Fan vad sur jag blev på deras kundtjänst, eller viasat överlag.

Har ett gammalt viasat-kort (blå pil) som jag hade hemma förut till min triple play-tjänst från Bredbandsbolaget.

Till saken hör att jag i sommarstugan har ett Canal Digital-abonnemang men vill ha tillgång till TV1000- och viasat sport-kanalerna.

Jag: Hej, jag har ett gammalt viasat-kort med serienummer 0155 **** **** som är avaktiverat som jag vill aktivera för parabol med viasat sport och tv1000. Jag är inte intresserad av ett nytecknande av hela ert paket med installation och box. Enbart aktivering av kort och att ni lägger på önskat tv-paket på kortet.

Kundtjänst: Jaha, vänta ett ögonblick. Nej det går inte, det står att ditt kort är avaktiverat. Men vi har ett erbjudande med nytecknande där du får all teknisk utrustning och installation på köpet. Du måste ha en box av oss för att det ska fungera.

Jag: Eh, jag sa precis att mitt kort var avaktiverat! Och jag är heller inte intresserad av att få hem en box från er eller installationshjälp. Jag har redan all utrustning. Kan ni bara aktivera mitt kort?

Kundtjänst: Nej det går inte, det är ju avaktiverat.

Jag: Ja, jag vet att det är avaktiverat, och ni behöver bara aktivera det i er databas så är saken biff.

Kundtjänst: Men det går inte, kortet är ju avaktiverat. Du måste teckna nytt från oss, så du får rätt utrustning och du får även hjälp med installation, du har förmodligen inte den tekniska utrusningen för att få det att fungera.

(Här håller jag på att explodera)

Jag: jag vill bara använda mitt gamla kort, får jag göra det eller tvingar ni på mig en skitbox jag ändå inte kommer använda?

Kundtjänst: *tyst*

Jag: Jag får tacka för mig, men jag är inte intresserad.


Jag vet att de kan återaktivera ett kort som ligger i deras databas. Hade hon bara erkänt det hade jag varit nöjd. Det hade räckt med att hon sa "ja, vi kan återaktivera ditt kort, men det måste ändå ses som ett nytecknande och vi skickar ut en hd-box till dig".

Kompetensen verkar inte direkt hög, precis som hos ComHem.

Har inte direkt någon poäng, utan behövde bara skriva av mig