Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 15

Ämne: Åsksäsong

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    41
    Tackad
    1 gånger

    Åsksäsong

    Åsksäsongen är i fullgång gubbar, glöm inte att dra ut er kära utrustning som ni är lite extra rädda över.
    Sett min beskärda del av åskfel tills nu - och då har detinte smällt på duktigt än...

    // telereperatören

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    337
    Tackad
    26 gånger
    Köp en UPS och koppla allt igenom denna. Vissa UPS försäkrar att ingen utrustning går sönder, då både 230V spänningen, samt teleledningen (för ADSL-modem) går via sådana. Dessutom så klarar en sådan ifall spänningen dör för en liten stund, pga åsknedslag i närheten av elstationen. T.ex. datorn startar om även om spänningen försvinner för 0,5 sekund vid åsknedslag, men med UPS så klarar man sig mellan 30-60minuter, beror på UPS:en förstås.
    Köpte en sådan för 3 år sedan, har klarat mig undan flera åskattacker, samt spänningsbortfall.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    41
    Tackad
    1 gånger
    Var mest en påminnelse för alla som inte tänkert påt....

    Har tre UPSer hemma själv redan, sen har jag åskskyddat telekabeln på lite fler ställen än vad som kanske behövs. Sedan har jag ett antal modem liggandes på hög som reserv så mig går det ingen nöd på, resten av kvarterat hade strömavbrott i vintras i kanske 30 min. Jag kolla på tv, hade belysning och satt och kollade ut i mörkret...

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    440
    Tackad
    22 gånger
    Va bra, vad är det för apparat o pris ????
    jag trodde UPS (online) var skitdyra.

  5. #5
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    Enhet som skyddar överspänning på telefon linje, nätverk och ström:
    http://www.inet.se/produkt/6301270/a...arrest-6-uttag

    Alternativ en enhet med överspännings skydd och UPS:
    http://www.inet.se/produkt/6301272/a...k-ups-es-500va

    Enbart en UPS enhet:
    http://www.inet.se/produkt/6301230/fsp-ep850-ups

    Ennu en (Rätt billig) lösning UPS och överspännings skydd:
    http://www.netonnet.se/art/dator/lap...s/169937.4223/
    Senast redigerad av Minime den 2012-06-15 klockan 15:23.
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    440
    Tackad
    22 gånger
    Jo men jag har grannar som har stora 3-fas apparater, så transient skydd vore bra.

  7. #7
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Jag fick en fet UPS från jobbet, då vi byter efter 3 år. Kostar typ 30000:- Min utrustning håller i 8 timmar med den igång (3 servrar).2 extra batterilådor som väger 60 kg/st.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  8. #8
    Seniormedlem Rolstens avatar
    Reg.datum
    Mar 2008
    Inlägg
    379
    Tackad
    42 gånger
    Kloka ord från jughead.
    Visst är det bra med UPS, har själv två, men man ska aldrig tro att en UPS skyddar mot nära träffar.
    Möjligtvis kan man använda ersättningen vissa bjuder på till att köpa nya prylar.
    Det finns inga överdrifter när det kommer till åska. Allt är möjligt.

    Själv är jag irriterad på att mitt ADSL-skåp verkar vara utan backupbatteri.
    Modemet tappar direkt vid någon sekunds strömavbrott. För jäkla illa

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Inlägg
    88
    Tackad
    5 gånger
    Först, alla typer av ups:er, transientskydd är bättre än ingenting. Finns flera olika varianter. Generellt kan sägas ju dyrare desto bättre.
    1. Transientskydd öppnar vid en viss överspänning och låter spiken gå till jord.
    2. Offline ups som ex Trust med vissa filter för transient filtrering. Den trust som Minime länkar till har ingen usb utg. samt programvara som kan kopplas till servern och stänger ner denna då batteriet börjar ta slut. Trust erbjuder också garanti om utrustningen går sönder. Om man är beredd att skicka in utrustningen till Holland och vara utan server samt annan utrustning i ca 3månader, så visst. I don´t trust trust.
    3. Interaktiva ups:er är steget bättre än offline. Snabbare responstid och även filtrering av spänningen. Här är en http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=503520#extra men som sagt priset stiger. Denna har programvara som kopplar ner server kontrollerat då batteriet börjar ta slut.
    4. Online ups:er Här är batteriet de primära strömkällan, den bästa men dyraste. Nackdelarna, dessa generera en massa värme och priset.
    Senast redigerad av pepparkaka den 2012-06-16 klockan 10:32.

  10. #10
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Annars går det ju också bra med en isolationstransformator (elfa). Dessa kostar en slant men skyddar mot allt möjligt skit som kommer på nätet, även åska. Iofs kanske inte en jättesmäll nära huset direkt ner på elnätet men hur ofta händer det. Dessa är ofta Galvaniskt skild primär- och sekundärkrets

    Detta brukar också gälla AC adaptrar, men då ska det vara en riktig sådan och inte en snålvariant osv. Denna driver såklart inte din utrustning men man slipper i alla fall att dyra saker kan gå sönder för det kommer skit på nätet. Skaffade en sådan förut till en anläggning där det var problem. Den har redan sparar in över 10000kr i ersättningsutrustning som annars hade behövts inhandlas. Så den har betalat sig många gånger om.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss