Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 19

Ämne: Förvirrad gällande dubbla tuners, kabeldragning och inspelning

  1. #1
    Medlem Dahlas avatar
    Reg.datum
    Apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    108
    Tackad
    2 gånger

    Förvirrad gällande dubbla tuners, kabeldragning och inspelning

    Hej.
    Skulle behöva lite hjälp av någon som verkligen vet vad han pratar om (det finns många av er här).
    Om jag vill spela in ett program på viasat och samtidigt titta på ett på canal digital (alltså ett program från varje LNB), så behöver jag, om jag fattat rätt, en box med dubbla tuners (samt givetvis hårddisk).
    Måste jag då också dra ner två kablar från antennen (DiSEqC) hela vägen, eller kan jag sätta någon form av switch eller något annat nere vid boxen?

    Jag har ju sett olika saker som talar olika språk... Alltså att man måste dra en kabel för varje box från LNB eller DiSEqC i huset när man kör "vanlig" prarabol, men samtidigt fixar ju alla radhusområden och liknande så alla kan titta på olika kanaler i alla hus och på alla sina apparater. Där kan jag väl inte tänka mig att man gräver ner en kabel per hus från parabolen? Eller gör man det?
    Annars bör det ju finnas någon form av splitter eller liknande...

    Och om jag läst rätt i forumet så går det alltså INTE att se ett program och spela in ett annat om de ligger på olika sateliter med bara en tuner?
    Då är det två tuners som behövs?

    Tack alla vänliga där ute!

    Jag lovar att hjälpa till när jag kan här på forumet, men för att hjälpa till behöver jag först få så mycket kunskap som möjligt.

  2. #2
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    Vad du behöver är två stycken dual LNB för Thor och Astra/Sirius. två stycken två ports DiSEqC.
    Dra en kabel från port 1 Thor LNB och en kabel från port 1 Astra/Sirius LNB till DiSEqC 1´s A och B port.
    Dra sedan en kabel från port 2 Thor LNB och en kabel från port 2 Astra/Sirius LNB till DiSEqC 2´s A och B port.
    Från dessa två DiSEqC switchar drar du sedan en kabel vardera till din dreambox för att kunna koppla in dina två tuners.

    En annan lösning är att dra två kablar från DiSEqC 1 och 2 till en kombinder, sedan dra en kabel till dreambox och sedan använder du en kombinder för att splitta kabeln igen.
    Men inget jag skulle rekomendera.
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

  3. #3
    Medlem Dahlas avatar
    Reg.datum
    Apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    108
    Tackad
    2 gånger
    Tack för svaret Minime!
    Utan dig skulle nog väldigt många vara väldigt förvirrade...

    Varför skulle du inte rekommendera lösning nr 2?
    Bra mycket enklare med kabeldragningen då man dra i ett gammal hus, med borrning genom bjälklag och liknande...

    Men hur som helst så MÅSTE man ha två tuners för att spela in på en satelit och titta på en annan?
    Och med två tuners så kommer det att fungera?
    Så då är DM800HDse med dubbla tuners och en lagom stor sata-disk den billigaste lösningen (om man vill hålla sig till riktiga Dreambox)?

  4. #4
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    För att jag inte är säker på att lösning nummer två fungerar...
    Finns risk att det blir "konflikt" i kabeln, signalen slås ut då signalerna ligger på samma freqvenser...

    Nej man måste inte ha två tuners för att spela in, men du blir väldigt begränsad om du försöker spela in och se på en kanal samtidigt.
    Då du endast kan titta på en kanal som ligger på samma transponder som du spelar in på.
    Men med dubbla tuners så kan du se se på vilken kanal du vill när du spelar in...

    Umm DM800HDse har inte dubbla tuners vad jag vet, så du får nog sikta på en Vu+ Duo, Miraclebox 9 eller DM8000HD
    Senast redigerad av Minime den 2011-05-18 klockan 09:05.
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

  5. #5
    Medlem Dahlas avatar
    Reg.datum
    Apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    108
    Tackad
    2 gånger
    Ah! Ok!
    Såg nu att DM800HDse inte alls har dubbla tuners, ja...
    Så det blir ju i så fall Miraclebox eller en dyrare Dreambox som gäller.
    Hmm... Det där får nog vänta.
    Tack för hjälpen igen!

  6. #6
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Du kan oxå komplettera en DM800HDSe med en USB-tuner.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  7. #7
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Varje tuner kan bara vara inställd på en frekvens i taget.
    Om du tittar på: http://www.lyngsat.com/packages/canaldigital.html eller http://www.lyngsat.com/packages/viasat.html så ser du vänsterkanten olika transpondrar som ligger på olika frekvenser. För varje transponder finns ett antal kanaler listade.
    Om tunern är inställd på en av dessa transpondrar (frekvens) så kan den ta emot de kanaler som finns på den transpondern samtidigt. Man skulle alltså kunna titta på t.ex. TV4 och TV4+ samtidgt om tunern är inställd på Canal Digitals transponder C1 på frekvensen 11216.

    För att kunna titta på två olika kanaler som inte ligger på samma transponder samtidigt krävs två tuners. Den vanligaste setup:en när man har en box med dubbla tuners är att ha s.k. twin-LNB med dubbla utgångar. Det fungerar som två oberoende LNB ihopbyggda i samma hölje. Från varje utgång har man en separat nedledning till boxen. Man kan inte koppla ihop dessa nedledningar till en kabel om man inte använder jättedyra "stackers" eller "combiners" typ: http://satpro.se/detailes/detailes.asp?art_nr=6331131

    För att kunna se valfri CD eller Viasat-kanal med dubbla tuners brukar man ha två twin-LNB (en för varje satellit) och dubbla DiseqC-switchar, så här:
    http://satlex.org/sv/2participants-type_conf_2p_2s.html
    att det är ritat två mottagare blir samma sak som att ha en mottagare med dubbla tuners om man skall ha full valfrihet att titta på/spela in två olika kanaler.

    Slutligen, hur gör de i radhusområdet? Jo, de använder "multi-switchar". Om man sätter sig in i hur en LNB fungerar så kan den stå i fyra olika lägen. Högband eller lågband och vertikal eller horisontal polarisation. Den kan bara stå i ett av dessa lägen samtidigt, t.ex. högband med vertikal polarisation.

    Det finns LNB som skickar ut dessa fyra lägen på varsin utgång, s.k. quattro-LNB. De har alltså fyra utgångar men de är inte till för att ansluta fyra mottagare på. Utan dessa fyra utgångar kopplar man till en s.k. multiswitch som sedan kan fördela valfritt band och polarisation till de anslutna mottagarna. Multiswitchar finns med en hel massa utgångar, från fyra till flera dussin. T.ex.:
    http://satlex.org/sv/12participants-..._2s_ms912.html

    Exempel på multiswitchar:
    http://satpro.se/detailes/detailes.asp?art_nr=4916
    http://satpro.se/detailes/detailes.asp?art_nr=4924
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  8. #8
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    Jo jag benämnde väl Dual LNB lite fel, ska stå Twin LNB...
    atomized bild beskrivning ger dig en lite klarare bild av vad jag försökte beskriva med ord...

    Tack för beskrivningen av radhus historien...till och med jag lär mig lite i mellan åt :-)

    Och som matkoh nämner med USB tuner till en DM800 är även det fullt möjligt...tänkte inte på det...
    Har dock ingen koll på vilken USB Tuner som skulle fungera med dm800HD, någon som har provat detta kanske skulle kunna hänvisa dig till en sådan tuner som är testad och verifierad att fungera utan större ansträning...
    Senast redigerad av Minime den 2011-05-18 klockan 11:57.
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

  9. #9
    Medlem Dahlas avatar
    Reg.datum
    Apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    108
    Tackad
    2 gånger
    Tack Atomized!
    Och nu bara av ren nyfikenhet...
    De två Quad-LNB som du sätter när du kör multiswitch, är de andra än de man har för att köra till fyra boxar hemma?

  10. #10
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Inte quad mot multiswitch utan quattro-lnb
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss