Sidan 69 av 82 FörstaFörsta ... 1959676869707179 ... SistaSista
Resultat 681 till 690 av 820

Ämne: Artikel: Oscam (och CSP) på Raspberry Pi för nybörjare

  1. #681
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av lus Visa inlägg
    Hej! Lite kul mellandagsfix, var på kjell company idag och köpte en raspberrypi3, hade en smartreader v2 liggande. Följde denna mycket bra skrivna guide, tack atomized.
    Det var inga problem att få igång server med mitt nya viasat 0940!! Fast IP-addres, skapa en egen användare gick mycket bra.
    Komplettera med srvid fil gick också bra, men srvid2 fick jag inte till kan givetvis kopiera in färdig srvid2 från tex kos.hdsat.pl/menu-37.html! Men nu vill man ju ha pricken över i et. Då atomized även fixat detta script, make_srvid22. Nu har jag stångats med putty lika länge som det tog att få igång server, skulle bli tacksam om ett förslag hur jag kör detta script.
    Well, det är på mitt dåliga samvete och på min todo-lista att fixa till en version av make_srvid22 anpassad till min Raspberry Pi guide. Men tyvärr har det inte blivit av ännu.
    Men har man bara lite Linux-kunskap så är det fullt möjligt att köra make_srvid22 som den är på Raspberry Pi men man får fixa lite för hand. Filerna läggs inte automatiskt in på rätt ställe.

    Gör så här:
    1. Ladda ner filen srvid_script2.2.zip från filarkivet. Den finns här https://www.comhit.net/downloads.php?do=file&id=1468

    2. För över den till din Raspberry Pi och lägg den i /tmp mappen. Använd t.ex. WinSCP programmet https://winscp.net/eng/index.php

    3. När den ligger i /tmp på din Raspberry Pi så gå vidare med nedanstående kommandon (som root):
    Gå till /tmp mappen:
    cd /tmp

    Packa upp zip-filen:
    unzip srvid_script2.2.zip

    Gör scriptet körbart:
    chmod +x make_srvid22.sh

    Kör scriptet:
    ./make_srvid22.sh

    Byt namn på din gamla oscam.srvid fil:
    mv /usr/local/etc/oscam.srvid /usr/local/etc/oscam.srvid.old

    Lägg den nya filen på plats:
    mv oscam.srvid2 /usr/local/etc

    Starta om oscam:
    /etc/init.d/oscam restart

    Nu borde det funka!


    Uppdatering:
    =========

    Vill man göra det ännu bättre och få ordning på å, ä och ö kan man editera scriptet make_srvid22.sh innan man kör det. Ändra raden:
    OSCCS="ISO-8859-1"
    till:
    OSCCS="UTF-8"
    så ska å, ä och ö stämma bättre på Raspberry Pi.
    Senast redigerad av atomized den 2016-12-30 klockan 14:53.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  2. #682
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    292
    Tackad
    25 gånger
    Tack atomized! Det var återigen en mycket bra guide, du är grym. Så enkelt det blev, mina linux kunskaper är lite begränsade. jag blev ju lite bortskämd förut, min son var väldigt duktig med linux han jobbade som nätverkstekniker. Tyvärr så gick han bort i våras! Det är först nu som jag börjat sätta mig in i servrar och annat som han hade här hemma. Så jag är väldigt tacksam att det finns så snälla mäniskor som dig här på forumet. Tack knappen verkar ligga nere, trycker på den när jag ser den!

  3. #683
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    292
    Tackad
    25 gånger
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Well, det är på mitt dåliga samvete och på min todo-lista att fixa till en version av make_srvid22 anpassad till min Raspberry Pi guide. Men tyvärr har det inte blivit av ännu.
    Men har man bara lite Linux-kunskap så är det fullt möjligt att köra make_srvid22 som den är på Raspberry Pi men man får fixa lite för hand. Filerna läggs inte automatiskt in på rätt ställe.

    Gör så här:
    1. Ladda ner filen srvid_script2.2.zip från filarkivet. Den finns här https://www.comhit.net/downloads.php?do=file&id=1468

    2. För över den till din Raspberry Pi och lägg den i /tmp mappen. Använd t.ex. WinSCP programmet https://winscp.net/eng/index.php

    3. När den ligger i /tmp på din Raspberry Pi så gå vidare med nedanstående kommandon (som root):
    Gå till /tmp mappen:
    cd /tmp

    Packa upp zip-filen:
    unzip srvid_script2.2.zip

    Gör scriptet körbart:
    chmod +x make_srvid22.sh

    Kör scriptet:
    ./make_srvid22.sh

    Byt namn på din gamla oscam.srvid fil:
    mv /usr/local/etc/oscam.srvid /usr/local/etc/oscam.srvid.old

    Lägg den nya filen på plats:
    mv oscam.srvid2 /usr/local/etc

    Starta om oscam:
    /etc/init.d/oscam restart

    Nu borde det funka!


    Tack atomized! Det var återigen en mycket bra guide, du är grym. Så enkelt det blev, mina linux kunskaper är lite begränsade. jag blev ju lite bortskämd förut, min son var väldigt duktig med linux han jobbade som nätverkstekniker. Tyvärr så gick han bort i våras! Det är först nu som jag börjat sätta mig in i servrar och annat som han hade här hemma. Så jag är väldigt tacksam att det finns så snälla mäniskor som dig här på forumet. Tack knappen verkar ligga nere, trycker på den när jag ser den!

  4. #684
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av lus Visa inlägg
    Tack atomized! Det var återigen en mycket bra guide, du är grym. Så enkelt det blev, mina linux kunskaper är lite begränsade. jag blev ju lite bortskämd förut, min son var väldigt duktig med linux han jobbade som nätverkstekniker. Tyvärr så gick han bort i våras! Det är först nu som jag börjat sätta mig in i servrar och annat som han hade här hemma. Så jag är väldigt tacksam att det finns så snälla mäniskor som dig här på forumet. Tack knappen verkar ligga nere, trycker på den när jag ser den!
    Jag kom på att det behövdes en liten ändring till för att det skulle bli rätt med å, ä och ö.
    Jag har lagt till en liten uppdatering i förra inlägget.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  5. #685
    Hej..

    har följt din utmärkta guide, och försöka plöja genom alla sidor i denna massiva tråd..
    Får nämligen inte riktigt till det..

    Har en gammal raspberry ligger som jag tänkte använda till server, tror det är en 2 av något slag

    Jag installerar allt enligt guiden, verkar gå in enligt ordning..
    Kör sen pcsc_scan, för att se att kortläsaren är med..
    Men får inget resultat, kollar med lsusb och ser att min läsare är av 076b:3031 modell..

    Kör då uppdateringen i guiden som ska få raspberryn att känna igen kortläsarna..
    Men då blir det error i pcsc_scan kommandot, Service not available..
    Har även fått nått annat felkommando RPC transport error..

    Tror det var en annan användare som hade samma problem, men löste det genom att använda en annan raspberry..

    Jag skulle dock vilja få igång min som bara ligger och inte fyller någon annan funktion..
    Vet inte vad jag ska gå vidare med nu, har inte så stor koll på linux heller..

    Det verkar ju som att uppdatering som är på slutet i guiden ställer till något..

    *EDIT*
    Testade att följa guiden och installera på en raspi3, då fungerar allt..
    Så frågan är varför inte går på den andra raspin?
    Senast redigerad av majk_79 den 2017-01-01 klockan 17:01.

  6. #686
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av majk_79 Visa inlägg
    Hej..

    har följt din utmärkta guide, och försöka plöja genom alla sidor i denna massiva tråd..
    Får nämligen inte riktigt till det..

    Har en gammal raspberry ligger som jag tänkte använda till server, tror det är en 2 av något slag

    Jag installerar allt enligt guiden, verkar gå in enligt ordning..
    Kör sen pcsc_scan, för att se att kortläsaren är med..
    Men får inget resultat, kollar med lsusb och ser att min läsare är av 076b:3031 modell..

    Kör då uppdateringen i guiden som ska få raspberryn att känna igen kortläsarna..
    Men då blir det error i pcsc_scan kommandot, Service not available..
    Har även fått nått annat felkommando RPC transport error..

    Tror det var en annan användare som hade samma problem, men löste det genom att använda en annan raspberry..

    Jag skulle dock vilja få igång min som bara ligger och inte fyller någon annan funktion..
    Vet inte vad jag ska gå vidare med nu, har inte så stor koll på linux heller..

    Det verkar ju som att uppdatering som är på slutet i guiden ställer till något..
    Som du är inne på så verkar problemet vara att din kortläsare är för ny för att stödjas av den version av libccid-paketet som följer med som standard i Raspbian. Det brukar gå att lösa med att installera en nyare version av libccid som fixen beskriver. Varför det inte lyckas i ditt fall vet jag inte riktigt.

    Ge mig lite mer uppgifter så ska jag se om det ringer nån klocka i mitt medvetande.
    Du säger att din Raspberry Pi är gammal men är din installation av Raspbian ny eller gammal?
    Ge mig gärna resultatet av nedanstående utskrifter från ditt system:

    uname -a

    dpkg --list | grep pcsc

    dpkg --list libccid

    lsusb
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  7. #687
    Gjorde lite utskrifter:

    pi@raspberrypi:~ $ uname -a
    Linux raspberrypi 4.4.38+ #938 Thu Dec 15 15:17:54 GMT 2016 armv6l GNU/Linux


    pi@raspberrypi:~ $ dpkg --list | grep pcsc
    ii libpcsc-perl 1.4.13-1+b2 armhf Perl interface to the PC/SC smart card library
    ii libpcsclite-dev 1.8.13-1 armhf Middleware to access a smart card using PC/SC (development files)
    ii libpcsclite1:armhf 1.8.13-1 armhf Middleware to access a smart card using PC/SC (library)
    ii pcsc-tools 1.4.23-1 armhf Some tools to use with smart cards and PC/SC
    ii pcscd 1.8.13-1 armhf Middleware to access a smart card using PC/SC (daemon side)

    pi@raspberrypi:~ $ dpkg --list libccid pcscd pcsc-tools libpcsclite-dev
    Desired=Unknown/Install/Remove/Purge/Hold
    | Status=Not/Inst/Conf-files/Unpacked/halF-conf/Half-inst/trig-aWait/Trig-pend
    |/ Err?=(none)/Reinst-required (Status,Err: uppercase=bad)
    ||/ Name Version Architecture Description
    +++-=================-=============-=============-=======================================
    ii libccid 1.4.25-1 armhf PC/SC driver for USB CCID smart card re
    ii libpcsclite-dev 1.8.13-1 armhf Middleware to access a smart card using
    ii pcsc-tools 1.4.23-1 armhf Some tools to use with smart cards and
    ii pcscd 1.8.13-1 armhf Middleware to access a smart card using

    pi@raspberrypi:~ $ lsusb
    Bus 001 Device 006: ID 413c:2010 Dell Computer Corp. Keyboard
    Bus 001 Device 005: ID 413c:1003 Dell Computer Corp. Keyboard Hub
    Bus 001 Device 004: ID 076b:3031 OmniKey AG
    Bus 001 Device 003: ID 0424:ec00 Standard Microsystems Corp. SMSC9512/9514 Fast Ethernet Adapter
    Bus 001 Device 002: ID 0424:9514 Standard Microsystems Corp.
    Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub

    pi@raspberrypi:~ $ pcsc_scan
    PC/SC device scanner
    V 1.4.23 (c) 2001-2011, Ludovic Rousseau <ludovic.rousseau@free.fr>
    Compiled with PC/SC lite version: 1.8.11
    SCardEstablishContext: Service not available.

    pi@raspberrypi:~ $ ls -al /etc/libccid_Info.plist
    -rw-r--r-- 1 root root 40109 Sep 30 10:42 /etc/libccid_Info.plist

    pi@raspberrypi:~ $ cksum /etc/libccid_Info.plist
    1851442942 40109 /etc/libccid_Info.plist


    Jag gjorde en helt ny installation på den gamla raspberryn, Raspbian lite-versionen..
    Men verkar ju bli något fel när installerar "libccid_1.4.25-1_armhf.deb"..

    Fungerar ju fint när kör på en rasp 3, precis som användaren bengus skrev om tidigare i forumet..

    Så vad är skillnaden mellan enheterna, är det några skillnader mellan själva operativsystemen?

  8. #688
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av majk_79 Visa inlägg
    Så vad är skillnaden mellan enheterna, är det några skillnader mellan själva operativsystemen?
    Tack för utskrifterna! Dock ser ju allting bra ut. Paketen är rätt installerade och av rätta versioner. Så mysteriet klarnade tyvärr inte ännu.

    För att svara på din fråga så ska det inte vara någon skillnad vad jag vet. Det är exakt samma Debian-paket som installeras på alla Raspberry Pi. Det som kan skilja men som jag vet väldigt lite om är de rent hårdvarunära drivrutinerna. De har ju uppdaterats i omgångar allt eftersom nya generationer av Raspberry Pi sett dagens ljus.

    Kan du försöka reda ut exakt vilken hårdvaru-modell av Raspberry Pi som du har? Kolla först antal USB-portar (två eller fyra) och sedan om det finns någon märkning på kretskortet som anger version eller datum.

    Kan du också köra följande kommando på burken så att jag ser vilken libccid version du hade tidigare?
    ls -al /var/cache/apt/archives/ | grep ccid
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  9. #689
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg

    Kan du försöka reda ut exakt vilken hårdvaru-modell av Raspberry Pi som du har? Kolla först antal USB-portar (två eller fyra) och sedan om det finns någon märkning på kretskortet som anger version eller datum.

    Kan du också köra följande kommando på burken så att jag ser vilken libccid version du hade tidigare?
    ls -al /var/cache/apt/archives/ | grep ccid
    pi@raspberrypi:~ $ ls -al /var/cache/apt/archives/ | grep ccid
    -rw-r--r-- 1 root root 167530 Sep 20 2014 libccid_1.4.18-1_armhf.deb

    Får kolla kretskortet när kommer hem, men är fyra usb-portar på den iaf..
    Undrar om det inte är modellen med 512 mb ram minne, kanske är en modell 1 tom då.. Har haft den ett tag iaf

    *EDIT* Står Model B+ V1.2 på den..
    Senast redigerad av majk_79 den 2017-01-02 klockan 17:06.

  10. #690
    Editerade i libccid_Info.plist och ändrade 3021 till 3031..
    Då hittas kortläsaren och det verkar hoppa igång..

    Så verkar som att uppdatering av paketet libccid ville inte fungera på min rasp..

Liknande ämnen

  1. Raspberry och Oscam får inte till det..
    Av wizz i forum Hårdvara
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-04-12, 20:11

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss