Tråkigt att höra att din perfekta image blev förstörd. Men det låter som att du är igång igen med en nyinstallation.
Jag har faktiskt inte provat så mycket med olika USB SD-kortläsare så jag vet inte om det finns sådana som ignorerar skrivskyddet. Tack för varningen i alla fall!

Skall man göra en säkerhetskopia med Win32diskimager är det mycket viktigt att hålla reda på knapparna Read och Write. Read är för att läsa från SD-kortet till en fil (alltså göra en säkerhetskopia) och Write är för att skriva från en fil till SD-kortet (det som man normalt gör när man installerar).
Skulle man ta fel på dessa knappar kan det bli som du beskrev att man skriver från en tom fil till SD-kortet och då blir innehållet på SD-kortet förstört. Jag vet inte om det var detta du råkade ut för men jag har själv varit nära att trycka fel någon gång...

Vad gäller backup så tycker jag det viktigaste är att se till att man har kopior på sina inställningsfiler oscam.conf, oscam.server och oscam.user. Har man bara det så går det rätt snabbt att installera upp ett nytt kort enligt guiden och lägga in sina filer så är man igång igen. Det tar max en timme om man är lite van. Jag har själv slutat att ta backup på något annat än inställningsfilerna i.o.m. att jag så snabbt kan installera om ifall det behövs.