Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 15

Ämne: Storlek på parabol med 2 LNB

  1. #1

    Storlek på parabol med 2 LNB

    Hej.

    Tänkte skrota bort min motor på parabolen för att gå över till 2st LNB riktade mot Canal Digital och Viasat.
    Läst runt lite på internet men hittar inte exakt svaret på min fråga.

    För tillfället har jag en parabol 60cm.. Läst att större parabol är att föredra när man ska ha 2 st LNB ihop.
    Är det så eller räcker det med min som jag har nu??

    Är lite inne på att köpa Nordenpaketet på Clas Ohlson om jag behöver större parabol. Är deras LNB HD-ready?
    Nån som har erfarenhet av för lite parabol med 2 st LNB får jättegärna skriva några väl valda ord om vad man ska inhandla.

    Tackar för mig..

    /Dragan
    Senast redigerad av dalan1 den 2012-03-31 klockan 20:04.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    37
    Tackad
    4 gånger
    För att ta in både CD (thor) och via (astra) så skulle jag rekomendera dig en sån här :

    http://www.digitalboxen.com/visaenpr...php?artnr=0538
    Sent from my HTC Desire Z using Tapatalk

  3. #3
    Tack för snabbt svar.

    En lite fråga bara.. vad är skillnaden förutom antalet LNB??


    /Dragan

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    37
    Tackad
    4 gånger
    Du skulle kunna googla runt och se om du inte kan hitta enbart parabolen om du redan har två lnb:er som du är nöjd med. Skillnaden med denna parabol är att du kan ta in två sateliter samtidigt det fungerar inte bra med en normalt utformad (rund) parabol.

    Sent from my HTC Desire Z using Tapatalk

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    37
    Tackad
    4 gånger
    http://www.digitalboxen.com/visaenpr...php?artnr=0537

    Denna blir nog perfekt

    Sent from my HTC Desire Z using Tapatalk

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Var bor du någonstans? I södraste Sverige funkar det alldeles utmärkt med två LNB till en 60cm parabol (för THOR och ASRA4 i alla fall). Alla LNB som finns på marknaden funkar utmärkt för HD- Är helt övertygad om att den LNB du redan har också fungerar utmärkt.

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    T55 är alldeles utmärkta paraboler, men de är ett elände att montera ihop. Bruksanvisningen är fantastiskt dålig. Med en T55 kan du ta emot paraboler som är upp till 40 grader ifrån varandra; att enbart använda två LNB till den är att inte använda dess hela potential.

    Bor du inte alltför långt upp i landet kommer det att fungera utmärkt med att antingen kopa ett monoblock eller en LNB till och en sats för sidmatning.

  8. #8
    Hej

    Bor i Stenstorp, en liten bit utanför Skövde.
    Har varit inne på att köpa ett till huvud och en sidomatning.
    Det enda nu är att den sidomatningen jag kollat på vet jag inte om den går att fästa på en original CD parabol. Ex denna http://www.digitalboxen.com/visaenpr...php?artnr=0542

    Sen den viktigaste frågan... om jag byter bort motorn är det bara att "montera" ihop och att inställningarna på boxen fattar att jag har tagit bort motorn så att säga???




  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Om du tittar på hur LNBt sitter fast i parabolen ser du ifall det skulle fungera.

    Den som ställde in din mottagare aktiverade motorstyrningsfunktionen. Det syns som antingen DISeqC 1.2. eller DISEqC 1.3 eller USALS i menyn. Det skall ändras till DISEqC 1.0. (DISEqC 1.0 är standarden för att ansluta upp till 4 LNB till en mottagare. Med DISeQC 1.1 kan upp till 64 LNB anslutas till en mottagare)

    I ditt fall kan det vara bäst att skaffa ett monoblock (Monoblock är två LNB som redan sitter ihop med sex graders avstånd från varandra). Det passar i den hållare du redan har. Den innhåller redan en DISEqC-switch som behövs för att mottagaren skall unna prata med bägge LNBerna.

    Bra information hittar du på sidan SATLEX (www.satlex.de)

  10. #10
    Hej

    Löst mitt problem på ett väldigt enkelt sätt.. Ute o spelade golf i morse med en jobbarkompis och vi snackade lite om mitt "problem". Då säger han att han har en parabol med 2 LNB liggandes på sin vind som han vill bli av med. Så nu är det bara att slänga upp det och ändra inställningarna på boxen.

    Tack för alla svar

Liknande ämnen

  1. Storlek parabol Italien
    Av patrik_g i forum Canal Digital
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-12-21, 02:05
  2. Storlek på parabol
    Av e_gon i forum Viasat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-12-09, 23:02
  3. Storlek på parabol
    Av cliosport i forum Canal Digital
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-08-22, 16:38
  4. Parabol storlek för west30 grader
    Av dbss i forum Övrigt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-09-09, 21:12

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss