Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 13

Ämne: Textning vid överföring till datorn

  1. #1

    Textning vid överföring till datorn

    Är det någon som kan hjälpa mig?

    Har en DM-7000 med hårddisk och har nu testat spela in en film för första gången. Sen har jag överfört den med Dcc till datorn men när jag spelar upp den där så finns inte textningen med, detta måste väl gå att lösa på något sätt och säkert finns det någon av er gurus som vet hur?

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2003
    Inlägg
    273
    Tackad
    17 gånger
    spela upp filen med VLC så får du text

  3. #3
    Nix, får ingen text i VLC heller. Och vad är den här .eit-filen som följer med och har samma filnamn som filmen?

  4. #4
    ComHit Crew deass avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Inlägg
    5 749
    Tackad
    88 gånger
    När du kör i VLC... Om du högerklickar på bilder, får du inte fram något i stil med "Undertextspår" då? Så kan du välja där?
    Alla frågor/problem som ni har angående servern kan ni ställa till mig via pm. Övriga frågor ska ställas i forumet under respektive avdelning.

  5. #5
    Jo, när jag högerklickar så får jag upp "Undertextspår" där "Inaktivera" faktiskt var valt men alternativet är "Teletext" och fast jag väljer det så saknas textningen.

    Kan ju tillägga att det är en film från Canal+ där jag från början saknade textning även på boxen, däremot löste jag det genom att installera gSub.

    Min tanke var ju att kunna föra över filmer till datorn och bränna dessa på DVD för att frigöra utrymme på hårddisken eftersom jag bara har en liten sådan för tillfället men får jag inte med texten så försvinner lite av vitsen med det tyvärr..

    Sen undrar jag också vad .eit-filen som följer med filmen är för någon fil riktigt, vad fyller den för funktion?

  6. #6

    Använd ProjektX

    Citat Ursprungligen postat av patman Visa inlägg
    ...en del bortklippt
    Min tanke var ju att kunna föra över filmer till datorn och bränna dessa på DVD för att frigöra utrymme på hårddisken eftersom jag bara har en liten sådan för tillfället men får jag inte med texten så försvinner lite av vitsen med det tyvärr..
    Hejsan,

    Eit filen är för info om filmen för Enigmas skull.
    Ftp:a aktuella ts-filerna till pc. De brukar heta på enigma1 burkar iaf xxx.ts
    xxx.ts.001 o.s.v.
    Öppna dem allihop på en gång i nummer ordning med ProjectX.
    Där kan man klippa bort skräpet i början och slutet, klippa bort reklam m.m mitt i om man vill.
    Men la piece de resistance är att det går att få ut bl.a srt-filer av teletexten!:thumbup:
    Resultatet av det hela (demuxen) blir en xxx.mpv och xxx.mpa och ev. xxx.ac3 + zzz.srt
    O.B.S att CD brukar ha svensk text på txt-sida 199 och Viasat(TV1000 m.fl.) på sidan 690. Det är lätt att kolla genom att välja upp textsidorna via boxens text-tv...så kan du direkt se vilka sidnummer som är intressanta.
    Summan av filerna kan man sedan importera till t.ex DVD-Lab eller motsv och fixa till sen en dvd som går att sedan bränna till skiva direkt eller image.
    O.B.S Inte alla dvb upplösningar är dvd OK! T.ex så är Cartoon Networks sändningar i 544x576 som inte är dvd OK! Även TCM kör ofta i samma upplösning.
    Med några få, sällsynta undantag brukar det gå väldigt bra att få det hela att bli bra.

    Det finns apropå ProjectX en del guider på nätet och ProjectX laddar du lämpligen ner via http://www.oozoon.de/progs/projectx/...7-20081221.zip.

    Lycka till....strular något så fråga mer...
    DM8000 OpenPLi / DM800 OpenPLi |
    Ubuntu 16.04 OSCam 1.2x.xx

  7. #7
    Tackar ödmjukast Mal E Volent! Det där funkade ju hur bra som helst, perfekt att det finns vänliga själar där ute som gladeligen delar med sig av sina kunskaper åt oss nybörjare. :thumbup:

  8. #8

    Med nöje...

    Det är inte längre sen än att jag själv kommer ihåg hur eländans krångligt det var i början.
    Dela med sig är väl liksom vitsen med forumet
    Om du gjort ngn dvd efter dina övningar, vad har du då använt för program? Mest nyfiken på vad som funkar bara. Ngt annat än DVD-lab?
    DM8000 OpenPLi / DM800 OpenPLi |
    Ubuntu 16.04 OSCam 1.2x.xx

  9. #9
    Jo jag har lyckats få till ett par DVD:er, jag har använt TMPGEnc Authoring Works 4 till att skapa menyer m m.

  10. #10

    Lite mer information...

    En förklaring bara för den som läser/snubblar på den här tråden.
    ProjectX är skrivet i Java och fungerar mycket bra både på Windows XP (har inte provat Vista) och Linux (Ubuntu 8.04 + 8.10) och antagligen Mac också.
    ProjectX kan muxa,demuxa,dela,kapa m.m snudd på allt man behöver kunna göra med mpeg2-filer. Som nämnt tidigare i tråden, det snudd på bästa är att man kan demuxa och konvertera teletextströmmen till ett flertal olika textformat som funkar med avi, mkv och som här ovan som underlag för text till dvd.
    Nedladdning: Se tidigare i tråden.
    DM8000 OpenPLi / DM800 OpenPLi |
    Ubuntu 16.04 OSCam 1.2x.xx

Liknande ämnen

  1. Överföring fjärrkontroll till DB
    Av JoppeCruz i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-09, 19:22
  2. överföring till dator
    Av paulbagh i forum DGStation
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-17, 21:01
  3. Tv-kort till datorn
    Av rox i forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-09-19, 15:10
  4. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-04, 10:51
  5. DVB-mottagare till datorn?
    Av P-son i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-09-15, 07:33

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss