Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 16

Ämne: Storlek parabol Italien

  1. #1

    Storlek parabol Italien

    Hej,

    Var i somras nere i Genoa Italien och hjälpe en kompis montera upp en parabol, vi fick för tillfället bara tag i en 100cm disk och ett 6° monoblock LNB. Lyckades dock få in nästan alla kanaler på Thor 6 K1 beam. Men de flesta svenska kanaler ligger ju på Thor 5 T1 nordic beam med sämre räckvidd.

    Tänkte nu åka ner igen och byta ut disken mot en 150cm, någon som har erfarenhet av vilken diskstorlek som behövs i den regionen för att få in T1 nordic och ev Astra 4 Nordic BSS ?

    Tar gärna emot förslag på bra LNB för detta.
    Har tittat på Smart Titanium TTX Twin LNB 0,1 dB kan det vara något ?

    Alla förslag välkomnas

    /patrik

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Är signalen väldigt svag är nog ett MTI High Line-LNB ett bättre val. (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=277182), MEN det kostar mer än det dubbla...

    Får han/hon in någon signal med den nuvarande uppsättningen? I så fall kommer det nog att fungera med att "enbart" byta ut skålen.

    Har för mig att areskalan är kvadraten på längdskalan (grundskolans matematik), så arean blir 2,25 gånger så stor som för den skål som sitter där nu.

  3. #3
    Hej tack för svar och tips,

    Ska titta mer på det LNB:t, priset är spelar ingen roll, bara det är bra grejor och fungerar

    Thor6 K1 beam har mkt större footprint än T1 beam, därför får vi in signal på den (50-80% snr),
    ingen signal på Thor T1 Nordic eller Astra Nordic BSS. Någon som vet om det är möjligt att få in dessa två beamar i Italien, ligger ju en bra bit utanför footprint.

    Skålen och det monoblock LNB:t vi fick tag i då kostade 120€ tillsammans, så det LNB:t är nog inget att hänga i granen.
    Så kommer byta det mot 2 st vanliga för att kunna justera skew individuellt.

    Ang matematiken så missa jag nog den lektionen

    Edit: Räknade på det och det stämmer precis.


    /patrik
    Senast redigerad av patrik_g den 2011-12-08 klockan 14:14.

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Var inne och tittade på den bortglömda (och ouppdaterade) sidan www.satmanaia.com. Hittade där att i Schweiz behövs dt en 97 - 120 cm stor parabol för attt ta emot T1, men att det går att ta emot VIASATs signaler med en 95 cm parabol i Bologna.

    Är det inte allsvenskan och elitserien som är anledning till att ha CanalDigital, är det enklare att byta till VIASAT. Du skrev att ni hade satt upp ett monoblock och då skall ju allting redan vara fixat.

    Om ni envisas med CD är det nog nödvändigt med 150 cm-parabolen.

    Förresten, KingofSat-hemsidan har också en funktion där det går att se parabolstorlekar hos användare.

  5. #5
    har oxå varit inne och tittat på alla dessa sidor, nu kommer jag inte riktigt ihåg hur det var då det var ett tag sen jag kolla, men tror att det var som du sa att det fungerade med viasat och en 90 tallrik innan men dom riktade om beamen för något år sedan, och då blev det svårare ett få in.

    anledningen till cd är just allsvenskan

    ska titta mer på detta ikväll när jag kommer hem.



    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

  6. #6
    Om jag minns rätt så är nog 2-3 meter närmare sanningen.

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    865
    Tackad
    55 gånger
    har för mig jag läst om nån tråd här där nån på cypern skulle ta in thor el sirius? och har för mig han lyckades med ganska stor tallrik och ett inverto-lnb. Så då borde det väl även funka i Italien...
    Det man inte vet, har man ingen aning om!

  8. #8
    OMG, det lät stort, så stor e nog inte populärt att sätta upp....

    Kollar man på http://www.satbeams.com/footprints
    Så står det att rekommenderad diskstorlek för Astra 4a Nordic BSS är 85 cm 40 mil norr(där footprinten slutar) om Genova,
    och rekommenderad diskstorlek för Thor 5 T1 är 90cm 75 mil norr(där footprinten slutar) om Genova.

    Frågan är då hur mycket signalen "läcker" utanför normalt footprint ?

    har för mig jag läst om nån tråd här där nån på cypern skulle ta in thor el sirius? och har för mig han lyckades med ganska stor tallrik och ett inverto-lnb. Så då borde det väl även funka i Italien...
    Har oxå läst den tråden, men hittar inte den nu. Ja funkar det på cypern borde det fungera i norra Italien tycker man...

    edit: det var denna tråden jag tänkte på, det var på creta
    @p-son om du läser detta vilken satellit var det du fick in, och vilken beam ?
    http://www.comhit.net/showthread.php...ight=utomlands
    Senast redigerad av patrik_g den 2011-12-08 klockan 19:47.

  9. #9
    Sitter och tittar lite på frekvenslistor nu och ser att vissa av de kanalerna vi fick in(med svag signal) ligger på T1 nordic beam.
    tv4, tv4 sport bla. men de ligger vertikalt, fick inte in några horisontella kanaler, någon som vet vad det kan bero på ?

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Tyvärr är det å att vi inte lever i den bästa av värdar. Allt är inte perfekt. Det skiljer i hur starkt de olika polariseringarnas transpondrar sänd ut, hur bra din LNB och mottagare hanterar de olika polarisationerna,

Liknande ämnen

  1. Storlek på parabol
    Av cliosport i forum Canal Digital
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-08-22, 16:38
  2. Parabol storlek för west30 grader
    Av dbss i forum Övrigt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-09-09, 21:12
  3. Italien matchen imorgon onsdag...
    Av trollhattan i forum Övrigt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-09-07, 19:50

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss