Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 27

Ämne: IP address till 500 HD

  1. #1

    IP address till 500 HD

    Hej,

    Jag försöker hitta min IPn till min dreambox 500 HD. Om jag stänger av den, håller in knappen på framsidan och sätter igång den får jag jag en ip address: 10.0.0.4 medans överallt när jag läser på nätet ska det vara en IP address i klass med 192.168.2. å något nummer. Gör jag något fel? Finns det någon bra guide med steg för steg hur man gör. Har googlat runt och försökt få det att funka i ca 3 dagar men är osäker på jag ens gör rätt i början när det kommer till IPn. Har försökt connecta via WinSCP med 10.0.0.4 addressen, även med DreamUP men står inte att det fel utan bara laddar utan att hända något.

    Mvh Henrik

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    10.0.0.4 innebär att boxen INTE har kontakt med din router, nätverket funkar inte. Det är den interna adressen som boxen får om den inte hittar någon som delar ut adresser. Troligen så är nätverkskortet i boxen väck. men du kan alltid testa med att byta PSU.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    Donator
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    105
    Tackad
    10 gånger
    10.0.0.4 kan mycket väl vara en giltig IP adress också. Jag kör med 10.0.0.x nätet hemma själv och använder inte 192.168.x.x som de flesta andra. Det beror helt enkelt på vad du kör med för adresser i det eget nät och lättast brukar vara att kolla upp det genom att logga in i din router och se om din DB fått en IP adress där.

  4. #4
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Visst, men om du läser #1 så är hans hemmanät typ: 192.168.2.x, alltså har inte boxen kontakt med routern, och Dream har 10.0.0.x som "internadress" precis som Windoce har 169.x.x.x

    Själv använder jag 172.26.240.x på mitt hemmanät.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av spannande Visa inlägg
    10.0.0.4 kan mycket väl vara en giltig IP adress också. Jag kör med 10.0.0.x nätet hemma själv och använder inte 192.168.x.x som de flesta andra. Det beror helt enkelt på vad du kör med för adresser i det eget nät och lättast brukar vara att kolla upp det genom att logga in i din router och se om din DB fått en IP adress där.
    Min local ip på datorn jag använder nu är 10.0.0.2 så tycker att jag borde hitta boxen i samma nätverk.

  6. #6
    jag kanske var lite otydlig men jag menar att jag läser på olika sidor på internet att ipn borde vara inte att den är det i mitt nätverk. Kan tillägga att jag hittar boxen när jag söker på den i webbläsarn, 10.0.0.4. Men kan inte flasha via ipn till dreamup å dylikt

  7. #7
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Men snälla, DU om någon måste väl veta vad du har för intranät !! Något annat är helt otänkbart.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  8. #8
    Seniormedlem nicolitos avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    763
    Tackad
    50 gånger
    Dra ner DCC(installera den också) så kommer du se alla ip nummer, men vad har du för router?
    Raspberry Pi /Smargo+ reader
    Oscam server
    MOVISTAR+ Premium Extra
    Canal Digital Familjepaketet
    Vu+ Duo2 och Vu+ Solo2
    Toroidal 90-30W-1W-13E-16E-19,2E-23,5E-28,5E
    [/h]

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    Hmmmm.

    Men snälla, DU om någon måste väl veta vad du har för intranät !! Något annat är helt otänkbart.
    Kan min dator men min bror som har satt upp det mesta med nätverket, och han bor ej här mera. Men men, ledsen att jag är lite trög. Lyckades dock flasha via browsern med Gemini img. Skall bara se hur man går tillväga med resten. Finns det ingen guide för hur man gör detta? har kollat på youtube men det är mest för andra sätt, dvs DreamUP och dylikt, vilket inte funkade för mig.

  10. #10
    Seniormedlem nicolitos avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    763
    Tackad
    50 gånger
    Citat Ursprungligen postat av henkan91 Visa inlägg
    Kan min dator men min bror som har satt upp det mesta med nätverket, och han bor ej här mera. Men men, ledsen att jag är lite trög. Lyckades dock flasha via browsern med Gemini img. Skall bara se hur man går tillväga med resten. Finns det ingen guide för hur man gör detta? har kollat på youtube men det är mest för andra sätt, dvs DreamUP och dylikt, vilket inte funkade för mig.

    Installera den softcam du ska ha och sen tuta och kör. Tror dock att du måste ladda ner ts panel först ty Gemini har tagit bort möjligheten att installera softcams
    Raspberry Pi /Smargo+ reader
    Oscam server
    MOVISTAR+ Premium Extra
    Canal Digital Familjepaketet
    Vu+ Duo2 och Vu+ Solo2
    Toroidal 90-30W-1W-13E-16E-19,2E-23,5E-28,5E
    [/h]

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss