Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 19

Ämne: Antenndiskussion

  1. #1

    Antenndiskussion

    Jag har en Sagem reciever drygt 3 kanske 4 år gammal. Först hade jag en antenn på vinden och bra bild tyckte jag. Brudaremossens mast var klart synlig från villan. Sedan har jag flyttat till annan bostad längre bort (ca 3 mil från masten), men fortfarande syns Brudaremossens översta blinkfyr vid utomhusantennens plats. Antennen är en gammal liten TV1-2 kombiantenn med vittrande plastdetaljer så ett par pinnar har ramlat av. I går såg jag Milan-ManchesterU på TV6 och vid närbilder på springande blev benen stora pixlar. Slog sedan över till SVT och analoga ansikten hade lite rödare partier med plitor/finnar medan om jag tittade digitalt ansiktena blev släta och såg jämna och detaljfattiga ut.
    Är detta enbart en fråga om antennens kvalitet? Tänker under alla omständigheter byta antennen till en som passar digitalmottagning. Några råd jag kan få?

  2. #2
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Absolut.

    Detta är ett klassiskt problem med äldre antenner plus de som inte är anpassade till de digitala marksändningarna. Om du har cirka 3mil till masten och ser den tror jag du får bäst bild med en "tvättbräda", den är enkel att installera också.

    Dom analoga fungerar i viss mån som du skriver men är inte optimerade för det digitala, därav problemet.

    Varför det är så vet jag inte, har inte läst in mig på tekniken men det handlar förmodligen om signalbehandling och hur vågorna skickas i luften och gud vet vad mer. Det är en hel vetenskap.

    Tror en tvättbräda går loss på 300kr så det finns ingen anledningn att INTE byta.

  3. #3
    Varför det är så vet jag inte, har inte läst in mig på tekniken men det handlar förmodligen om signalbehandling och hur vågorna skickas i luften och gud vet vad mer. Det är en hel vetenskap.
    Så du vet alltså inte ett dyft, men svarar ändå?
    Han ska alltså köpa en digitaltv-antenn menar du?
    Ska antennen vara hdtv-kompatibel också?
    7.62mm - One size fits all. xx/

  4. #4
    Det är solklart han skall ha en annan antenn. Vad är det för svar Maximus? Mvh

  5. #5
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Öhhhh ? jaha ?

  6. #6
    På 3 mils avstånd skall man INTE ha en gallerantenn, gallerantennen är kraftigt överskattad.

    På 3 mils avstånd är det yagiantennen som gäller t.ex Triax 100 eller Televés DAT serie.
    Antennen(yagi) bör ha en förstärkning av minst 15 dB på 3 mils avstånd.

    Jag har haft möjligheten och testa galler vs. yagi med riktigt antenninstrument och gallerantennen har ingen chans på längre avstånd.

    Det finns teorier att gallerantennen bättre skall samla upp markstudsande våg
    och det ihop med direktträffande våg göra underverk men alltihop är nonsens.
    Det finns heller ingen utpräglad "digital" antenn, att kalla en antenn för digitalantenn
    var lika dumt uttryck som när färgtv kom, då sålde man så kallade färgtvantenner !


    Kjelle

  7. #7
    ComHit Crew
    Reg.datum
    Nov 2002
    Inlägg
    3 219
    Tackad
    14 gånger
    Citat Ursprungligen postat av maximus
    Varför det är så vet jag inte, har inte läst in mig på tekniken men det handlar förmodligen om signalbehandling och hur vågorna skickas i luften och gud vet vad mer. Det är en hel vetenskap.
    Så du vet alltså inte ett dyft, men svarar ändå?
    Han ska alltså köpa en digitaltv-antenn menar du?
    Ska antennen vara hdtv-kompatibel också?
    Så du menar att ditt svar var bättre?
    Han försökte ju i alla hjälpa till. Du bara skriver ett HELT onödigt inlägg.

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    997
    Tackad
    14 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Kjellsons

    Det finns heller ingen utpräglad "digital" antenn, att kalla en antenn för digitalantenn
    var lika dumt uttryck som när färgtv kom, då sålde man så kallade färgtvantenner !


    Kjelle
    Jag tror det är därför som maximus svarade som han gjorde.

    Det ända svaret folke borde har fått är " Saknas det pinnar på antennen är den trasig och bör bytas ut "

    Mvh Kalle

  9. #9
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    En "gallerantenn" heter eg. gitterantenn & det som är bra med den är att den har flera dipoler (i regel 4 st), som samverkar, den har oxå en stor öppningsvinkel (närmare 180 grader), så den är därför enkel att ställa in. En yagiantenn har bara en dipol, men en utpräglad liten öppningsvinkel, och ju fler element antennen har dess smalare lob. Kan komma ner till 15 graders öppningsvinkel. Så sammanfattningsvis: Har man många sändare som stör varandra -> Yagi, taskiga förhållanden -> gitter, nära till sändaren -> en enkel yagi.långt till sändaren -> en (minst) 100 elementers yagi eller gitter.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  10. #10
    Kjellsons skrev:
    Jag har haft möjligheten och testa galler vs. yagi med riktigt antenninstrument och gallerantennen har ingen chans på längre avstånd.
    Matkoh skrev:
    långt till sändaren -> en (minst) 100 elementers yagi eller gitter.
    En av er verkar ha fel.
    7.62mm - One size fits all. xx/

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss