Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Betaltv på Bärbar dator

  1. #1

    Betaltv på Bärbar dator

    Hej.

    Köpte ett Artec DVB-T kort:
    http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010071464

    Jag får in gratiskanalerna utan problem och får även upp kanalerna i Boxerpaketet men eftersom jag inte har något kort så är bilden bara svart.


    Det jag undrade var om det finns någon kortläsare som man kan köpa till för datorer eller om det finns någon programvara som kan simulera en box och använda någon kod eller nått från kortet.


    Eller finns det rentav digitalboxar som man kan driva utan extern strömkälla eller USBn.


    Jag vill bara kunna ta emot fler kanaler än som som är gratis, spelar ingen roll om det är mjukvara eller hårdvara....skulle vara tacksam för hjälp.

  2. #2
    cam-moduler är väl i princip pcmcia enheter. Finns det bara drivrutiner och programvara som stöder det så ska det väl gå bra att plugga i den i en pcmcia-plats och köra.

    Alternativ två som garanterat fungerar är att köra med en smartcard-läsare som kan köras i phoenix-läge och softcam, eller att ansluta till en kortserver med en sådan läsare över nätverk/internet om det är jobbigt att bära runt på kortläsaren.

  3. #3
    Tack för svaret.nu har jag lite att gå vidare på, men jag har ingen direkt kunskap i ämnet så jag skulle vara glad om du kunde förklara vad phoenix läge är.


    För övrigt så prova jag att sätta in kortet från digitalboxen i datorn och mycket riktigt så är det samma format på dom, windows känner av att det är någon ny maskinvara fast hittar inga drivrutiner till det.


    Vad jag fundera på var dock att det ju finns en hel programvara att ladda ner/köpa till programerbara boxar, borde man inte kunna köra in nått sånt i datorn?

  4. #4
    Phoenix-läge är en enkel typ av seriekommunikation som används för att prata med abonnemangskortet. Det är egentligen att härma en enklare kortläsare där man pratar direkt med kortet. Ett par som klarar det är Ininity USB och MP 3.6

    Satte du kortet eller cam-modulen (kortläsaren) i datorn? Om det var camen så kan du ju kolla vad som står på den och söka på nätet efter drivrutiner till den.

    Boxprogram är inget att köra på en dator. Dock finns det gott om annan inofficiell programvara att köra. ProgDVB, Mytheatre och VDR är några vanliga.

  5. #5
    Jag satte in själva kortläsaren, tror jag fick med den när jag köpte en Canal digital box för att kunna ta emot Boxerpaketet också.

    Detta är kortet (från tillverkarens hemsida):

    http://www.scmmicro.com/dvb/dvb_cam.html#Viaccess

    (Det röda kortet med DVB stående på det)

  6. #6
    Ok, jag ska iväg till en kabeltv-installatör imorgon, dom har ofta löst konstigheter som denna för mig.

    Men om man inte kan lösa drivrutiner så man kan använda kortet i datorn så kan man alltså köpa typ "Ininity USB" läsaren och köpa ett boxerkort i vanliga affären.

    Jag tänkte bara höra efter hur det fungerar då, jag stoppar alltså bara in kortet i läsaren och kopplar den via usb till datorn, behöver jag någon programvara för att kortet ska avkoda kanalerna eller sker det automatiskt om jag använder tex Mytheatre eller det programmet som följde med tv-boxen?, vill bara ha lite humm om hur allt fungerar innan jag lägger ut 2000kr till så det inte blir i onödan

  7. #7
    Det är lättare om du får det att fungera med en CAM. Bara programvaran till boxen stöder användandet av CAM så...

    Om du kör Infinity/MP 3.6 så behövs speciell programvara/plugin för att emulera en CAM. Sen måste du använda en programvara som kan använda sig av den. Bäst att testa typ ProgDVB eller MyTheatre och se om de funkar med din box utan avkodning.

    Till linux finns allt som behövs, bara stöd för boxen kommit in i drivrutnierna på linuxtv.org.

Liknande ämnen

  1. inkompabilitet tvkort-bärbar dator?
    Av johandan i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-02-14, 19:11
  2. Bärbar dator
    Av storfors i forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-09-08, 16:59
  3. reservdelar till Bärbar dator
    Av magnus i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-06, 12:26
  4. Köpa bärbar dator
    Av ElFeo i forum Övrigt
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2005-12-07, 17:23
  5. Bärbar dator som stänger av sig
    Av billeh i forum Övrigt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2004-10-06, 13:17

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss