Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 17

Ämne: Saknar vissa HD kanaler i programlistan

  1. #1

    Saknar vissa HD kanaler i programlistan

    Tjena. Jag har ett väldigt konstigt problem, jag har två st inby. tvmottagare i mina tvn(1 i vardags 1 i sovr). Den som jag alltid tittar på finns i vardagsr och där får jag in alla hd kanaler förutom canal+ HD kanaler, tv4 HD. Däremot får jag in canal + film HD i sovrummet...????
    Jag har två antennuttag i väggen hos mig, 1+1= tvn får vars ett uttag.
    Värt att notera är också att jag inte har tre hål i väggen och detta ska enligt comhem göra att jag inte alls ska kunna se på HD ÖVERHUVUDTAGET... MEN, i min tv i vardagsr så har jag inby. HD box vilket gör att jag kan se exempelvis SVT HD och RUSH HD utan problem (detta skulle inte fungera enligt Comh och jag sa i telefonen "men jag sitter och tittar på HD nu samtidigt som vi pratar och detta tyckte telefonisten var väldigt konstigt").
    Jag har alltså övriga HD kanaler i utbudet förutom vissa canal+ hd.
    Jag tänkte sticka och köpa en HD box idag (humaxCXHD5000) med en antennförstärkare, tror ni det kan hjälpa? Jag får ju trots allt in HD kanalerna i programlistan varav en kanal bara finns i den ena tvn... Mvh Kamil

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    359
    Tackad
    7 gånger
    Jag blir lite nyfiken på vilken TV-modell du har i sovrummet som får in Canal+ HD ?

    ComHem kör med pairing - det innebär kortfattat att de "spärrat" HD-kanalerna så att de endast fungerar på deras egna godkända HD-boxar.

    Den enda kanalen som inte är spärrad är SVT-HD - den borde fungera utan problem i dina TV-apparater med inbyggd HD-mottagare.

    Just nu frisänder ComHem dessutom 2st nya HD-kanaler som går att se "ospärrade" under en begränsad tid: BBC-HD samt Rush-HD

    Dessa 3 kanaler är de enda som du ska kunna se på utan en godkänd ComHem HD-box.

    Kan du se på andra kanaler som Discovery-HD, Silver-HD mfl ?

    Humax CXHD5000 kommer att fungera felfritt för dig eftersom det är en godkänd box - men det är möjligt att du måste ringa till ComHem och uppge serienummer på boxen för att HD-kanalerna ska fungera.

  3. #3

    Tjena!

    Det är en Sony, iofs är båda två Sony, varav den i vardagsrummet är den nya KDL40W5500, den i sovrummet är en gammal.
    Som jag skrev så kan jag titta på SVT HD och Rush och även BBC HD, men frågan är om dom andra kanalerna kommer fungera om ja köper en HD box och pairar den givetvis, comhem vill inte svara på detta det beror nog på att dom inte vet och blev förvånade över att jag ser hd kanaler med två hål i väggen.....

    Och nej ja kan inte se på Disc eller silver HD, dock finns dom med på programlistan, dem som saknas är TV4 HD och Canal+ Sport HD, det är C+ Sp HD som jag är ängslig över för jag tittar mkt på enkelsk fotboll

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    359
    Tackad
    7 gånger
    Det där med att det inte går att se på HD-kanaler när man endast har "2 hål i väggen" är nog endast en gammal myt som de har kvar i support-manualerna på ComHem.

    Klart de vill att alla hushåll ska uppgradera till "3 hål i väggen" så att de kan binda upp kunden totalt på Tele/TV/Bredband - men HD-kanaler fungerar bra ändå.

    Som sagt: Humax CXHD5000 med antennförstärkare borde fungera felfritt för dig.

    Men för att återgå till HD-kanalerna - du får alltså inte in några andra kanaler än SVT-HD, BBC-HD och Rush-HD ?

    Ingen Canal+ HD på någon av TV-apparaterna ?

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Mango Visa inlägg

    Men för att återgå till HD-kanalerna - du får alltså inte in några andra kanaler än SVT-HD, BBC-HD och Rush-HD ?

    Ingen Canal+ HD på någon av TV-apparaterna ?
    Vi börjar med vardagsrum, Där får jag in nästan alla, förutom TV4 HD och båda c+ HD, dvs film HD och Sport HD.

    I sovrummet är det samma sak förutom en liten avvikelse, C+Film HD finns med i listan.....
    Dessutom är det inte jag som väljer om ajg kan uppgradera till 3 hål i väggen, ja bor i ett privatägt hyreshus och jag vet inte hur sugen han är på att uppgradera... Litet hus med många 45 plusare hehe

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    359
    Tackad
    7 gånger
    Men menar du nu att du tittar på kanalerna eller bara att du får in kanalerna i kanal-listan ?

    Det är ju inte samma sak som att faktiskt få bild på TV:n, och då vågar jag inte längre lova att det verkligen kommer att fungera hos dig.

    Det är ju mycket möjligt att det fungerar - fast med ständiga korta avbrott pga svag signal.

    Det är hyresägaren som bestämmer om man ska uppgradera till "3 hål i väggen" - men personligen tycker jag att att antennsignalen borde vara lika för alla eftersom utrustningen som sänder signalen antagligen är likadan (?)

    Den som vet mer om detta får gärna rätta mig.

  7. #7
    SVT HD tittar jag på, likaså RUSH HD och den där BBC HD kanalen som är på test...
    Anledningen är nog att just dessa kanaler inte kräver "pairing" med digitalbox och då fungerar ovannämnda kanaler tack vare att jag har inbyggd HD Dig box

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    359
    Tackad
    7 gånger
    Ja, kan du titta på dessa kanaler utan problem så borde även övriga HD-kanaler fungera hos dig om du skaffar dig en godkänd HD-box.

    Men du kan alltså inte titta på Canal+ HD på sovrums-TV:n ?

    Det borde nämligen inte fungera.

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Mango Visa inlägg

    Men du kan alltså inte titta på Canal+ HD på sovrums-TV:n ?

    Det borde nämligen inte fungera.
    Nej nej inte alls. För det första är det en gammal tv som bara stöder SD sändningar (alltså den inbyggda boxen) men den visar ju ändå alla program som den hittar i nätet i själva kanallistan.
    Detta var också väldigt konstigt då den gamla tvn hittar C+Film HD medans den nya tvn inte alls har den i sin programlista.
    Jag har två uttag i min lgh och tv'na har fått varsitt uttag. Det ena uttaget (som jag har tilldelat till vardagsr. tvn) ser dock lite konstigt ut (från denna som C+ Film HD inte visas) för att kabeln som går upp till dosan kommer ut ur väggen strax under Telefon jacket medans det andra tv uttaget sitter som det ska i väggen med dolda kablar.
    Förstår inte heller riktigt varför man ska ha två st tv uttag i lgh...??

  10. #10
    Har dock inte riktigt fått svar på om en antennförstärkare kommer göra så jag får den fullständiga kanallistan, dvs att även C+ Sport & Film HD med TV4 HD blir tillgängliga?

Liknande ämnen

  1. Saknar kanaler
    Av digimaster i forum Canal Digital
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-08-07, 10:51
  2. saknar några kanaler!
    Av lacrits68 i forum Canal Digital
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-11-20, 11:53
  3. Saknar 2 st kanaler
    Av Nisse_H i forum Boxer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-04-28, 06:28
  4. Saknar kanaler ??
    Av aw623 i forum Övriga mottagare
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2003-12-19, 19:59

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss