Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 25

Ämne: Uppgradering av utrustning

  1. #1

    Uppgradering av utrustning

    Hej

    Vi har idagsläget 2st Canal Digital CDC7000ST mottagare med varsitt LNB utan DiSEqC switchar. Jag har bytt den ena gamla (men fullt fungerande) Canal Digital original combo box (S/T) CDC7000ST mot en Sunray 800SE 3in1 med förhoppning om att kunna se och spela in HD program. Har ej rört parabol eller bytt LNB och denna utrustning har suttit monterad i åtminstone 6år. Jag antar (men jag vet ej) att parabolen är riktad mot Thor 0.8W eftersom vi är CD kunder och har haft familjepaket i flera år.


    Fråga 1: Har jag för gammal LNB? Jag får inte in nånting överhuvudtaget vid kanalsökning/scanning! Signaltest ger ingen indikation alls. Jag har provat olika image (eftersom jag råkade "patcha sönder" original installationen efter 10minuter! se annan tråd...) bl,a DDDaemon samt nu kör jag OpenPLi-2.1-beta-dm800se-20120222 by gjstroom. Har både provat att lägga in satelites.xml härifrån forum samt från satellites-xml.eu i katalog /etc/tuxbox (rätta mig gärna om detta är fel path) men detta har ej löst problemet.

    Har TV bild med den gamla mottagaren, dock en aning känslig vid tungt regn samt snöfall då bild kan försvinna (funjustering av parabol skulle nog inte skada) men som sagt jag har bild på alla kanaler med den gamla mottagaren.

    Vid sökning kör jag med "single" LNB mot Thor 0.8 Ku

    Fråga 2: Jag fick med ett HPF filter (i Sunray kartongen) som heter "HPF-85M2" 87-1000MHz High Pass Filter. Skall jag montera den på S koaxkabeln eller bör jag köra utan alternativt montera den på T eller C tunern? För närvarande sitter ingen antenkabel kopplat till T och C.

    Fråga 3: Vi har som sagt två CDC7000ST i hushållet (varav en nu har ersatts av Sunray 800se) med varsitt LNB men på samma tallrik, har sett här i forumet att det finns "Quad" huven och att jag isåfall behöver en DiSEqC switch. Vad rekommenderas? Finns det DiSEqC switchar 4/2 för delning av Ett Quadhuvud till Två mottagare eller måste jag skaffa Två stycken Twinhuven samt två stycken 2/1 DiSEqCswitchar för att mata två mottagare med varsin kabel?


    Stort tack på förhand
    Senast redigerad av wizliz den 2012-10-16 klockan 11:28. Anledning: stvafel

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    1 292
    Tackad
    139 gånger
    1. nej, min tallrik är en 10 år gammal nokia tallrik no problem med sunrayen
    2. nej
    3. sunray 800se är singletuner kör på ditt gamla

    Du gör något galet eller en defekt tuner, men jag skulle prova senaste av gjstrom
    http://www.multiupload.nl/5TN51O7BX0
    http://www.divshare.com/download/19724474-195

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av crille44 Visa inlägg
    1. nej, min tallrik är en 10 år gammal nokia tallrik no problem med sunrayen
    2. nej
    3. sunray 800se är singletuner kör på ditt gamla

    Du gör något galet eller en defekt tuner, men jag skulle prova senaste av gjstrom
    http://www.multiupload.nl/5TN51O7BX0
    http://www.divshare.com/download/19724474-195
    Tack för svar. Ja defekt tuner har som orsak har jag också funderat på Kinesisk QA är inte alltid top notch. Håller på och tankar ner image du rekommenderar samt skall montera bort HPF filtret.

    Fråga 3, förstår inte ditt svar?

  4. #4
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Om LNB är 10 år gamla -> byt. Kostar ingenting & ger otroligt mycke. För 10 år sedan så var brusvärdet över 1.0 db & nu är normalt 0.1 db
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    1 292
    Tackad
    139 gånger
    2 single lnb två single tuner, om man har dualtuner så har man användning dual lnb
    alltså titta på ena och spela in på det andra, men sunray är en 3-1 tuner, alltså bara ingång för en lnb
    men funderar du på ett viasat måste du ha diseqc för att skifta mellan lnb
    Senast redigerad av crille44 den 2012-10-16 klockan 12:48.

  6. #6
    Vill tacka er båda! Har nu ÄNTLIGEN fått bild och jag kan se allt utom HD kanaler som verkar ha för svag signal. Gammalt "brushuvud" i kombination med sned parabol kan nog vara orsak.

    OpenPLi-2_1-beta-dm800se-20121004-sim210-.nfi som du länkar till ovan är grymt bra! Det var tack vare den som jag fick igång det hela. Mycket trevlig wizard behövde inte ens ladda upp ny satelites.xml :-)

    Kommer att införskaffa nytt LNB, frågan är vilket? Med tanke på att jag funderar på att även byta ut vår andra gamla mottagare till en med lite "mer potential" vilken/vilka sorts huvud och DiSEqC switch skulle vara bästa lösningen?

    Nuvarande lösning är En tallrik Två mottagare med varsin LNB och egen koax från parabolen på taket. Det finns dessutom 1Gbps samt trådlöst nät -om det förändrar något.

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    1 292
    Tackad
    139 gånger
    fattar inte varför du surrar om diseqc ? vill du bara ha en kabel ner och splitta till två mottagare ? ett dual lnb är nog billigaste alternativ med 2 kablar ner
    Skeva ditt gamla brushuvud på kl 5 brukar lösa HD problem
    Senast redigerad av crille44 den 2012-10-16 klockan 20:27.

  8. #8
    Aha, skall klättra upp och kolla skevning i morrn, tack för tips!

    Jag antog att om jag vill få ut CD + Viasat till båda mottagarna (ponera att jag skaffar ytterligare en DM800SE) var tungen att montera DiSEqC switch för att på så sätt kunna dela på Ett huvud (typ twin eller quad?). Det finns redan två koax draget, en till varje mottagare och de står i varsin byggnad.

    Jag är öppen för förslag, det kanske är bättre (om tekniskt möjligt?) att slå ihop till en enda kabel ner från taket som sedan splittas (inomhus) i lämplig switch och därefter går till respektive mottagare? Har som du märker dålig koll på vad som funkar eller ej...

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    1 292
    Tackad
    139 gånger

  10. #10
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Två mottagare med CD och Viasat till båda blir en sån här lösning:
    http://satlex.de/sv/2participants-type_conf_2p_2s.html
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


Liknande ämnen

  1. Hjälp med köp av utrustning
    Av ShadoX i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-05-02, 16:58
  2. Vad för utrustning för D+
    Av tonu i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-29, 07:06
  3. Utrustning
    Av LuddeUa i forum Canal Digital
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-01-27, 20:05
  4. [LÖST] Utrustning
    Av Lindros88 i forum Com Hem
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-05-17, 09:50
  5. Utrustning
    Av xan3 i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-05-07, 11:40

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss