Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: stab hh 100

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2004
    Inlägg
    1 139
    Tackad
    1 gånger

    stab hh 100

    får inte igång den till min dreambox och manualen är på engelska (inte mitt bästa ämne i skolan :wink: ) Men jag har iallafall satt upp den och provat så att den går runt men jag hittar ingen satellit ska jag ställa in den på någon satellit så att den vet vart den är först eller?

    någon som är motor kunnig :?
    Dreambox

  2. #2

  3. #3
    Hej,

    Gotoxx stöder USALs vilket innebär att om du kryssar för den funktionen i din DB och skriver in dina koordinater för platsen du bor på så ser db:n till att motorn ställer sig på rätt läge för varje satellit.
    Om motor med parabol ej är rätt inställd gör så här:
    Om imagen du kör är i flashminnet kör en flash erase för att nollställa tidigare inställningar, om du kör på multiboot installera om imagen så den är nollställd, efter de första frågorna kommer du till typ av diseq välj complex, under satellit config välj (om den kommer upp och du inte hoppar direkt till motor setup med gotoxx) many satellites with rotor, kolla att alla lnb är 0 (ska vara när du börjar från scratch), gå ur och gå till motor setup, kryss i gotoxx in med koordinaterna, sedan spara, nu kommer du till scanningförslag välj automatisk transp scanning, välj sedan den satellit i listan som ligger närmast din sydlinje (i sverige hotbird) nu vrider sig motorn till var den vill ha den satelliten. Vrid motorns stativ tills du har bäst signal, starta sedan scanningen. Hittar du inte rätt stänger du av db:n kopplar en satfind beeper, starta db:n igen och rikta motorns stativ (det gäller att hitta rätt satellit annars hittar inte db:n rätt transpondrar) stäng av bort med satfindern och välj automatisk transp scan välj din satellit och kör scanningen, därefter fortsätt med nästa satellit du vill scanna.
    När du scannat de du vill ha starta dreamboxedit och kör över din satinställning till datorn, editera och lägg upp dina favoriter. I forsättningen är det väldigt enkelt att byta image, när du kommer till diseq välj complex gå till motor setup (normalt hoppar du direkt dit) skriv in dina koordinater, spara, sedan exit exit osv så du går ur, ställ in dina nätverksvärden i communication setup, och kör över dina inställningar lagrade på datorn.

    Har man bara lyckats ställa parabolen rätt, så funkar detta klockrent och enkelt.

    Hälsn Preset

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2004
    Inlägg
    1 139
    Tackad
    1 gånger
    ska jag asså skriva in lon och latiduten i dreamboxen? För det har jag gjort men det funkar fortfarande inte :?
    Dreambox

  5. #5
    ja, kryssa för gotoxx och skriv in long och lat för din position, då kommer
    db-n vrida motorn till var den vill ha satelliterna. välj hotbird i automatic transponder scan, då vrider sig motorn till det läget där den vill ha hotbird.
    Nu måste du lossa stativet till motorn och justera in parabolen mot hotbird, bäst sker detta med en tillkopplad satfinder (ca 200 kr). Justera även parabolens höjdled till bästa signal. När du väl hittat hotbird som ligger nära sydlinjen i sverige, kör du en automatic scan på denna, sedan går du vidare och scanna de satelliter du önskar.

    preset

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2004
    Inlägg
    1 139
    Tackad
    1 gånger
    okej jag sa prova :wink: Jag åter kommer om jag får mer problem eller när jag får den att funka.
    Dreambox

Liknande ämnen

  1. Stab HH100 vägrar låsa position
    Av Adrenalino i forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-01-11, 20:41
  2. Dreambox, Stab och 2xLNB
    Av blizzard i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-05, 15:07
  3. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-28, 08:37

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss