Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 14 av 14

Ämne: Glapp i antennkabeln till parabolen??

  1. #11
    Om bilden aldrig kommer tillbaka av sig själv utan att mixtra med kabeln så måste ju felet vara i antingen kabeln eller boxens anslutning (mindre troligt).

    Har du dessutom testat boxen på annan plats kan ju den helt uteslutas.

    Då återstår ju bara kabeln, dra en ny "quick and dirty" sladd utvändigt så ser du snabbt om det fungerar.

    20m färdig kabel kostar en hundring hos kjell så det är ju inga förmögenheter vi pratar om
    Det största felet många datoranvändare gör, är att de inte vet vad de gör, men de gör det ändå !

  2. #12
    Citat Ursprungligen postat av T-bird Visa inlägg
    20m färdig kabel kostar en hundring hos kjell så det är ju inga förmögenheter vi pratar om
    Jag behöver mer än 20m om jag inte ska borra mig igenom hela huset...

    Det lutar åt en kabelinvestering, tack för svaren.

  3. #13
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    matkoh, precis.

    Det är faktiskt ganska lätt hänt att kontaktövergångar etc blir dåliga med tiden samt att man inte får till det bra. Pillgöra tycker jag. Fukt kan tränga in i kabeln också.

    Skaffa KTV kabel 1.1 är mest prisvärt, finns 1.6 kabel men det är mycket dyrare.

    T.ex elfa har 1.1 kabel av bra kvalit, kostar 6-8kr metern tror jag minns inte, orkar inte kolla på deras hemsida. I alla fall är det inte dyrt köpa 40meter kabel eller så mycket du nu behöver för att kunna testa. Du bör även kunna montera upp det tillfälligt på något vis och köra med den tills du nu byter kabeln i taket eller hur det nu ser ut. Då kommer du garanterat upptäcka om det är kabel fel eller inte. Ganska billigt sätt att lösa problemet än att joxa med att lägga om taket.

    Dessutom om du har en så pass lång kabel i nuläget, vad är det för kvalite ? har man usel kabel kan man faktiskt tappa ganska mycket signalstyrka på den sträckan från parabolen om man har en liten sådan. Vilket oftast är fallet för dom flesta. Normalt används 0.5 eller 0.8 kabel vad jag vet, de har dom flesta. Det man köper i alla affärer tror jag.

    Kabeln kan också vara "knäckt" eller skadad, skulle kunna förklara problemet. Är det inte kabelfel kan det vara parabolen men det skadar inte att ha bra kvalitetskabel, parabolen kan man rikta om eller byta ganska enkelt.

  4. #14
    Kabeln är riktigt gammal (säkert 15 år) och av klen dimension. Jag har inte mätt, men garanterat mindre än 1,1 mm iaf. Som sagt tidigare är jag dock lite bekymrad över att vanliga störningar inte förekommer, utan att bilden bryts omgående...

Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-06-30, 07:29
  2. Splitta antennkabeln?!
    Av bigmac i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-10-19, 19:38
  3. Snö på parabolen
    Av Nubbe i forum Övrigt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-03-09, 16:36
  4. tv3 2-6 på parabolen
    Av pera i forum Viasat
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-01, 16:45
  5. Problem med glapp el fukt i kablar
    Av m_johan84 i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-30, 10:38

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss