Jag är ganska erfaren DB användare och har såväl en äkta DM7000 som en DM800 klon.
Det fanns en tid när man satt och bytte image minst en gång per vecka men den tiden är över för länge sedan så nu är man inte lika uppdaterad längre, tror jag kör på en italiensk image från i våras som har funkat relativt bra.
Nåväl, igår så satt jag och fibblade med kortuppdateringar via kortläsaren och fick det till slut att funka men när jag var klar med allt och återvände till boxen så stod den bara och bootade. Det var alltså just efter att bootloadern var exekverad och den skulle gå vidare som den startade om.
Hm. Jag fick IP, kunde trycka in knappen och surfa till boxen men jag var inte sugen på att blåsa om den. Då.
Den image jag körde baserade sig på bootloader 84b och det var inte så tvärenkelt att hitta den igen. Det finns ju ett gäng modeller; 800, 800SE, 800PVR, 800SEv2, 800xyz och gud vet allt och det finns olika image till olika modeller. Min hade SIM 2.01 iaf, tror den har Ferrari-chip. Nu gällde det främst att hitta en ny bootloader. Jag gjorde första missen genom att köra med nollmodemkabel och använda original Dreamup. Fick givetvis CA error. Men så hittade jag en Dreamup för kloner och då gick det bättre. Men den ville inte ta in de 84b som jag hade lyckats hitta i olika versioner; 800SE, 800HD osv.
Till slut gav jag upp och körde in 84d som är den senaste. Den köpte den. Jodå, den bootar upp men jag får genast ett systemmeddelande om att det finns ett systemfel men det går att komma vidare.
När imagen väl snurrar så upptäcker jag vad som har hänt: den hittar ingen tuner (ALPS)!
Scheisse. Försöker också lägga in en ny image som ska vara baserad på 84d loadern men icke, Wrong architecture skriker den.
Men så ramlar jag över min gamla 84b SIM fil, alltså den som jag vet att jag använde när jag la in den förra imagen i våras.
Jodå den gick in utan problem men felet kvarstår: systemfel och ingen tuner.

Nu går jag bet. Har min tuner sagt upp sig eller har jag på nåt sätt under allt fibblande lyckas få in fel drivare och det är därför jag får detta fel?
Hur får jag i så fall in rätt?
Ska givetvis också öppna den bara för att kolla så inte tunern bara fysiskt har hoppat ur eller nåt.