Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Kan någon hjälpa mig att reda ut begreppen.Vilken box?

  1. #1

    Kan någon hjälpa mig att reda ut begreppen.Vilken box?

    Hej :!:
    Har sökt men inte hittat svar på mina frågor, så nu undrar jag om någon kan skingra dimmorna och hjälpa mig att reda ut begreppen :?: :shock:
    Har för avsikt att uppdatera min satellitmottagning med ny digitalmottagare . ( Kör Astra analogt för närvarande, men vill utöka med ett flertal satelliter)!
    Vill i huvudsak kunna se så många fria kanaler som möjligt men vill inte utesluta möjligheten att se även kodade typ Canal Digital, Viasat och allt vad de nu kan heta!
    Är det rätt som jag har uppfattat det att viaaccess,conax, cryptoworks, premiere,nagravision, mm. är crypteringen i sändningen och att jag behöver kort eller nycklar(koder) för att se betalkanaler) :?:
    Kan jag se de fria kanalerna med ovanstående cryptering utan kort ifall boxen klarar de olika systemen :?:
    Räcker det med en kortplats och är det möjligt att med PC programmera denna för olika orginalkort genom RS232 port i boxen :?:
    Kan koden(nyckel) läggas in direkt i boxen genom samma port eller måste boxen vara utrustad med Linux och nätverksanslutning :?:
    Kan någon rekommendera en okomplicerad box för mitt ändamål (inspelning inte aktuell) :?:

    Goda råd och upplysningar mottages tacksamt :!:
    Med vänlig hälsning Sixten :doh:

  2. #2
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    1. Skaffa en Europaparabol (antar du inte behöver en motorstyrd variant, då får du in ännu flera kanaler).

    2. Ja, viaaccess, conax, cryptoworks, premiera, nagravision, NDS (videoguard) är krypteringssystemen. Oftast behöver man en CAM modul samt smartcard kort för att se på betalkanaler. Kör du t.ex. dreambox finns det softCAM och liknande, men du behöver fortfarande ett kort för att se betalkanaler.

    3. Är du endast ute efter gratiskanalerna (som inte är krypterade) behövs inget kort eller något annat, endast en digital satellit box för att ta emot kanalerna


    "Kan jag se de fria kanalerna med ovanstående cryptering utan kort ifall boxen klarar de olika systemen"

    Vad menar du ? De fria kanalerna är inte krypterade eller tänker du på något annat ?

    "Räcker det med en kortplats och är det möjligt att med PC programmera denna för olika orginalkort genom RS232 port i boxen"

    Ja, t.ex. med en dreambox finns det olika "softcams" och annan programvara för att kunna köra de olika krypteringssystemen i boxen. Det behövs fortfarande ett kort för att se kanalerna (betalkanaleran).


    "Kan koden(nyckel) läggas in direkt i boxen genom samma port eller måste boxen vara utrustad med Linux och nätverksanslutning".

    Kan inte besvara frågan då jag inte förstår frågan.

    "Kan någon rekommendera en okomplicerad box för mitt ändamål (inspelning inte aktuell) "

    Svår fråga, finns så många olika boxar på marknaden. Men som tur är kan du köpa CAM moduler till de flesta krypteringsystem (förutom Sky Digital, Viasat och några flera som kör med NDS Videoguard). Annars får någon annan här tala om vilka boxar som är bra då jag inte vet något om detta.

    Hoppas jag svarade på frågorna, i annat fall har jag läst fel. Någon annan kanske kan lägga till mera matnyttig information.

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof

    2. Ja, viaaccess, conax, cryptoworks, premiera, nagravision, NDS (videoguard) är krypteringssystemen. Oftast behöver man en CAM modul samt smartcard kort för att se på betalkanaler. Kör du t.ex. dreambox finns det softCAM och liknande, men du behöver fortfarande ett kort för att se betalkanaler.
    Premier är inget krypteringssystem utan en Provider.

    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof
    Svår fråga, finns så många olika boxar på marknaden. Men som tur är kan du köpa CAM moduler till de flesta krypteringsystem (förutom Sky Digital, Viasat och några flera som kör med NDS Videoguard). Annars får någon annan här tala om vilka boxar som är bra då jag inte vet något om detta.
    Om du köper en modul som dragon,T-rex så kan den emulera ett antal system ÄVEN NDS ,,,

  4. #4

    Re: Kan någon hjälpa mig att reda ut begreppen.Vilken box?

    Citat Ursprungligen postat av Sixten_r
    Hej :!:
    Har sökt men inte hittat svar på mina frågor, så nu undrar jag om någon kan skingra dimmorna och hjälpa mig att reda ut begreppen :?: :shock:
    Har för avsikt att uppdatera min satellitmottagning med ny digitalmottagare . ( Kör Astra analogt för närvarande, men vill utöka med ett flertal satelliter)!
    Vill i huvudsak kunna se så många fria kanaler som möjligt men vill inte utesluta möjligheten att se även kodade typ Canal Digital, Viasat och allt vad de nu kan heta!
    Är det rätt som jag har uppfattat det att viaaccess,conax, cryptoworks, premiere,nagravision, mm. är crypteringen i sändningen och att jag behöver kort eller nycklar(koder) för att se betalkanaler) :?:
    Kan jag se de fria kanalerna med ovanstående cryptering utan kort ifall boxen klarar de olika systemen :?:
    Räcker det med en kortplats och är det möjligt att med PC programmera denna för olika orginalkort genom RS232 port i boxen :?:
    Kan koden(nyckel) läggas in direkt i boxen genom samma port eller måste boxen vara utrustad med Linux och nätverksanslutning :?:
    Kan någon rekommendera en okomplicerad box för mitt ändamål (inspelning inte aktuell) :?:

    Goda råd och upplysningar mottages tacksamt :!:
    Med vänlig hälsning Sixten :doh:

    Många frågor som det igentligen inte går att svara enkelt på :wink:
    Bara för att en box har en rs232 port så betyder inte det att man kan göra något skoj med den, med några få undantag så är det typ bara kanallistor och dyl som kan laddas in den vägen.
    Dom gyllene åren när man i princip kunde titta på vad man ville av det som fanns på sathimmelen är föralltid förbi, idag får man vara nöjd med korta glimtar av någon provider som blir publik och då brukar det krävas nya kort eller cams med osäker support.

    Vill du ha mer exakta svar så får du precisera dina frågor.
    Annars kanske en FTA box gör det du vill för det finns ivf fler digitala fria kanaler än analoga och det kostar inte många hundralappar.
    Det största felet många datoranvändare gör, är att de inte vet vad de gör, men de gör det ändå !

  5. #5
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    trollhattan aha, är premiere en provider. Bra du klarade upp detta, det är tyska kanaler va ?

    trollhattan kan Dragon (T-rex) emulera NDS ? jag har för mig jag läste det inte hade 100% stöd för detta ? Jag läste kanske fel ?

    T-bird håller med, det finns många FTA kanaler, problemet är att det inte finns många på engelska. Det enda som finns på Astra 19.2 är Nyhetskanaler + Travel Channel å lite annat som är värt att kanske kunna titta på men resten, tja om man pratar andra språk så. I annat fall är det krypterat.

    Finns några FTA på Astra2D men det kräver en lite större parabol eventuellt och man måste rikta om den man har. Där finns BBC1-4 och lite annat, återstår att se om det förblir FTA i framtiden nu när England ska gå över till digitalt marksänt.

  6. #6

    Tackar för snabba svar!

    Tackar för snabba svar! Nu börjar det klarna!
    Har jag förstått rätt så kan jag inte se någon krypterad sändning alls utan kort (oavsett typ av kryptering) och måste således ha både access och kort även för att se de fria kanalerna typ svt1,svt2 och tv4 på t.ex Viasat!
    Man lär så länge man lever!
    Hälsn. Sixten

  7. #7
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Sixten precis. Även om SVT1 SVT2 osv är "gratis" i marknätet (boxer). Behöver du fortfarande en box för att ta emot sändningarna.

    Kör man via satellit måste man ha ett kort och box av något slag, då sändningarna är krypterade.

    Vi har en huvudcentral här (kabel TV) och vi kan inte ta emot boxer så vi får ta SVT osv, via satellit, kanalen i sig kostar inget men vi måste betala en kortadminstration för kanalen per år, och den ligger på runt 1000kr.

    De gäller per kanal också :/ lite sunkigt men de är ju bra att utbudet finns via satellit då boxer täckningen är extermt dålig.

    Men de säger dom ju inget om såklart, sviniga politiker å terracom.

    Däremot tror jag du kan få basutbudet billigt från viasat och CD, förutsatt du är privatperson Då behöver man inte bry sig om problematisk mottagning via boxer.

  8. #8
    SVT1; SVT2;TV4;SVT24; Barnkanalen; kunskapskanalen;TV6 Fungerar uttan kort Kolla här http://www.comhit.net/viewtopic.php?t=20339 Mvh Det är genom satelit.

Liknande ämnen

  1. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-08-28, 19:29
  2. Någon som fått reda på vad 21 börjar med
    Av Evex i forum Canal Digital
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-04-01, 12:54
  3. Kan någon hjälpa mej !!!!!???????
    Av astolf 2 i forum Viasat
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-11-11, 16:49
  4. Er Det NÅgon Som Kan HjÄlpa
    Av kortmann i forum Viasat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-10-22, 23:54
  5. Någon som kan hjälpa mej??
    Av simpsons_2002 i forum Viasat
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-01-29, 21:03

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss