Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: DB 800hd se flashproblem

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    152
    Tackad
    3 gånger

    DB 800hd se flashproblem

    Tja där ute.
    Jag har ett litet problem med min 800HD se box som jag försöker flasha. Jag har en orginalbox med bootloader: [FONT=Tahoma, Arial, Helvetica]Dreambox Second Stage Loader BUILD #80, built 20101105
    Försöker flasha den på samma sätt som min gamla 500HD men får bara
    [/FONT]
    CRC check skipped.
    [FONT=Tahoma, Arial, Helvetica]
    [/FONT]INVALID IMAGE (OR OLD VERSION)

    när jag försöker. (givetvis har jag tagit filerna för 800hd och använder inte de gamla till 500an)
    har testat den senaste newenigma 2 här i filarkivet samt senaste gemeni från samma ställe.
    Måste jag ha någon annan image och isf vilken?

    Testat att flasha både från firefox (då kommer jag inte ens vidare till loadskärmen så jag kan få felmeddelandet) och med IE9.
    Har installerat en HDD i boxen om det är en viktig detalj.

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm-

    Varför har du tagit filer för en DM800 när du har en DM800SE, 2 helt olika boxar, med olika arkitekturer.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    Färsking
    Reg.datum
    Oct 2003
    Inlägg
    24
    Tackad
    1 gånger
    Du behöver köra in nyare bootloader 84

  4. #4
    Om det stämmer att du har tagit filerna för DM800 HD och inte DM800 HD se så är det där problemet ligger. Om jag minns det rätt så lanserades DM800 HD år 2009, sedan kom DM500 HD år 2010, och samtidigt med den lanserades DM800 HD se där se står för Second Edition.

    Angående det där med bootloader så behöver du inte flasha med bootloader build 84. Jag har en DM500 HD och bootloader 84 just nu med original image release 3.2.3. Från början hade jag 3.0.2 med bootloader 77. Men jag har aldrig behövt flasha med endast bootloader NFI image filen. Det är nog för att jag har uppgraderat successivt från 3.0.2 till 3.1.0 till 3.2.0, och så vidare. Men om man vill hoppa från 3.0.2 till 3.2.3 så, ja, då stämmer det nog att man måste flasha med en nyare bootloader först. Man har liksom någon sorts minimikrav (minimum requirement) att man har minst en viss version av bootloadern inann man kan flasha senaste image filen.

    Kort och gott, du som redan har bootloader 80 behöver inte flasha in ny bootloader 84, det räcker med att du bara flashar med senaste och rätt image till din box, du kommer automatiskt att få bootloader 84 eftersom den finns redan i den Enigma2 image du flashar med.

  5. #5
    Du kan hitta rätt image till din box här i filarkivet:
    http://www.comhit.net/downloads.php?do=cat&id=172

    Eller från den officiella webbsidan:
    http://www.dreamboxupdate.com/opendr...m800se/images/

    Direktlänk till senaste image:
    http://www.dreamboxupdate.com/opendr...00se-3.2.3.nfi

    Dessa är original image från Dream Multimedia. Vill du köra någon annan så hittar du t.ex. Newnigma2 här i filarkivet:
    http://www.comhit.net/downloads.php?do=cat&id=159

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    1 292
    Tackad
    139 gånger
    om man har ssl82 och byter till image med ssl84 får man INVALID IMAGE (OR OLD VERSION) så Pane har rätt

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    152
    Tackad
    3 gånger
    Jag får testa köra in nyaste bootloadern. Skumt, har aldrig behövt något sådan tidigare. Hoppas det fungerar sen.

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    152
    Tackad
    3 gånger
    Jag skrev bara fel på min post. Jag har testat flasha med de filerna till 800 HD se. Skulle det fungera med en äldre image från gemini?

    Har försökt få till det där med softcams på en gammal 600 som jag ägde när dom tog bort softcams från bluepanel men fick inte till det den gången men hoppas det kan lösa sig nu då jag gillar Gemini eller OpenPli och den sistnämda finn ju inte till 800HD se eller?

  9. #9

  10. #10
    Donator lonn2ses avatar
    Reg.datum
    Dec 2002
    Ort
    Örebro Län
    Inlägg
    664
    Tackad
    60 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Hugleik Visa inlägg
    Jag skrev bara fel på min post. Jag har testat flasha med de filerna till 800 HD se. Skulle det fungera med en äldre image från gemini?

    Har försökt få till det där med softcams på en gammal 600 som jag ägde när dom tog bort softcams från bluepanel men fick inte till det den gången men hoppas det kan lösa sig nu då jag gillar Gemini eller OpenPli och den sistnämda finn ju inte till 800HD se eller?
    Andvänder du dreamup eller kör du via webinterfacet? I ditt fall är det Dreamup som gäller (har jag för mig)med både nätverksabel och usb inkopplad

    http://openpli.org/download/dm800se/
    Senast redigerad av lonn2se den 2012-09-30 klockan 19:18. Anledning: länk till pli image tillagd
    Solo 4K
    Vu Zero
    Dreambox 500HD
    Wavefrontier T90

Liknande ämnen

  1. Original 800HD eller Clone 800HD SE
    Av mrmomeni i forum Dreambox
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-08-06, 13:07
  2. Skillnad på 800HD och 800HD SE
    Av mrmomeni i forum Dreambox
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-10-17, 21:18
  3. DM 800HD sim?
    Av deep007 i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-06-01, 07:49
  4. db 800hd + 500
    Av bajen i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-04-09, 08:04
  5. Web TV DM 800HD
    Av kermith i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-03-06, 20:22

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss