Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Tips på ökad signal

  1. #1
    sm0kie
    Gäst

    Thumbs up Tips på ökad signal

    Ibland försvinner bilden från 95% till 67% och bilden blir svart. Ibland när jag startar boxen så tar det tid innan signalen kommer upp till 90%.

    Vad kan vara orsaken? Samla era tips på hur man höjer och bibehåller signal för Cable.

    1) Spelar antennkabeln en stor roll, vare sig den är vit eller "guld"
    2) Antennförstärkare, vilka är bra och vilka är dåliga - erfarenheter?

    osv.

  2. #2
    Donator
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    105
    Tackad
    10 gånger
    Har mycket att göra med hur stark signal du har i lägenheten. Jag hade en rätt svag signal + 20m antennkabel vilket gjorde att jag inte hittade vissa kanaler vid sökning. Köpte en billig antennförstärkare på Kjell o Company för runt 100 lappen och efter att ha satt den på max så hittade jag alla kanaler.

  3. #3
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Då TS postat i Comhem forumet antar jag det är Comhem. Du löser problemet med en antennförstärkare. Har du en mycket lång kabel i lägenheten så påverkar det men då ska den vara 10meter eller längre.

    Med antennförstärkaren så får du upp signalens styrka så då kommer du slippa att boxen tappar signalen. Ett annat alternativ är att stänga av själva signalavkänningen i boxen.

    Tele2 hade detta problem med sina boxar i hela deras kable-tv nät. Bilden frös och hackade för dem som hade halvtaskiga signalnivåer från uttagen. Genom att ändra i mjukvaran så att boxen tror att den har full signalstyrka hela tiden så försvann problemen. Nu vet jag inte om man kan stänga av det i boxarna utan att modifiera mjukvaran, men då köper man som sagt bara en signalförstärkare så slipper man problemet.

  4. #4
    sm0kie
    Gäst
    Ifall man bor i en lägenhet, borde en lågbrusförstärkare vara smartare att köpa än en signalförstärkare (eftersom bruset också stärks upp)? Jag har nog 5m till min DM500C, Com Hem.

  5. #5
    Seniormedlem Bogdans avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    602
    Tackad
    20 gånger
    Jag hade samma problem och på den ena boxen så var det tunern som var glapp och på den andra var det antennkabeln. En billig skitkabel från media markt (säkert samma på alla andra ställen med). Köpte egen kabel och kontakter på ELFA och sedan dess blev det bra värden.

Liknande ämnen

  1. Signal i Åre
    Av arrow i forum Viasat
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-06-15, 11:45
  2. Dålig signal
    Av fox i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-12-27, 09:13
  3. signal fel?
    Av paco.loco i forum Com Hem
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2004-06-28, 22:24
  4. signal fel ??
    Av arpeandt i forum Com Hem
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2003-10-18, 09:28
  5. PPV signal-fel??
    Av khamon i forum Com Hem
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-04-09, 12:21

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss