Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 27

Ämne: CD eller Comhem, vad skall man välja??

  1. #11
    Hmm, jag är inte helt med på hur detta hänger ihop, ni får gärna förklara var begränsningarna ligger på en parabol.

    Idag kör jag boxer, de har 4 - 6st muxar med vardera ca 6 kanaler, själv har jag 2 st dual tuner boxar, dvs jag kan ta imot 4 muxar samtidigt, sedan är det boxarnas features som avgör hur många kanaler varje tuner kan visa per mux, samtidigt.

    Från antennen har jag bara en kabel, sedan en antenn split, dvs ut till 2 boxar som internt har 2 tuners. Dvs det går endast en kabel till varje tuner.

    Hur ser detta ut på paraboler? Har varje turner där en ingång, så det krävs 4 kablar från parabol för att se 4 kanaler samtidigt? Hänger ni med?

  2. #12
    Donator sleddogs avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    1 355
    Tackad
    21 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Slackerboy Visa inlägg
    Hmm, jag är inte helt med på hur detta hänger ihop, ni får gärna förklara var begränsningarna ligger på en parabol.

    Idag kör jag boxer, de har 4 - 6st muxar med vardera ca 6 kanaler, själv har jag 2 st dual tuner boxar, dvs jag kan ta imot 4 muxar samtidigt, sedan är det boxarnas features som avgör hur många kanaler varje tuner kan visa per mux, samtidigt.

    Från antennen har jag bara en kabel, sedan en antenn split, dvs ut till 2 boxar som internt har 2 tuners. Dvs det går endast en kabel till varje tuner.

    Hur ser detta ut på paraboler? Har varje turner där en ingång, så det krävs 4 kablar från parabol för att se 4 kanaler samtidigt? Hänger ni med?
    Du måste ha Quad huvuden på varje satellitposition du vill ta in om du vill se TV på 4 boxar, så du har nog fattat hur det funkar.

  3. #13
    Citat Ursprungligen postat av sleddog Visa inlägg
    Du måste ha Quad huvuden på varje satellitposition du vill ta in om du vill se TV på 4 boxar, så du har nog fattat hur det funkar.
    Hmm, hur många satellitpositioner finns det då? (är det kanske motsvarande mux, eller är det kanaler du menar) Detta bore betyda att vill man ha möjlighet till fler än 4 boxar så måste man ha ett octa huvud samt dra in 8 kablar i huset? Eller är jag fel ute nu?

  4. #14
    Donator
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    430
    Tackad
    13 gånger
    En satellitposition är alltså en satellit. Om du har ett octa huvud kan du ta emot 8 muxar och sen är det upp till dina boxar hur många kanaler du kan se. Du måste dra 8 kablar från ett octa huvud.

  5. #15
    Citat Ursprungligen postat av juppe Visa inlägg
    En satellitposition är alltså en satellit. Om du har ett octa huvud kan du ta emot 8 muxar och sen är det upp till dina boxar hur många kanaler du kan se. Du måste dra 8 kablar från ett octa huvud.
    Aha, någon här pratade om en multisplit men den kanske inte löser detta då tippar jag på?

  6. #16
    Donator sleddogs avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    1 355
    Tackad
    21 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Slackerboy Visa inlägg
    Aha, någon här pratade om en multisplit men den kanske inte löser detta då tippar jag på?
    Om vi leker med tanken på att du har 4 st boxar så är det ett quad per satellitposition som är den vettigaste lösningen, skulle du ha fler boxar så måste du använda andra lösningar som inkluderar multiswitch.

  7. #17
    Citat Ursprungligen postat av sleddog Visa inlägg
    Om vi leker med tanken på att du har 4 st boxar så är det ett quad per satellitposition som är den vettigaste lösningen, skulle du ha fler boxar så måste du använda andra lösningar som inkluderar multiswitch.
    OK, då är jag med. Spanade lite i manualen för HD PVR boxen till CD, ser ut att vara 2 ingångar på den från parabolen, dvs den behöver 2 av de 4 vi pratat om för att kunna spela in minst 2 kanaler åt gången, eller hur? Dvs varje tuner per box behöver en egen kabel/anslutning från parabolen, right?

  8. #18
    Donator
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    430
    Tackad
    13 gånger
    japp, det stämmer.

  9. #19
    Citat Ursprungligen postat av juppe Visa inlägg
    japp, det stämmer.
    Snackat med CD:s kundtjänst nu, frågade om hur många tvilling abo man kunde ha, totalt kan man ha 4 kort, dvs rent teoretiskt så blir det 5 anslutningar till parabolen om man har en HD PVR och 3 st vanlig HD.

    Enligt dem så får man med ett en eller quad huvud, beroende på om man tar ett abo med ex endast en box alt en med dual tuner, man får sedan byta huvud själv om man behöver mer än 4 ut från parabol. Enligt dem så skall det inte behövas något extra förutom det nya octa huvudet, stämmer det?

    Anledningen till att jag frågar är att jag vill dra in så jag kan flytta kort mellan boxar/rum på ett smidigt sätt, utan behöva flytta kabel eller box.

    - - -

    En annan grej. Jag ser att det finns de som överlåter abo etc (blocket) p.g.a flytt. Någon som vet om detta strider mot CD:s avtal?

    PS: Tack för alla hjälpsamma svar!

  10. #20
    Donator sleddogs avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    1 355
    Tackad
    21 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Slackerboy Visa inlägg
    Snackat med CD:s kundtjänst nu, frågade om hur många tvilling abo man kunde ha, totalt kan man ha 4 kort, dvs rent teoretiskt så blir det 5 anslutningar till parabolen om man har en HD PVR och 3 st vanlig HD.

    Enligt dem så får man med ett en eller quad huvud, beroende på om man tar ett abo med ex endast en box alt en med dual tuner, man får sedan byta huvud själv om man behöver mer än 4 ut från parabol. Enligt dem så skall det inte behövas något extra förutom det nya octa huvudet, stämmer det?

    Anledningen till att jag frågar är att jag vill dra in så jag kan flytta kort mellan boxar/rum på ett smidigt sätt, utan behöva flytta kabel eller box.

    - - -

    En annan grej. Jag ser att det finns de som överlåter abo etc (blocket) p.g.a flytt. Någon som vet om detta strider mot CD:s avtal?

    PS: Tack för alla hjälpsamma svar!
    Skall du enbart ha CD så är det ett huvud med en ingång per tuner som gäller, så har du 2 tuners på två boxar så kan du totalt ha 2 boxar på ett Quattrohuvud.

    Du kan dock ha 4 vanliga tuners på ett Quad huvud. Överlåtelse är helt OK enligt CD, tänk dock på att kolla upp så att personen som överlåter verkligen har betalat allt annars så stänger de av kortet.

Liknande ämnen

  1. Vilken skall jag välja ?
    Av wizz i forum DGStation
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-21, 12:30
  2. Vad skall jag välja?!
    Av Smergo i forum Övriga mottagare
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-03, 10:58
  3. Vilken skall man välja?
    Av Lantto i forum Övriga mottagare
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-12-31, 12:03
  4. Vilken mottagare skall man välja ?
    Av tcbkindh i forum Övriga mottagare
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-04-10, 22:12
  5. [LÖST] Vad skall jag välja Boxer, Canal Digital eller Viasat
    Av Anakin i forum Övrigt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2004-02-25, 14:27

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss