Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Parabol-problem?

Trådad visning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1
    Färsking
    Reg.datum
    Oct 2014
    Inlägg
    5

    Parabol-problem?

    Hejsan,

    Är ny här, men har vart och snokat runt utan användare förut.
    Men hur som helst har jag nu satt igång ett projekt med att omvandla en gammal dator till en tv-server. Vi har kört med både viasat och cd tidigare men sen gått över till boxer och nu ska vi förhoppningsvis tillbaka till satellit igen.
    Servern körs nu med Ubuntu 14 och ett Hauppauge HVR-3000 tv-kort och innan jag började laborera med kort osv. tänkte jag bara testa så att TV-kortet funkade.

    Sagt och gjort stoppade jag in antenn sladden och använde mig av "kaffeine" (program) för att söka kanaler och kolla bilden. Inga problem, kopplade ur antenn sladden och in med parabol-sladden dock inte med samma lycka.
    Sökte både efter Thor 1W och Sirius 5E, fick 62-66% SNR och Signal låg på ungefär 10%, men fick inte in några kanaler. Så jag klättrade upp på taket och justerade parabolen lite ett antal gånger för att se om jag fick någon förändring men testet såg identiskt ut varje gång. Jag gick då upp på vinden för att rota fram en annan parabol vi haft liggandes, också med två LNB huvuden för viasat och cd, kopplade in det ena huvudet direkt utan switch och ställde parabolen tvärt emot riktningen vår primära satellit är uppsatt.
    Körde testet igen och fick ett identiskt resultat?!

    Jag har inte en blekaste vad som är felet. Men det kanske finns någon annan har en aning.

    Övrig info:
    Parabolen har som sagt fungerat förut utan problem, men är 20 år gammal. För ca 10+ år sen bytte vi switchen från analog till digital, därav den andra parabolen som låg på vinden som vi köpte tillsammans med en mottagare och switchen då.
    Den primära parabolen har lite mossa på LNB huvudena men den andra var i bra skick och något nyare om än mindre men resultatet trots det blev ju fortfarande det samma.
    Använde en annan men förvisso lika gammal kabel vid testandet av den andra parabolen...
    Senast redigerad av zeewon den 2014-10-11 klockan 17:51.

Liknande ämnen

  1. parabol problem?
    Av saabwindstar i forum Dreambox
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-12-15, 22:19
  2. Parabol problem
    Av Millan i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-11-25, 22:11
  3. parabol problem
    Av reecord i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-17, 10:16
  4. Problem med parabol inställning
    Av fbk1 i forum Övrigt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-06-02, 20:10
  5. Problem med min nya parabol
    Av Smergo i forum Övriga mottagare
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-05-03, 22:10

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss