Sidan 7 av 8 FörstaFörsta ... 5678 SistaSista
Resultat 61 till 70 av 79

Ämne: Frågor på problemställningar MythTv och sasc-ng

  1. #61
    Mitt svenska er inte bra... detta er en spännande tråd

    Jag har samma problem med at köra manga HD kanaler på min BE och en ting som hjälp var detta
    http://www.experts-exchange.com/OS/L...peed-Tips.html

    Jag vill också testa at köra flere instanser.

  2. #62
    Om jag har gjort rät så fungera det at starta en sasc-ng process för varje dvb kort

    Jag har bara forsögt at göra det i min virtuella miljö och därför vett jag inta om det ändare på bildkvalitet. Men jag ska få glädje av min multi-core cpu, något man inte får gennom den vanlig installation metoden.
    Senast redigerad av bittermann den 2013-01-04 klockan 08:39.

  3. #63
    I mitt productionsmiljö är det bara great!

  4. #64
    Citat Ursprungligen postat av Erik-NA Visa inlägg
    Hittade felet. Det var problem med kabeln från parabolen till en av ingångarna på DVB-kortet. Upptäckte det av en slump.
    Fixade felet och har nu provat att kolla på två HD kanaler i var sitt frontend och samtidigt spelat in två HD-kanaler. Ibland blir det lite stuttering på live T The CPU usage on the backend is low., med en massa Ringbuf-info i mythbackend.log.

    Kollar jag CPU-usage med top så ligger sasc-ng på 18-22 % och mythbackend på ca 11 % belastning.

    Kan denna stuttering ha med multi cores att göra? Mitt backend har fyra kärnor i CPU:n. När sasc-ng startar startas givetvis en process. Startas det sedan en tråd per adapter som avkodar? Och i så fall fördelas dessa trådar på olika kärnor eller hamnar alla trådar på en och samma kärna? Är jag ute och famlar?

    I vilket fall som helst, hoppas fixen av kontakteringen har skapat mer stabilitet. Ser i alla fall lovande ut.
    Låter bra att du hittade felet.

    Ang stuttering i LiveTV så testa med att backa lite eller pausa i 10-20 sec för att få "mer" buffert att spela från. Kolla om det blir bättre sen.

    Jag är heller inte säker på att stutteringen har med Ringbuffermeddelandena att göra. Jag får samma typ av meddelanden i loggen men jag har ingen stuttering.

    Man får vara j--ligt noga här när man testar och bara ändra en sak i taget. Innan du börjar fundera på CPU och I/O-problem tror jag du ska säkerställa hela kedjan. Jag tänker så här:

    1. Säkerställ mottagningens kvalitet. Se till att parabolen (visst har du parabol ?) och speciellt LNBerna är snöfria. Testa en molnfri dag utan snöfall. Kör med zap, zap-s2, dvbtune (eller vad de nu heter) och kolla signal/brusförhållandet.

    2. Testa med olika kanaler och för anteckningar. Via CD får jag alltid bra mottagning på SVT HDs kanaler. Värre är det med TV4, Eurosport och BBCs HD-sändningar, varför vet jag inte. Jag testar ibland med BBC när det snöar mycket och får då ofta problem, stuttering och pixlad bild. Ibland hjälper det att backa en bit i bufferten så går det bra en stund. Om du får skillnader i stuttering-fenomenet som stämmer med dina byten av kanal, snö etc så är vi närmare en lösning.

    3. Om du inte kan se något samband med mottagningskvaliten så testa Live-tv utan fler samtidiga inspelningar. Spela så nära slutet i bufferten som möjligt. Stuttering? Pausa en 30 sec, spela igen. Skillnad? Testa med olika HD-kanaler. Skillnad?

    4. Om du inte får stuttering med endast Livetv, öka med en samtidig inspelning i taget, gör samma test. Om det visar sig att detta framtvingar stuttering, så kan man börja fundera på CPU, trådning etc.

  5. #65
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    222
    Tackad
    10 gånger
    Jag har nästan eliminerat dessa problem genom att korta kablaget från LNB till backend. Skall i närtid byta kablaget eftersom det är några meter för kort för att backend skall kunna placeras på därför avsedd plats utan skarvar på kablaget. Passar även på att byta LNB - köpte ett nytt med 4 kanaler på Clas Ohlsson häromveckan.

    Syftet är att maximera mottagningen och att inte ha några skarvar på kabeln. Har även lite funderingar på att skaffa en större parabol för att få en starkare insignal, men ett steg i taget. Detta är kanske tillräckligt?

    Anledningen till att jag misstänker att det är insignalen som är problemet är att stutteringen är irrationell. Ikväll tex sker ingen stuttering på SVT 1 HD.

    När det gäller CPU så tror jag inte det har med CPU-kraften att göra. Jag kan nu spela in fyra HD-kanaler utan problem. Stuttering sker lite då och då, men inte mer än normalt.

    Min stuttering är också lite märklig. Det kan vara delar av bildrutan, exempelvis ett litet område i bilden som "pixlar till sig" delar av en sekund. Fenomenet kan komma och gå. Ljudet är inte drabbat.

    Tipsen med zap-s2 etc för att kontrollera signal/brusförhållande tas tacksamt mot. Skall kontrollera det innan och före byte av kablage och LNB. MythTv visar visserligen signalstyrkan i samband med när man bytt kanal, men den står alltid på 74 %. Misstänker att det har att göra med sasc-ng?
    Senast redigerad av Erik-NA den 2013-01-12 klockan 20:20.

  6. #66
    Citat Ursprungligen postat av Erik-NA Visa inlägg
    Tipsen med zap-s2 etc för att kontrollera signal/brusförhållande tas tacksamt mot. Skall kontrollera det innan och före byte av kablage och LNB. MythTv visar visserligen signalstyrkan i samband med när man bytt kanal, men den står alltid på 74 %. Misstänker att det har att göra med sasc-ng?
    Jag tror inte det beror på sasc-ng, det har nog snarare med Mythtv att göra och hur den väljer vad som ksa visas och hur. Jag justerade in min parabol mha zap (eller motsv) där jag kunde få signalkvaliteten uppdaterad varje sekund. Många siffror jag fick där var meningslösa eftersom de visade typ 100% hela tiden, men signal/brusförhållandet var användbart eftersom det inte slog i taket så att säga. Viktigt vid justeringen är inte bara vinkel på själva tallriken utan även LNBt, kolla här. Även avståndet mellan LNBt och tallriken påverkade mitt resultat.

    Jag har min parabol på taket så jag tog med laptop upp och körde SSH till backend-maskinen och tunade in några olika kanaler och vred på alla saker tills jag fick bästa signal/brusförhållande. Jag fick betydligt färre problem med Mythtv efter det. Färre hängningar, mindre störningar i form av stuttering mm. Då blev det också nya kablar helt utan skarvar, så det hjälpte nog en hel del det också.

    Jag festade till på ett LNB-paraply också. Jobbigt att gå upp på taket och borsta mitt i snöstormen...

  7. #67
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    222
    Tackad
    10 gånger
    Jag har idag bytt till ett lågbrus-LNB med paraply. Har även bytt till lågförlustkablage utan skarv mellan LNB och DVB-S-kortet. Allt införskaffat på Kjell & Co
    Har inte kunnat finetunat inställningen på LNB. Har endast kört med satfinder för att maximera signalen.

    Hoppas att mina problem med hängningar och stuttering har minskat nu.

  8. #68
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    222
    Tackad
    10 gånger

    Sv: Frågor på problemställningar MythTv och sasc-ng

    Ser just att problemet med stuttering är kvar. Ser på kanal 5HD och ibland blurrar bilden till. Blir att leta vidare...

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
    Backend: Mythbuntu 16.04LTS med MythTv 0.29, TBS6984 (quad DVB S2), FFdecsawrapper och OSCam med Phoeinx kortläsare.
    Frontend: Mythbuntu 16.04LTS med MythTv 0.29 på Asrock ION och olika hemmabyggen, alla med Nvidia grafikkort.

  9. #69
    Tråkigt att det inte löste sig helt. Jag har som sagt också problem ibland och jag har nu märkt att det ibland är frontendmaskinen som strular. Jag blir av oftast av med problemen om jag startar om myth i frontend eller hela datorn. Jag har inte djupdykt i detta men det kanske är värt att kolla loggarna på frontend för dig?

  10. #70
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    222
    Tackad
    10 gånger
    Nästa steg är att undersöka S/B-förhållandet och se om det är tillräckligt bra. Hann inte med det i helgen. Infästningen till mitt LNB är dålig pga gammal plats, så det måste jag kika på också.

    Det finns en del kvar att göra i ovanstående mao.

    Om jag inte löser det så är det kanske som du skriver? Jag får upplevelsen att uppdateringar på MythTv 0.26 ibland tillför mer problem än vad som de löser. Har haft ett irriterande problem att backend går ned när en inspelning startar samtidigt som man tittar på LiveTv. Vet ännu inte om det är sasc-ng eller mythtvbackend som är boven.

Liknande ämnen

  1. Mythtv + sasc-ng + newcs
    Av jolaren i forum Boxer
    Svar: 62
    Senaste inlägg: 2010-04-11, 15:20

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss