Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 17

Ämne: Husvagnsparabol till vettiga pengar!

  1. #1
    Seniormedlem CharlieX77s avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    482
    Tackad
    11 gånger

    Husvagnsparabol till vettiga pengar!

    Hej

    är det någon som har något bra tipps på husvagnsparabol BILLIGT!!! kollar man Kamafritid och sånt som säljer husvagnstillbehör tar dom sjukt mycket betalt, Vill självklart kunna ta in både 0.8°W och 4.8°E

    Blir arg när man tar överpsier bara för det hör till husvagnen! fast sen är ju frågan hur mycket lull-lull med automatik man vill ha såklart

    Funderade ett tag på att köpa en billig norden för typ 5-6 hundringar och göra något eget fäste på vagnen, men kollar som alltid med ComHit först :=)
    Om du inte kan laga skiten med bruntape så är det inte trasigt

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Jag har en parabol som troligen är som en nordenparabol som sitter på stativet till en parasoll. Du skulle kunna ha den i husvagnen när du är ut och åker och sedan kasta ut den på marken när du kommer fram. Är du på en campingplats brukar det finnas en parabol på huvudbyggnaden du kan rikta efter. På andraplatser går det rät fort om du har en kompass och sat-beeper. (lutningen och skew är redan inställd så du behöver bara vrida alltihopa tills du får signal)

  3. #3
    Seniormedlem CharlieX77s avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    482
    Tackad
    11 gånger
    ja kompass och beeper är nog ett måste :=)
    jag hade ju gärna sett att man kunde få tag i någon parabol som är gjord för husvagn med montering på taket etc, till billiga pengar om det var möjligt,

    Är nog inte så sugen att ha en markvariant, har både hund och barn, vilket det brukar vara mycket på campingarna, man utmanar väl ödet med en parabol i deras höjd :=)
    Om du inte kan laga skiten med bruntape så är det inte trasigt

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Så svårt att ställa in e liten parabol är det inte.
    Det minsa jag kan tänka mig är en 60 cm parabol med ett monoblock.

    Nåväl, du kommer inte undan invridningen av parabolen oavsett vad du väljer för lösning utanför de kommersiella alternativen. Åtmnistone så länge du inte alltid parkerar husvagnen i exakt samma väderstreck.

    Vad säger lagen om utstickande delar på en husvagn under färd?

  5. #5
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    Nu är det ju inte riktigt invridningen han har problem med, utan han vill ha en parabol man kan montera smidigt på taket av husvagnen.
    Just för att inte utmana ödet med att ungar och hund inte ska kunna springa över eller klänga på pottan...
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

  6. #6
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Jag bytte antennröret till ett lite kraftigare & monterade parabolen på det, då man kom fram till campingen. Använder befintlig antennsladd till Dreamboxen. Tar c:a 10 minuter att få bild. Kör ett Net1-modem (Ice-Net), funkar typ överallt, även på fjället.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  7. #7
    Seniormedlem CharlieX77s avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    482
    Tackad
    11 gånger
    helt rätt Minime
    Och tack Matkoh, låter som en ok lösning, funderar dock på att göra ett mastfäste någon annan stans på vagnen för att slippa klättra upp på taket.

    Kamafritid har en variant som fälls ner under transport men kostar typ 3 tusen vilket inte känns aktuellt, får nog skissa lite på det hela, tack för råd och idéer
    Om du inte kan laga skiten med bruntape så är det inte trasigt

  8. #8
    Donator Plows avatar
    Reg.datum
    Nov 2005
    Inlägg
    606
    Tackad
    12 gånger
    Jag har en sån här: http://www.dvbshop.net/product_info....ingle-LNB.html
    har dock aldrig testat den då husvagnen är såld
    Rust Never Sleeps

  9. #9
    Seniormedlem CharlieX77s avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    482
    Tackad
    11 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Plow Visa inlägg
    Jag har en sån här: http://www.dvbshop.net/product_info....ingle-LNB.html
    har dock aldrig testat den då husvagnen är såld
    Ser ju onekligen intressant och BILLIGT ut, får man in CD eller Via med en 35cm även i norrlandsskogen? de nyare via tallrikarna är ju inte stora direkt!

    Eftersom du har sålt husvagnen, vill du sälja denna? pris? PM till mig?
    Om du inte kan laga skiten med bruntape så är det inte trasigt

  10. #10
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Precis som andra säger.

    Man kan klara sig med en nordenparabol och helst ett monoblock, det blir lättare då. Sedan någon compass och beeper. Det räcker, inte behöver man någon automatisk parabol och med lite träning så lär man sig snabbt hur det funkar osv, inte så svårt. Däremot är det viktigt man får en bra plats på campingen där det är fri sikt mot söder och inte massa träd som hindrar signalen. Det beror helt på vart man campar så klart.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss