoh säger, den skall ha så låg brusfaktor som möjligt, men det är många falska siffror på LNB. Det står på många att det skall vara bättre än 0,1dB i brusfaktor, vilket är nästan omöjligt att ha, eftersom de transistorer som används i LNB har inte bättre brusfaktor än 0,2dB i sig (enligt spec.). Tänk dig när radomet, samt alla kontaktkopplingar kommer till, så ökar brustalet, så det är en siffra med lite modifikation. Jag kan tänka mig att det är säkert 0,1dB vid någon frekvens, resten har säkert större brusfaktor. Det är nog därför vissa frekvenser på samma satellit, verkar svagare än andra, eftersom brusfaktorn kan vara större just där.
    Skaffa bra kvalitetkabel till sist (inte biltemas), och anslut F-kontakten på rätt sätt. Felaktigt sätt kan släcka ut lite frekvenser också.
    Lycka till !

Liknande ämnen

  1. Tappar bild/signal vid satellit byte
    Av rippeman i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-03-24, 22:39
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-01-18, 15:14
  3. Öka kvalitet på streaming från db?
    Av admin i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-22, 11:01
  4. Öka volymen på datorhögtalare?
    Av patrickp i forum Övrigt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-08-29, 21:10

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss