Citat Ursprungligen postat av Gothic Visa inlägg
Tack för svaret!
Då är jag 50% klokare. Skulle bara vilja ha lite mer info så det är enklare att söka på vad jag behöver och hur jag ska gå tillväga.
Man behöver alltså följande:
1) Ovanstående för att dela ut själva kortet (burk 1)
2) Openelec/Myth (burk 2) som har exempelvis ett kort med 4 tuners och pratar med burk 1
3) Klienter (burk 3...n), exempelvis XBMC som pratar med burk 2?

Har jag förstått det rätt då?
Du har absolut förstått det rätt!
Att sätta upp en backend kan vara ett ganska mastigt projekt. Speciellt om man ger sig på Myth-TV som jag själv aldrig orkat fullfölja. Openelec är lite enklare men beroende på hur van/ovan man är i Linux-världen kan nog det också ha sina sidor. Lite enklare kanske det är i Windows-världen med MediaPortal m.fl. men det har jag aldrig provat.

Jag vill inte skrämma dig men jag vill inte heller att du ska tro att det är en "walk in the park".
Vilken lösning du än väljer råder jag dig att läsa på mycket och att välja din hårdvara, speciellt DVB-korten, med omsorg. Det är en djungel med vilka drivrutiner som fungerar bra speciellt i Linux-världen. Kolla som sagt in HTPC-arean i detta forum där finns det folk som har mer erfarenhet av detta än jag.

Det kan också gå att använda en digitalbox med flera tuners som backend. Beroende på behovet men om man nöjer sig med två eller tre tuners kan det kanske vara ett alternativ. Dock vet jag inte om det finns någon box med mer än två DVB-C tuners...? Vu+ Duo2 klarar upp till fyra DVB-S2 tuners men jag tror att det bara går att få i två DVB-C tuners. En del boxar kan kompletteras med en extra USB-tuner.